تبیان، دستیار زندگی

بالاترین رحمت معرفت خداست

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه بالاترین رحمت، معرفت خداست گفت: مبنای اخلاق اسلامی خداشناسی است که کمال مطلق است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مصباح یزدی

آیت‌الله «محمد تقی مصباح یزدی» شب گذشته (یکشنبه 22 اردیبهشت) در ادامه جلسات درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد گفت: در اخلاق انسانی و آنچه دانشمندان اخلاق بررسی می کنند به دنبال فراهم کردن زندگی آرام برای جامعه هستند و از آنجا که زندگی اجتماعی نیازمند قوانین و مقررات است که نظام حقوقی جامعه را تشکیل می دهد باید سعی کرد برای رعایت این مقررات عامل درونی است در افراد به وجود آید.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد:  پس هدف داشتن زندگی آرام و مرفه است، برای این کار باید مقررات رعایت شود. اگررعایت این مقررات به ارزش درونی تبدیل شود زندگی آرام محقق خواهد شد پس از ابتدا باید یک نظام اخلاقی را ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: اما در نهایت به علت عدم رعایت مقررات اجبارا آن نظام مدیریتی و سیاسی ایجاد می‌شود که کار دولت هاست.این نظام سیاسی هم قابل پذیرش است که مبتنی بر اصل موضوع است که نتیجه آن زندگی آرام است.

آیت الله مصباح افزود: حال سوال این است که آیا داشتن زندگی مرفه یک اصل برهانی است یا چیزی است که مردم دوست دارند؟ آیا اخلاق اسلامی هم از مسلمات است یا مبادی برهانی دارد؟

وی ادامه داد: نظام اخلاقی اسلام ریشه برهانی دارد، ابتدا صفاتی را برای خدا ثابت میکنیم. کتابهای کتابهای ما،علم، قدرت و حیات را برای خدا مطرح می‌کند برخی هم سمع و بصر را مطرح می‌کند اما جایی ندیدیم که محبت را مطرح کرده باشد در حالی که در قرآن محبت خدا زیاد مطرح شده است.

رئیس موسسه امام خمینی(ره)تصریح کرد: هیچ موجودی نیست که بیش از خدا ذات خود را دوست داشته باشد خدا ذات خود را بیش از هر موجود دیگری دوست دارد چرا که لازمه کمال ذات است هر چه کمال داشته باشد بیشتر دوست دارد.

آیت الله مصباح ادامه داد: در قرآن چند نوع تعبیر داریم که چرا خدا خلق کرده است یکی از آیات معروف آن است که می فرماید من جن و انس را خلق نکردم مگر برای عبادت. این خود سوال می شود که آیا خدا نیاز به عبادت ما داشته‌ است؟ در جای دیگر می فرماید خلق کردم که رحمت دهم. که بالاترین رحمت معرفت خداست. می فرماید: دوست داشتم شناخته شوم موجوداتی که خلق کردم به من معرفت پیدا کنند و آن معرفت محبوب من است و هیچ لذتی برای هیچ موجودی بالاتر از معرفت خدا نیست.

وی تصریح کرد: اولیا خدا اگر از عبادت خود لذت می بردند به خاطر داشتن معرفت است بالاترین رحمت معرفت خداست.مبنای اخلاق اسلامی خداشناسی است که کمال مطلق است و لازمه آن نور مطلق است که دیگران را هم نورانی می کند نظام اخلاقی اسلامی مبتنی بر آن است که انسان را در مسیر کمال قراردهد .

منبع: خبرگزاری شبستان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .