تبیان، دستیار زندگی

با سرویس کولرگازی بازدهی آن را افزایش دهید

ممکن است تصور کنید هر سال موقع سرویس کولر گازی، باید گاز آن را هم شارژ کنید. اما بهتر است بدانید که اولا سرویس کولر گازی و شارژ آن می‌توانند جدا از هم انجام شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرویس کولر گازی
ممکن است تصور کنید هر سال موقع سرویس کولر گازی، باید گاز آن را هم شارژ کنید. اما بهتر است بدانید که اولا سرویس کولر گازی و شارژ آن می‌توانند جدا از هم انجام شوند.

چرا کولر گازی آب می‌دهد؟

یکی از مهمترین دلایلی که به تعمیر کولر منجر می‌شود آب دادن کولر است. دلایل اصلی چکه کردن آب از زیر دمنده را می‌توان در سه مورد زیر خلاصه کرد:
● مسدود شدن لوله و شلنگ تخلیه آب کولر گازی در اثر گرفتگی لوله یا آلودگی یا تا خوردن و  پر شدن احتمالی ظرفی که آب در آن تخلیه می شود اتفاق می افتد که این انسداد به ریزش آب منجر می شود.
● کم بودن گاز و نداشتن شارژ کافی گاز کولر گازی باعث به هم خوردن سیکل عملکرد آن میشود و به برفک شدن لوله ها و چکه کردن آب کولر گازی می‌انجامد
● جریان نادرست هوا در صورتی که به بالارفتن سرعت تقطیر بیانجامد ممکن است باعث سرریز شدن تخلیه و آب دادن کولر گازی شود

تخصصی برای شارژ کولر گازی

سرویس کولر گازی
شارژ گاز فریون کاری نیست که توسط فرد غیر متخصص انجام شود. تعویض گاز فریون به دلیل قرار گرفتن فرد در معرض خطرات این گاز،  احتیاج به اجرای دستورالعمل‌های ایمنی سخت‌گیرانه‌ای دارد. شما می‌توانید گواهینامه‌ی تائید شده را کسب کنید، اما همچنین نیاز به تجهیزات درست و ایمن دارید یا اینکه از یک متخصص شارژ کولر گازی کمک می‌گیرید. این دومی گزینه بهتری است. در این میان شاید کولرتان به یک سرویس کامل هم نیاز داشته باشد.

چرا کولر گازی خنک نمی کند؟

سرویس کولر گازی
یکی از اولین نشانه‌های کاهش میزان گاز فریون در کولر گازی شما، کاهش قدرت خنک‌کنندگی آن از سطح قابل قبول آن است. در واقع هوا آنطور که همیشه بوده خنک نیست دیگر. یکی دیگر از نشانه‌های کم شدن گاز فریون وقتی است که کولر گازی مثل قبل رطوبت را خوب دفع نمی‌کند. شما از حرارت و رطوبت هوا احساس وجود بوی نامطبوعی می‌کنید، حتی اگر شما چیز خوش‌بویی را استنشاق کرده باشید.

تعویض فیلتر کولر گازی

سرویس کولر گازی
بعضی از این نشانه‌ها می‌تواند مشکلات دیگری را در کولر گازی نشان دهد، مانند کثیفی فیلتر هوا. البته در صورت نیاز خودتان می‌توانید کار تعویض فیلتر هوای کولر گازی تان را انجام دهید. هنگامی که فیلتر هوا مسدود یا پر خاک است، هوا به کویل‌های خنک‌کننده نفوذ نمی‌کند.

چطور کولر گازی را تمیز کنیم؟

بسیاری از مردم از تمیز کردن کولرگازی‌شان غفلت می‌کنند زیرا بیرون آوردن آن از محفظه برای آنها عذاب‌آور است. با این حال، اگر این کار انجام نشود ممکن است از یک تهویه مطبوع کاملا خوب بی‌نصیب بمانید. مشکلات مربوط به کم شدن فریون شبیه مشکلات کثیف شدن کولر گازی هستند. در هر بهار کولر گازی خود را تمیز کنید تا دچار خرید قطعات جایگزین، وسایل گران‌قیمت ،یا یک برند جدید کولر گازی نشوید. اگر کولر تمیز باشد، شما مراقبت خوبی از آن کرده‌اید و بیش از ده سال عمر خواهد کرد؛ البته بعد از چک کردن و تعویض گاز فریون آن توسط یک تکنسین مورد تایید.