تبیان، دستیار زندگی

سوره هایی که منتظران امام زمان(عج) باید بخوانند

حجت الاسلام ملایی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان فرصت انس با امام زمان(عج) از طریق قرآن است، گفت: ختم قرآن به نیت سلامتی و فرج حضرت(عج) یا قرائت سوره هایی که ارتباط بیشتری با ایشان دارد ما را در این انس کمک می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن
ماه مبارک رمضان به دلیل استعدادها و ظرفیت هایش، ظرف زمانی مطلوبی برای تمرین و نهادینه کردن سبک زندگی منتظرانه در افکار، گفتار و رفتار است، البته این مهم راهکارهایی را می طلبد که بدون آنها نمی توان به آن هدف غایی رسید.

از این رو، در سلسله گفت وگوهایی با یک کارشناس مهدوی راه های دستیابی به سبک عبادی زندگی منتظرانه از شاهراه ماه مبارک رمضان را بررسی کرده ایم که در ادامه بخش سوم آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام والمسلمین «حسن ملایی» با بیان اینکه در سبک زندگی عبادی منتظران ایامی مانند ماه مبارک رمضان می تواند فصل ارتباط با امام زمان(عج) باشد، اظهار کرد: این ارتباط در سایه پیوند محکم با ولایت در عبادات خود را نشان می دهد، اینکه معویت هایمان را هدفمند و پویا کنیم و آن را با ولایت امام معصوم(ع) گره بزنیم.

مدیر گروه اخلاق مرکز تخصصی مهدویت با تاکید بر اینکه قرآن باید در طول سال مورد عنایت منتظران باشد، گفت: این انس و الفت با قرآن به حفظ ایمان در عصر غیبت کمک می کند به ویژه آنکه به تصریح روایات در این عصر در معرض فتنه های بسیار قرار داریم؛ از رسول خدا(ص) روایت است: «هر گاه فتنه ها و آشوب ها همچون شب تار شما را فرا گرفت، به قرآن روی بیاورید».

وی با تاکید بر انس ویژه با قرآن در ماه مبارک رمضان، ابراز کرد: می توان و بهتر است این انس را در ارتباط با امام عصر(عج) تعریف کرد و ختم های قرآن را با نیت های مهدوی همچون سلامتی و ظهور امام زمان(عج) یا به نیابت از ایشان برای تقدیم به ساحت دیگر معصومان علیهم السلام انجام داد. اینها فرصت های معنوی برای برقراری انس با امام زمان(عج) از طریق قرآن است.

حجت الاسلام ملایی با بیان اینکه برخی سوره ها و آیات ویژگی مهدوی داشته و فرصت این ارتباط را بیشتر فراهم می کنند، تاکید کرد: برای مثال سوره مبارکه اسراء که امام صادق(ع) می فرمایند: کسی که این سوره را در شب جمعه بخواند، نمی میرد تا از یاوران حضرت مهدی(عج) باشد. لذا تلاوت این سوره در شب های جمعه از ماه مبارک رمضان به ما فرصت انس و الفت بیشتر با امام عصر(عج) را می دهد.

این کارشناس مهدوی اضافه کرد: امام باقر(ع) هم به قرائت سوره های مسبحات(تعداد این سوره ها بین 5 تا 7 مورد است شامل اسراء، حَدید، حَشْر، صَفْ، جمعه، تَغابُن و اعلی) توصیه کرده و فرمودند: «هر کس سوره های مسبحات را پیش از خواب بخواند، نمی میرد تا حضرت قائم(عج) را ببیند و اگر بمیرد در جوار نبی اکرم(ص) خواهد بود.»

وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان ماه دعا و مناجات است، ابراز کرد: با توجه به آنکه فرصت ها برای بهره برداری محدود است، منتظران می توانند با تمسک به برخی ادعیه در این ماه، انتظار را بهتر تمرین کنند مثل دعای مشهور «اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ ...» که تجلی حقیقی و تام فرازهای این دعا با ظهور محقق می شود و در واقع این دعا جلوه ای از آنچه را که در عصر ظهور رخ می دهد، ترسیم می کند.

حجت الاسلام ملایی با بیان اینکه دعای «افتتاح» نیز از راه های ارتباط با امام زمان(عج) در ماه مبارک رمضان است، ابراز کرد: امام زمان(عج) فرموده اند: «برای فرج بسیار دعا کنید که فرج شما در آن است.» لذا اگر در راس همه دعاها، فرج امام عصر(عج) را قرار دهیم قطعا برای ما نیز گشایش حاصل می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دعای سلامتی امام زمان(عج) که بعضاً به اشتباه از آن به دعای فرج تعبیر می شود و اگرچه زمان صدور آن شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است اما خوب است در همه شب های ضیافت الله و اساساً در همه سال در سبک زندگی عبادی منتظران برای آن جایگاهی ویژه لحاظ شود. همچنین است دعای غریق، ندبه و عهد که اهتمام بیشتر به آنها در ماه مبارک رمضان برکات بسیار دارد.

منبع: خبرگزاری شبستان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .