تبیان، دستیار زندگی

روش‌های خانگی برای درمان شایع‌ترین مشکلات پوستی در تابستان

6 مشکل پوستی در فصل گرما + درمان‌های طبیعی

برخی از مشکلات رایج پوستی در فصل تابستان عبارت‌اند از: احساس خارش و سوزش پوست، برآمدگی‌های کوچک و خارش‌دار، پوست چرب، بثورات خارش‌دار که با احساس ناراحتی و درد همراه هستند، رنگ پوست ناجور، فولیکولیتیس، آکنه و آفتاب‌سوختگی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آفتاب سوختگی
فصل گرم تابستان فرا می‌رسد و هنگامی که ما مراقب نیازهای تغذیه‌ای‌مان برای مقابله با گرما در طول تابستان هستیم، ممکن است مراقبت از پوست را فراموش کنیم.
در آب و هوای داغ و شرجی، ما در معرض بسیاری از مشکلات پوستی هستیم. مشکلاتی چون احساس خارش و سوزش، برآمدگی‌های کوچک و خارش دار، پوست چرب، بثورات خارش دار که با احساس ناراحتی و درد همراه هستند، رنگ پوست ناجور، فولیکولیتیس، آکنه و آفتاب سوختگی. این مشکلات پوستی ممکن است به دلیل آب و هوای گرم و ساعت‌ها خارج از منزل بودن، به وجود آیند؛ اما نباید نگران باشید! برخی از درمان‌های خانگی شگفت انگیز وجود دارند که می‌توانند به شما در حل مشکلات پوستی کمک کنند. با ما همراه باشید...
در ادامه لیستی از مشکلات پوستی متداول و درمان‌های خانگی آمده است:

1- آکنه و جوش‌های پوستی

در طول تابستان، عموماً زیاد عرق می‌کنید و هنگامی که عرق شما با باکتری‌ها و چربی‌های روی پوستتان ترکیب می‌شود، می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند و منجر به آکنه یا جوش‌های پوستی شود.
چه باید کرد؟
* برای پیشگیری از این اتفاق شما باید دائم صورتتان را بشویید تا چربی‌های روی پوستتان پاک شود.
* همچنین از دستمال‌ها و حوله‌هایی که با آن‌ها عرقتان را پاک کرده‌اید دوباره استفاده نکنید.
* علاوه بر این می‌توانید با آرد نخود و شیر یک ماسک صورت تهیه کنید و آن را در مناطق آسیب دیده بمالید و سپس بعد از خشک شدن آن را بشویید.

2- پوست چرب و چسبناک

اشعه ماوراءبنفش خورشید و گرمای سوزان تابستان می‌توانند پوست شما چرب کنند. پوست چرب هم می‌تواند منجر به جوش و عرق گز شود.

در طول تابستان، عموماً زیاد عرق می‌کنید و هنگامی که عرق شما با باکتری‌ها و چربی‌های روی پوستتان ترکیب می‌شود، می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند و منجر به آکنه یا جوش‌های پوستی شود

چه باید کرد؟
* به منظور خلاص شدن از شر پوست چرب می‌توانید از شیر سرد، سفیده تخم مرغ، آلوئه ورا و یا حتی کاغذ خشک‌کن استفاده کنید.
* یکی دیگر از موادی که برای کاهش چربی پوست استفاده می‌شود لیموترش است. لیمو پوست را عمیقا تمیز می‌کند و ترشح چربی پوست را کم می‌کند. شما می‌توانید آب لیمو را با زردچوبه یا آرد نخود ترکیب کرده و به عنوان ماسک روی پوست صورتتان استفاده کنید.

3- بثورات ریز و خارش دار پوستی

غدد عرق مسدودشده می‌تواند منجر به برآمدگی‌های ریز و خارش دار پوستی شود؛ زیرا با این اتفاق عرق نمی‌تواند خارج شود و در نتیجه زیر پوست تجمع می‌کند و بدین ترتیب باعث بروز دانه‌های ریز پوستی و بثورات خارش دار می‌شود. هنگامی که این برآمدگی‌های پوستی می‌ترکند و عرق رها می‌شود، ممکن است در پوستتان احساس سوزش کنید.
چه باید کرد؟
* بدین منظور، می‌توانید از سرکه سیب استفاده کنید. به این ترتیب که سرکه‌ی سیب را با نسبت یک به یک با آب ترکیب کرده تا رقیق شود و به قسمت‌های خارش دار بمالید و کمی صبر کنید تا خشک شود. سپس با آب گرم بشویید. البته این برای زخم‌های پوستی باز، کاربرد ندارد؛ زیرا به شدت باعث سوزش آن می‌شود.
* ژل آلوئه ورا، روغن نارگیل و منتول نیز از گزینه‌هایی هستند که برای تسکین خارش پوست می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

4- آفتاب سوختگی

اشعه ماوراء بنفش A و B خورشید می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و آن را ملتهب، خشک و یا حتی تاول‌دار کند.
چه باید کرد؟
* بدین منظور، شما می‌توانید برای مناطقی که دچار سوختگی شده‌اند، از شیر سرد استفاده کنید.
* علاوه بر این می‌توانید از شیر دلمه شده برای تسکین ناحیه دچار سوختگی بهره ببرید.
* خیار نیز دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد درد است که می‌تواند اثرات تسکین دهنده بر روی پوست شما داشته باشد.

5- بوی بدن

برخی افراد در طول فصل تابستان با مشکل بوی بد بدن مواجه می‌شوند و این به دلیل عرق کردن بیش از حد است.
چه باید کرد؟
* بدین منظور شما نیاز دارید تا آب زیادی بنوشید، زود به زود حمام کنید و حتی از پودر تالک استفاده کنید.
* غوطه‌ور شدن در آب سرد نیز می‌تواند در برخی افراد کمک کننده باشد.

6- عفونت‌های قارچی

در گرما، عفونت قارچی شایع است. قارچ در لایه‌ی بالای پوست به خصوص در محیط تاریک، مرطوب و گرم مانند پا یا کشاله ران رشد می‌کند. دو بیماری پوستی پای ورزشکار و خارش سوارکار موجب خارش پوستی می‌شوند. قارچ می‌تواند به سرعت در گرما رشد کند و اگر به درستی درمان نشود، می‌تواند وضعیت را بدتر کند.
چه باید کرد؟
* بدین منظور اولین کار این است که ابتدا کفش و لباس‌هایی که در آن عرق کرده‌اید را درآورید و به خوبی محیط را خشک و تمیز نگه دارید.
* می‌توانید از پودر جاذب عرق نیز استفاده کنید.
* همچنین، پس از ورزش و هر زمان که از بیرون به منزل می‌آیید، دوش بگیرید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.