تبیان، دستیار زندگی

اسکین تگ‌ها یا زوائد پوستی در افراد چاق بیشتر است

بررسی باورهای نادرست درباره منگوله‌های پوستی

اسکین تگ‌ها نوعی زائده پوستی همرنگ پوست یا گاهی کمی پررنگ‌تر از آن هستند که به آن‌ها «منگوله‌های پوستی» هم گفته می‌شود. این زائده‌های پوستی به وسیله یک پایه بسیار نازک به پوست وصل می‌شوند و گاهی حالتی آویزان به خود می‌گیرند. از این رو، خیلی‌ها از عنوان «منگوله پوستی» برای نامیدن آن استفاده می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسکین تگ
تخمین زده می‌شود حدود 50 درصد از مردم جهان، تجربه انواعی از اسکین‌تگ‌ها را روی پوست خود داشته باشند. این زائده‌های پوستی معمولاً رشد طولی دارند و وسعت یا قطر آن‌ها چندان زیاد نخواهد شد. هرچند هنوز دلیل کاملاً مشخصی برای بروز اسکین تگ‌ها اعلام نشده، به طور کلی این زائده‌ها در دوران بارداری یا در افراد مبتلا به دیابت و اضافه وزن بیشتر مشاهده می‌شود. از طرف دیگر، افرادی با سابقه خانوادگی ابتلا به اسکین تگ و آقایان بیشتر در معرض ایجاد زائده پوستی قرار دارند. برخی مطالعات ثابت کرده‌اند احتمال ایجاد منگوله‌های پوستی با افزایش سن بیشتر خواهد شد.

با اینکه این زائده‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن بروز کنند، معمولاً قسمت‌هایی از پوست مانند گردن، سینه‌ها، زیر بغل یا کشاله ران که بیشتر در معرض اصطکاک هستند، احتمال بالاتری برای بروز زائده پوستی دارند. این زائده‌ها معمولاً بیشتر از نظر زیبایی مورد توجه افراد قرار می‌گیرند و از نظر پزشکی مشکل چندانی ایجاد نمی‌کنند. با این حال، یکی از تحقیقات جهانی، احتمال وجود رابطه بین بیماری‌های قلبی و اسکین تگ را نشان داده که نتیجه این مطالعه چندان هم نگران کننده نخواهد بود. با این وجود، شما می‌توانید برای بررسی آن‌ها حتماً تحت نظر متخصص پوست قرار بگیرید.
منگوله‌های پوستی جزو آن گروه از زائده‌های پوستی هستند که اما و اگرها یا باورهای درست و نادرست بسیار زیادی درباره آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل پای صحبت‌های دکتر بهروز باریک بین، متخصص پوست نشستیم تا به بررسی مهم‌ترین باورهای نادرست درباره آن‌ها بپردازیم

برخی افراد فکر می‌کنند زائده‌های پوستی می‌توانند نشانه اولیه‌ای برای سرطان باشند یا خود این زائده‌ها سرطانی هستند. آیا این باور صحت دارد؟
تقریباً نه، معمولاً بیشتر زائده‌ها سرطانی نیستند و به علت خوش‌خیم بودن تقریباً نمی‌توانند نشانه‌ای از وجود سلول‌های سرطانی در بدن باشند. این زائده‌های پوستی به قدری بی خطر هستند که حتی اگر از نظر زیبایی فرد را آزار ندهند، هیچ نیازی به برداشتن آن‌ها وجود ندارد. این زائده‌ها هنگام برداشتن توسط پزشک هم درد و مشکل چندانی برای بیمار ایجاد نمی‌کنند. با این حال، برخی از انواع سرطان‌های پوست می‌توانند تظاهرات پوستی مختلفی که گاهی برخی از آن‌ها شبیه اسکین تگ هستند را بروز بدهند. از این رو، بسیار ضروری است که اگر زائده‌های موجود روی پوست شما افزایش یافت، تغییر اندازه یا تغییر رنگ داد یا در شرایطی دچار خونریزی و تغییر حس مانند ایجاد حس خارش شد، حتماً به متخصص پوست مراجعه کنید تا دلیل این تغییرات ظاهری و حسی در آن‌ها مشخص شود.

با توجه به اینکه اسکین تگ‌ها جزو زائده‌های خوش خیم پوستی هستند، آیا می‌توان آن‌ها را در خانه برداشت؟
به هیچ عنوان! متأسفانه بسیاری از افراد اقدام به برداشتن خال‌ها یا زائده‌های خود در منزل می‌کنند. هرچند زائده‌ها از پایه مشکل نسبتاً زیبایی محسوب می‌شوند، به معنی آن نیست که شما برای حذف آن‌ها نیاز به مراجعه به پزشک ندارید. برداشتن آن‌ها در منزل ممکن است با خونریزی همراه باشد. به همین دلیل تأکید متخصصان پوست بر این است که به هیچ عنوان اقدام به کندن زائده‌های پوستی در منزل نکنید. بهتر است بدانید کندن منگوله‌های پوستی در منزل، علاوه بر احتمال خونریزی، می‌تواند بسیار دردناک هم باشد. این در حالی است که برداشتن آن‌ها با وسایل مخصوص و توسط پزشک، کمترین احتمال درد و خونریزی را دارد. معمولاً در مطب برای برداشتن اسکین تگ‌ها از روش‌هایی مانند فریز کردن، سوزاندن با انرژی الکتریکی، استفاده از نیتروژن مایع یا قطع کردن پایه اسکین تگ با قیچی‌های مخصوص کمک می‌گیرند.

هنوز هیچ محصول تأییدشده‌ای که بتواند تأثیر قطعی بر حذف اسکین تگ‌ها داشته باشد، در بازار وجود ندارد. برخی محصولات کنونی که برای حذف زائده‌های پوستی پیشنهاد می‌شوند، ممکن است بتوانند در پیشگیری از ایجاد زائده‌های جدید مؤثر باشند اما این محصولات به هیچ عنوان قادر به از بین بردن زائده‌های موجود روی پوست نیستند


آیا حذف زائده‌ها می‌تواند باعث تکثیر و رشد دوباره‌شان در سطح پوست شود؟
خوشبختانه احتمال عود زائده‌هایی که در مطب برداشته می‌شوند، بسیار کم است. با اینکه تعداد زیادی از مبتلایان به اسکین تگ نگران عود دوباره زائده‌ها در اثر برداشتن آن‌ها هستند، باید بدانند یک اسکین تگ هیچ ربطی به اسکین تگ دیگر ندارد و برداشتن آن ریشه‌ای برای ایجاد یک زائده پوستی جدید باقی نمی‌گذارد. با این حال، باید بدانید احتمال بروز اسکین تگ‌ها در چین‌های بدن یا قسمت‌هایی از پوست که با اصطکاک بیشتری مواجه است، همیشه وجود دارد و این احتمال با افزایش سن یا افزایش وزن بیشتر هم می‌شود بنابراین پزشک شما نمی‌تواند هیچ تضمینی بدهد که با برداشتن اسکین تگ‌ها این زائده‌ها دیگر هرگز سراغتان نخواهد آمد، باید خیالتان از این بابت راحت باشد که بروز اسکین تگ‌های جدید ربطی به برداشتن قبلی‌ها ندارد. برخی افراد بر این باورند استفاده از کرم‌ها یا داروهای بدون نسخه که ممکن است برخی از آن‌ها گیاهی و برخی شیمیایی باشد، می‌تواند در درمان قطعی اسکین تگ‌ها و حذف کامل آن‌ها مؤثر باشد.

آیا استفاده از روش‌هایی مانند مصرف کرم به صورت موضعی می‌تواند تأثیری در حذف منگوله‌های پوستی داشته باشد؟
با اینکه ممکن است شما برای داشتن پوستی شاداب‌تر و جوان‌تر بتوانید برخی محصولات طبیعی و بدون نسخه را پیدا کنید و از مصرف آن‌ها نیز نتیجه رضایت بخشی بگیرید، پیدا کردن چنین محصولاتی در زمینه درمان قطعی اسکین تگ‌ها یا از بین بردن آن‌ها غیرممکن است و هنوز هیچ محصول تأییدشده‌ای که بتواند تأثیر قطعی بر حذف اسکین تگ‌ها داشته باشد، در بازار وجود ندارد. برخی محصولات کنونی که برای حذف زائده‌های پوستی پیشنهاد می‌شوند، ممکن است بتوانند در پیشگیری از ایجاد زائده‌های جدید مؤثر باشند اما این محصولات به هیچ عنوان قادر به از بین بردن زائده‌های موجود روی پوست نیستند بنابراین اگر این منگوله‌های پوستی، زیبایی شما را تحت تأثیر قرار داده‌اند یا ظاهر آن‌ها را دوست ندارید، تنها راه ممکن برای حذف کردنشان این است که به متخصص پوست مراجعه کنید تا او بتواند با روش‌هایی که قبلاً به آن‌ها اشاره کردیم، این زائده‌ها را از بین ببرد.

آیا زائده‌های پوستی واقعاً قابل پیشگیری هستند؟
قابل پیشگیری نبودن زائده‌ها جزو باورهای رایج و البته تقریباً نادر در مورد آن‌هاست. به عبارت ساده‌تر، با اینکه ابتلا به اسکین تگ‌ها تقریباً غیرقابل کنترل است، معمولاً این زائده‌های پوستی در اثر اضافه وزن، چاقی و مقاومت به انسولین ناشی از آن به وجود می‌آیند. از این رو، ما به طور عمومی اسکین تگ‌ها را بیشتر در افراد دارای اضافه وزن یا بیماران مبتلا به دیابت می‌بینیم. بر این اساس، اگر برایتان خیلی مهم است که زیبایی ظاهری‌تان با اسکین تگ‌ها تحت تأثیر قرار نگیرد و سلامت عمومی‌تان هم به خطر نیفتد، بهتر است شیوه زندگی‌ای انتخاب کنید که در نتیجه آن دچار چاقی و عوارض ناشی از آن مانند دیابت یا اسکین تگ نشوید. از طرف دیگر، توصیه می‌شود برای پیشگیری از چاقی و ایجاد اسکین تگ روی قسمت‌های مختلف پوستتان، تا جایی که می‌توانید دور چربی‌های اشباع را خط بکشید، مصرف قند و شکر را در برنامه غذایی‌تان بسیار پایین بیاورید و نمایه توده بدنی خود را در حد طبیعی نگه دارید.

بعضی‌ها اعتقاد دارند زائده‌ها بیشتر برای افرادی اتفاق می‌افتند که بهداشت فردی را چندان رعایت نمی‌کنند. نظر شما چیست؟
با اینکه ممکن است بسیاری از مشکلات پوستی مستقیم با رعایت نکردن بهداشت فردی مرتبط باشد، این مسئله در مورد بروز اسکین تگ‌ها صدق نمی‌کند. به عبارت ساده‌تر، اینکه شما بهداشت فردی را بیش از اندازه رعایت کنید یا نکنید، ربطی به بروز زائده روی پوستتان ندارد. از بحث دیابت و اضافه وزن که بگذریم، احتمال ایجاد زائده در دوران بارداری یا در برخی افراد دچار اختلال عملکرد تیروئید هم وجود دارد. ضمن اینکه به دلیل وجود رابطه بین بروز اسکین تگ‌ها و اصطکاک‌های پوستی، احتمال ایجاد منگوله‌های پوستی در افرادی که به طور مداوم لباس‌های بسیار تنگ و چسبان می‌پوشند نیز بیشتر از سایرین است.

احتمال ایجاد زائده در اثر ساییدگی‌های پوست هم وجود دارد؟
نه، هرچند اسکین تگ‌ها گاهی در نواحی خاصی از بدن مانند زیر بغل یا گردن ایجاد می‌شود که دچار چین‌های پوستی هستند، به طور عمومی دیده می‌شود اصطکاک پوست با یک ترکیب خارجی مانند لباس احتمال ایجاد اسکین تگ را بیشتر می‌کند تا تماس پوست به پوست.

آیا زائده‌ها قابل سرایت هستند؟
نه، آن‌ها در گروه مشکلات پوستی قابل انتقال یا مسری قرار نمی‌گیرند، حتی اگر زائده پوستی فردی در اثر ویروس هرپس HPV ایجاد شده باشد زیرا در این شرایط هم ویروس تنها سوار بر همان زائده می‌ماند و احتمال انتقال ویروس از اسکین تگ به پوست شما را فراهم نمی‌کند. به عبارت ساده‌تر، شرایط محیطی بسیار خاصی باید فراهم باشد تا ویروس HPV احتمال عفونی کردن سلول‌های دیان ای پوست ما را پیدا کند. چنین شرایطی از طریق زائده‌ها فراهم نمی‌شود. با این حساب، برقراری تماس پوستی با فردی که زائده پوستی دارد، کاملاً ایمن و بدون مشکل خواهد بود زیرا امکان سرایت زائده از فردی به فرد دیگر در اثر تماس پوستی وجود ندارد.
آیا می‌توان تمام زائده‌های پوستی پایه‌دار را اسکین تگ نامید؟
نه، امکان تشخیص اسکین تگ و افتراق آن از زگیل برعهده متخصص پوست است. با اینکه اسکین تگ‌ها مسری نیستند، برعکس آن‌ها زگیل‌های ناحیه تناسلی که گاهی می‌توانند از نظر ظاهری کاملاً شبیه اسکین تگ‌ها باشند، شدیداً در اثر رابطه زناشویی قابل انتقال خواهند بود. از این رو، نه تنها شما باید نسبت به اسکین تگ‌های ناحیه تناسلی و کشاله ران حساس باشید، بلکه باید امکان تمایزگذاری بین اسکین تگ و زگیل تناسلی را به پزشک بسپارید. پزشکان می‌توانند از روی شکل، رنگ یا گاهی نمونه‌برداری به شما اطمینان بدهند زائده‌های پوستی‌تان اسکین تگ است یا زگیل تناسلی بنابراین از این طریق می‌توانید درمان مناسب با مشکل خود را پیگیری کنید.

منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.