تبیان، دستیار زندگی
از نظر پزشکی بیمارانی که مقاومت بدن آنها با روزه‌داری کاهش می‌یابد و یا روزه گرفتن باعث عود و تشدید بیماری آنها می‌شود، نباید به هیچ وجه روزه بگیرند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر روزه بر بیماری های جسمی و روحی

از نظر پزشکی بیمارانی که مقاومت بدن آنها با روزه‌داری کاهش می‌یابد و یا روزه گرفتن باعث عود و تشدید بیماری آنها می‌شود، نباید به هیچ وجه روزه بگیرند.

ماه مبارک رمضان

اینکه چه کسی می‌تواند روزه بگیرد و چه کسی نمی‌تواند، فرد باید در این باره با پزشک مشورت کند.

بیماران کلیوی و بخصوص افرادی که کلیه آنها سابقه سنگ سازی دارد، بیماران قلبی و عروقی بخصوص کسانی که دارو مصرف می‌کنند، دیابتی‌هایی که وابسته به انسولین هستند، افراد مبتلا به زخم معده و روده، مبتلایان به آسم ریوی و افرادی که دچار حملات صرع می‌شوند باید از روزه گرفتن منع شوند.

علاوه بر این توصیه می‌شود زنان باردار و شیرده در صورت اصرار داشتن به روزه‌داری حتماً با پزشک خود مشورت کنند تا فرزند آنها از این بابت دچار صدمه نشود.

مصرف نان، پنیر، سبزی و مایعات همراه خرما بهترین افطار به شمار می‌رود.

روزه گرفتن درافرادی که فشار خون بالا یا اختلالات غدد درون ریز دارند، با نظر پزشك مانعی ندارد.

کسانی که مشكلات روانی دارند یا كسانی كه داروهای خوراكی ضد انعقاد را به مدت طولانی مصرف می کنند( به صورت تنها یك بار مصرف شبانه ی دارو) نیز با مشورت پزشك می توانند روزه بگیرند.

به طور كلی اثرات مفید روزه داری در برخی از بیماری ها به ویژه فشار خون، چاقی،‌ دیابت و آرتریت به عنوان درمان شناخته شده است و نیز اثرات ضد روماتوئیدی روزه مورد مطالعه و تأیید قرار گرفته است.

بیماران مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین در صورت كنترل رژیم غذایی با مشاوره و راهنمایی پزشک می توانند روزه بگیرند. در واقع دیابتی هایی كه بیماری آنها فقط با رژیم غذایی كنترل می شود، می توانند روزه بگیرند و با كاهش وزن آنها در ماه مبارك ممكن است، دیابت آنها بهبود پیدا كند یا حداقل بهتر شود.

دیابتی های وابسته به انسولین نباید روزه بگیرند، مگر اینکه داروهای هیپوگلیسمیك خوراكی را در وعده سحر و افطار مصرف كنند، البته با كنترل كامل قند خون و رژیم غذایی.

بیمارانی كه به مدت طولانی همودیالیز می شوند، ممكن است به دلیل مصرف غذا در شب غلظت پتاسیم و وزن مایعات در بین دوره دیالیز آنها بالا برود.

دكتر عبدالمجید بحرینیان، روانشناس می گویند:

تحقیقات نشان داده است تحمل كمی فشار روانی برای پیشبرد رفتار، ضروری و بی خطر به نظر می رسد. اما در عین حال ادامه فشار روانی شدید یا طولانی، دارای اثرات سوء فیزیولوژی و شناختی بر روی انسان هاست؛ به عنوان مثال تحقیقات روی تعدادی از حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که حیواناتی كه به هنگام وارد شدن شوك الكتریكی به آنها، قدرت دفاع از خود را ندارند و ناچار به تحمل ضربه هستند و به عبارتی پناهی برای خود نمی بینند،‌ بیشتر از حیواناتی كه قدرت قطع جریان الكتریسیته و دفاع از خود را دارند، به زخم های گوارشی مبتلا می شوند.

آدم ها هنگام روبرو شدن با فشار روانی به آن دسته از الگوهای رفتاری روی می آورند كه پیش از آن برایشان كارآیی داشته باشد و انسان های مؤمن كه تكیه گاه اصلی آنان خداست، این فشار را بهتر تحمل كرده و نه تنها به آن به عنوان امری زودگذر نگاه می كنند، بلكه بعضاً به تصور اینكه این فشار می تواند آزمایشی الهی باشد، ضمن رویا رویی با عامل فشار زا، برای كاهش اثرات سوء‌ آن گام های سریع تر به سوی خالق برمی دارند و در جهت مقرب تر شدن به درگاه الهی امتیازات بیشتری كسب می كنند.

رمضان كه خود سنگر مبارزه با نفس و پلیدی هاست،‌ شعله عشق به معبود را در دل بنده روزه دار گرم تر،‌فروزان تر و سوزاننده تر می كند و او كه خود را میهمان خدا می یابد، ذات باری تعالی را همواره و در همه لحظات شاهد و ناظر اعمال و رفتار خود می داند و نهایتاً با قلبی آرام و  مطمئن و اراده ای استوار عمل كرده و خدا را همواره حامی و یار و یاور خود فرض می كند و در نتیجه حتی شدیدترین تنش ها و فشارهای روانی در ذهن و روان او كوچك می نماید. اگر دستگاه عصبی خود مختاركه كار بسیح بدن را در موقعیت های اضطراری به عهده دارد، برای مدت طولانی بی وقفه فعالیت كند، ممكن است فرد را به زخم های گوارشی،‌ فشار خون، دردهای عصبی و بیماری های قلبی مبتلا سازد. اما فرد روزه دار كه خود را در دژ رمضان كه میزبان و فرمانده آن خداست، محصور می داند، پیامدهای رفتاری خود را در مقایسه با گروهی كه اعتقادی به این امر ندارند، قابل كنترل و تعدیل یافته تر می یابد و نه تنها از بیماری ها و اختلالات جسمانی كه منشاء ‌روانی دارند، مصون می ماند بلكه بسیاری از مشكلات را در سایه ی صعه ی صدر بر گرفته شده از آرامش روانی و پیوستگی به قدرت خداوند، حل می کند یا بر آنان غلبه می نماید.

منبع: طعام اسرار

*مطالب مرتبط:

دانستنی های تغذیه در ماه رمضان

اهمیت تغذیه در ماه رمضان

نکات تغذیه ای مهم در روزه‌‌داری (1) و (2)

یک هفته برنامه ی غذایی برای سحری و افطار

توصیه های سلامتی در ماه رمضان

اهمیت روزه از دیدگاه پزشکی (1)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.