تبیان، دستیار زندگی
افراط در نوشیدن آب می‌ تواند با خطر مرگ همراه باشد آب اگرچه مایه حیات است اما مصرف زیاد آن می ‌تواند مشكل ‌آفرین باشد. همه ما به این حقیقت معترف هستیم كه آب مایه حیات است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرگ با مصرف زیاد آب

افراط در نوشیدن آب می‌ تواند با خطر مرگ همراه باشد.

نوشیدن آب

آب اگرچه مایه حیات است اما مصرف زیاد آن می ‌تواند مشكل ‌آفرین باشد. همه ما به این حقیقت معترف هستیم كه آب مایه حیات است، اما بسیاری از افراد نمی ‌دانند كه مقدار زیاد آن مضر است و می ‌تواند كشنده باشد. این مورد برای دیوید راجرز 22ساله اتفاق افتاد. او كه مربی بدن ‌سازی بود، بعد از به پایان رساندن اولین دوی ماراتن خود در لندن، جان سپرد. اما علت مرگ وی چه بود؟ نوشیدن بیش از حد آب.

مرگ این دونده ماراتن بعد از نوشیدن بیش از حد آب، تنها مورد گزارش شده نبود. زنی در كالیفرنیا به نام جنیفر استرانگ نیز بعد از شركت در یك مسابقه رادیویی جان سپرد. در این مسابقه افراد شركت ‌كننده باید مقدار زیادی آب می ‌خوردند، بدون آنكه به دست‌ شویی بروند. او بعد از مسابقه سردرد داشت و پس از مدتی در خانه‌اش جان سپرد.

در صورت مصرف خیلی زیاد آب، ممکن است بدن دچار "هیپوناترمی" شود. هیپوناترمی نشانگر رقیق شدن مایعات بدن در اثر افزایش آب نسبت به سدیم كل بدن می‌باشد.علایم ویژه هیپوناتریومی (كمبود سدیم در خون) عبارت‌اند از: تهوع، سردرد، بی قراری، گیجی، كاهش رفلكس‌ها و در نهایت تشنج و كما.

در صورتی كه هیپوناتریومی بدتر شود، تهوع باعث تحریك ترشح هورمونی می‌ شود كه این هورمون مسئول احتباس یا نگهداری آب در بدن است، در نتیجه آب كمتری دفع می شود و بیمار وارد یك چرخه معیوب می ‌گردد. تمایز علایم هشداردهنده كاری مشكل است.

اگرچه نوشیدن مقدار زیاد آب برای بدن ما خوب نیست، اما نباید از نوشیدن 8 لیوان آب در روز مضایقه كنید. آب جزو لازم و ضروری رژیم غذایی ماست. با كاهش 2 درصد از منابع آب بدن، علایم دهیدراتاسیون (كم آبی) ظاهر می ‌شوند. یك علامت شایع دهیدراتاسیون خفیف، احساس خستگی در طول روز است.

آیا شما زیاد ورزش می‌ كنید؟

آب اساس بزاق و مایعاتی است كه اطراف مفاصل را احاطه كرده‌اند. همچنین ماده‌ای است كه باعث تنظیم دمای بدن می‌ شود. آب باعث كاهش اشتها شده و در نتیجه به بدن كمك می ‌كند كه از ذخیره چربی خود استفاده كند. دریافت ناكافی آب می‌ تواند باعث آسیب كلیه‌ها شود، زیرا مواد زائدی مثل اوره، اسیداوریك و اسید لاكتیك كه توسط كلیه‌ها دفع می ‌شوند، باید در آب حل شوند.

یبوست یكی از نشانه‌های كم ‌آبی است، بنابراین هر چه بیشتر آب بنوشید به بهبود این مشكل ناخوشایند كمك خواهید كرد. بسیار مهم است كه در طول ورزش آب كافی به بدن‌تان برسد، زیرا شما از طریق تعریق آب از دست می‌ دهید.

نوشیدن آب زمانی‌ كه ورزش می ‌كنید، فشار وارد بر سیستم قلبی عروقی را كاهش می ‌دهد و عملكردتان را بهبود می‌ بخشد. هر چه بیشتر فعالیت داشته باشید، به آب بیشتری برای جایگزینی آن مقدار كه از دست داده‌اید نیاز دارید.

همچنین حفظ تعادل نمك در بدن بسیار اهمیت دارد، زیرا مقداری نمك از طریق عرق دفع می ‌شود. نوشیدن مایعات ایزوتونیك به این امر كمك می ‌كند. در طول مدت ورزش باید برای نوشیدن مقدار مناسبی مایعات نفسی تازه كنید تا از كم‌ آبی (دهیدراتاسیون) جلوگیری كنید.

 ندا سلك

*مطالب مرتبط:

آب، اکسیر حیات

چرا باید هشت لیوان آب در طول روز نوشید؟

کم آبی؛ خطری در تابستان

برای جلوگیری از بروز کم آبی ، چه مقدار آب و مایعات نیاز داریم؟

روزانه دو لیتر مایعات بنوشید

نوشیدن آب را در هوای گرم محدود نكنید

آب درمانی چیست؟

آثار آب درمانی در بدن

نیاز به آب و املاح در ورزشكاران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.