تبیان، دستیار زندگی

ازدواج با دختران فامیل

از قدیم گفته‌اند که عقد دخترعمو و پسرعمو را تو آسمان‌ها بستند اما این روزها می‌گویند اگر با دختر عمویم ازدواج کنم ،ممکن است بچه‌مان ناقص شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج، ازدواج فامیلی، همسریابی، همسان گزینی، عقد، دختر، پسر،
ازدواج ناف‌بریده‌ها یکی از موضوعاتی است که هنوز در خیلی از خانواده‌ها مطرح می شود. هرچند این روزها بازار ازدواج فامیلی به گرمای دیروز نیست اما بازهم  برای شما که در گیر و دار انتخاب همسر هستید، ممکن است یکی از گزینه‌ها دختر عمو یا پسر خاله‌تان باشد.پس خالی از لطف نیست کمی هم در این باره صحبت کنیم.

در هرصورت فامیل یک شبکه بزرگ ارتباطات است که می تواند امکان آشنایی دختر و پسر را با هم فراهم آورد. این شبکه مزایایی دارد که می تواند به یک انتخاب صحیح کمک کند  و البته این نوع از انتخاب خالی از مشکلات نخواهد بود. اول خوبی ها و بدی هایش را بخوانید و سپس این شما و این میدان!

مشکلات ژنتیکی

- اولین چیزی که با شنیدن ازدواج فامیلی به ذهنمان خطور می کند، مشکلات ژنتیکی است. در دهه‌های گذشته، برنامه‌های زیادی در صدا و سیما در این خصوص پخش شده و فرهنگ‌سازی خوبی صورت گرفته است. این یک واقعیت است که ازدواج فامیلی می تواند بروز برخی اختلالات ژنتیکی را دامن بزند اما مشاوره ی ژنتیک این روزها می‌تواند کمک کننده باشد. از طرفی  وقتی نسبت ها خیلی نزدیک نیست، نگرانی مشکلات ژنتیکی کمتر خواهد بود.

این مشکل یک راه حل ساده دارد، دلداگی و روابط عاطفی یا اطلاع دادن به بستگان و گرفتن مراسم را به بعد مشاوره‌ی ژنتیکی موکول کنید. اگر قرار است با دختر دایی‌تان به زیر یک سقف بروید اول مطمئن شوید که فرزندان سالمی خواهید داشت و بعد شمع و چراغا رو روشن کنید....

زوج جوان در ازدواج‌های فامیلی همانطور که ممکن است از دخالت والدین خود آسیب ببینند، می توانند از حمایت بیشتر یک شبکه از نزدیکان، سود ببرند. حمایت های مالی، میانجی‌گری هنگام اختلاف و قبح بیشتر طلاق در چنین ازدواج هایی می تواند به یک زندگی موفق منجر شود.



دخالت های بیشتر

- مشکل دیگری که در این نوع ازدواج ها ممکن است آزاردهنده باشد، دخالت بیشتر خانواده‌ها در زندگی عروس و داماد تازه است. گاهی دو خواهر که فرزندان شان با هم ازدواج می کنند، در مقام مادرزن و مادرشوهر می توانند بسیار تخریب کننده عمل کنند. حریم شخصی چنین زوج هایی کم رنگ‌تر است. وقتی خاله ی تو مادرزنت هم باشد، هم صمصیت بیشتری ممکن است ایجاد شود و هم دخالت بیشتری البته این به سطح فرهنگ خانواده‌ها و همچنین  خود زوج جوان هم بستگی دارد.

این مشکل هم می تواند با درایت دختر و پسر و ایجاد حریم مناسب برای زندگی جدید و همچنین درک خانواده از نیاز آنها به استقلال حل شود.

دعواهای ناخوانده

- امان از وقتی که پای دعواهای خانوادگی به زندگی زناشویی دختر و پسری باز شود که هیچ نقشی در این اختلافات نداشته اند. در هر صورت وقتی اختلافی رخ می دهد، هر کدام طرف خانواده ی خود را می گیرند و این ممکن است به روابط شان آسیب برساند.
برای حل این مشکل هم باید زوج جوان خود را در اختلافات والدینشان دخالت ندهند. هرچند این کار بسیار سخت است.

ازدواج با فامیل خوبی هایی هم دارد مثل:

دیده و شناخته، بهتره

در ازدواج حتی اگر کامل ترین تحقیقات هم انجام شود باز هم همه ی جوانب زندگی فرد روشن نخواهد شد. اما افرادی که با هم قوم و خویش هستند، از کودکی تا به امروز یکدیگر را مانیتورینگ کرده و از همه چیز هم با خبرند.

هم کفو بودن های خونی

هم کفو بودن که یکی از شرایط ازدواج موفق است، در این نوع ازدواج ها بیشتر به چشم میخورد. زن و شوهر که در یک فامیل بزرگ شده اند، در بسیاری از جنبه های فرهنگی و اعتقادی به هم نزدیک هستند حتی طبقه ی اجتماعی و اقتصادی‌شان هم شباهت بیشتری با هم دارد.

حمایت های گروهی

زوج جوان در ازدواج‌های فامیلی همانطور که ممکن است از دخالت والدین خود آسیب ببینند، می توانند از حمایت بیشتر یک شبکه از نزدیکان، سود ببرند. حمایت های مالی، میانجی‌گری هنگام اختلاف و قبح بیشتر طلاق در چنین ازدواج هایی می تواند به یک زندگی موفق منجر شود.

حال تصمیم گیری با شماست، می خواهید با دختر دایی تان ازدواج کنید؟