تبیان، دستیار زندگی

علت زنجیر بودن شیطان در ماه رمضان

حجت الاسلام علوی مهر با اشاره به مفهوم در غل و زنجیر بودن شیطان در ماه مبارک رمضان، گفت: این بدان معنا نیست که دست شیاطین بسته باشد، در ماه رمضان به دلیل افزایش معنویات حجم گناه کم می شود اما راه هایی نیز برای نفوذ شیطان وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غل و زنجیر

حجت الاسلام «حسین علوی مهر» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به مفهوم «غل و زنجیر شدن شیطان در ماه مبارک رمضان»، اظهار کرد: روایاتی در این مورد وجود دارد که باید با توجه به آنها این تعبیر را بررسی کنیم. نکته نخست اینکه باید بدانیم شیطان به عنوان دشمن انسان، همیشه در حال فریب دادن آدمیان است چنانچه خداوند در قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ الشَّیْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا ۚ إِنَّمَا یَدْعُو حِزْبَهُ لِیَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِیرِ».

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: نباید تصور کنیم که دست شیاطین بسته است و هیچ اقدامی نمی کنند، نکته دوم اینکه در ماه رمضان علت اینکه شیطان ممکن است حضور کمرنگ تری داشته باشد به چند عامل بستگی دارد که باعث می شود نفوذ شیطان در انسان ها به ویژه انسان های اهل عبادت کمتر باشد.

وی تصریح کرد: علت نخست حضور بیشتر اولیای الهی در ماه مبارک رمضان است، رمضان ماهی است که اولیای الهی حضور معنوی بیشتری دارند و در مساجد، مراکز، جاهایی که مردم مراجعات دارند حضور فعال تری دارند و در آیات قرآن است که از مواضع فعالیت شیطان، مخالفت با رهبران الهی و ولایت اولیای خاص خدا است.

حجت الاسلام علوی مهر ابراز کرد: از سوی دیگر وجود ابزارهای معنوی در ماه مبارک رمضان به ما کمک می کند، ابزارها و داروهایی که باعث می شود حضور شیطان کمرنگ تر شود. از جمله آنها قرائت قرآن کریم و توجه روزه داران به این مهم است، بسیاری از مومنان و متدینین قرآن را در این ماه ختم می کنند که این خود نعمتی است و باعث می شود شیطان از جامعه دور شود.

وی ابراز کرد: از طرف دیگر اهتمام به ادعیه نیز موثر است، از کوچک ترین دعا که دعای اول افطار است تا دعای ابوحمزه ثمالی که شب های ماه رمضان می خوانند و مومنان فراوانی در قنوت ها و ادعیه ها و نمازهایشان مشغول قرائت دعا می شوند و شب ها هنگام نماز شب و ایام دیگر مشغول قرائت ادعیه می شوند که این رفتارها همه دلیلی بر دوری شیطان و توجه انسان ها به ابعاد معنوی است.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: سومین مساله رفتارهای مومنان است، رفتار مومنان در چند حوزه باعث کمرنگ شدن فعالیت های شیطان می شود، یکی از این موارد مساله انفاق در ماه مبارک رمضان است، فعالیت های فراوان برای افطار دادن به فقرا، کمک به ایتام، خیرات برای افراد فقیر از جمله این رفتارها محسوب می شود، همچنین رفتارهایی از جمله حضور در مساجد، رفت و آمد به مراکز دینی، آستان امامزادگان و امثال آنها باعث دور شدن شیطان و توجه مردم به ابعاد معنوی می شود.

وی با بیان اینکه تحول درونی و توجه به درون مولفه ای است که می تواند در دوری انسان از گناه موثر باشد، ابراز کرد: بسیاری از مردم در ماه مبارک رمضان به دنبال معنویات هستند ولو مقدار کم، اما در مجموع توجه اقشار مختلف نسبت به مساله دین بیشتر می شود و این نکته اساسی است. بسیار از افراد شراب خوار، قمارباز و کسانی که در ماه های دیگر اعمال مفسدانه انجام می دهند و یا دزدی می کنند در این ماه دست از دزدی می کشند و فرمان الهی را اجرا می کنند، چنان که بنابر آمارها میزان جرم و جنایت در این ماه کاهش می یابد.

حجت الاسلام علوی مهر در مورد راه های نفوذ شیطان در انسان، بیان کرد: بحث ولایت و دوری از ولایت از جمله مواردی است که سبب می شود شیطان در وجود آدمی نفوذ کند چراکه تمام تلاش شیطان دور کردن انسان ها از رهبران الهی و رهبران دینی است.  قرآن کریم به این نکته تذکر داده و می گوید رهبران الهی مشکلات را حل می کنند و اختلافات را از بین می برند و باعث اتحاد مردم هستند مواظب باشید که شیطان در شما نفوذ نکرده و از او تبعیت نکنید، چنانچه خداوند در قرآن می فرماید: « وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ إِلَّا قَلِیلًا».

وی خاطرنشان کرد: همچنین از دیگر راه های شیطان، دخالت یا وسوسه کردن مردم در انجام ندادن دستورات الهی است که طبق آیه قرآن خداوند می فرماید: شیطان ممکن است شما را برای انجام ندادن دستورات وسوسه کند اما بدانید که او دشمن دیرینه شما است، قرآن می فرماید: «قَالَ یَا بُنَیَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْیَاكَ عَلَى إِخْوَتِكَ فَیَكِیدُوا لَكَ كَیْدًا إِنَّ الشَّیْطَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوٌّ مُبِینٌ».

منبع: خبرگزاری شبستان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .