تبیان، دستیار زندگی

تفریح و گردش به‌وقت ماه رمضان

در ماه رمضان برای گردش و تفریح کجا برویم؟

این روزهای طولانی و گرم تابستان که با ایام رمضان مصادف شده، توان گشت‌وگذار در طول روز را از انسان سلب می‌کند، اما از زمان افطار تا سحر فرصت خوبی است برای گشت‌وگذار، تفریح و شبگردی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفریح در ماه رمضان

عده‌ای فکر می‌کنند با شروع ماه رمضان، باید بساط شادی و تفریح کنار گذاشته‌شده و تمام‌وقت خود را به گریه و آه و ناله بگذرانند.  این در حالی است که ماه رمضان یکی از اعیاد مسلمانان بوده و هنر آن است که بتوانیم شیرینی و زیبایی آن را  برای خود و اعضای خانواده و عزیزانمان فراهم کنیم.

با تغییر سبک زندگی و ساعات خوراک و استراحت مردم در ماه رمضان، چرخه زندگی در این‌ یک ماه تغییر کرده و زندگی شبانه جریان پیدا می‌کند. چنانچه در ماه‌های گذشته در ساعات پایانی شب شاهد سکوت و خلوت شبانگاهی بودیم، اما در این ماه می‌بینیم که در بعد از افطار و گذشتن ساعاتی از شب، تازه خیابان‌ها شلوغ شده و مردم برای شب‌گردی و تفریحات شبانه به خیابان می‌آیند. در این فرصت بر آن هستیم تا گزارشی از تفریحات، گردش‌ها و شب‌گردی‌های سالم را برای لحظات افطار تا سحر به شما داشته باشیم.

مساجد و مناجات شبانه

در این شب‌ها که شهر رنگ خاموشی ندارد و همه‌جا روشن و شلوغ است. عده‌ای ترجیح می‌دهند که زمان نیمه‌شب خود را تا سحر در مساجد و برنامه‌های معنوی و مناجات خوانی‌هایی که برقرار است بگذرانند تا هرچه بیشتر از فیوضات معنوی ماه رمضان بهره‌مند شوند.

نمایش فیلم‌ها در اکثر سینماها چون ایران مال، آزادی، جوان، مگا مال سینماتوگراف، فردوس، تمدن، باغ‌موزه و ... به‌جز لیالی قدر تا حدود ساعت 3 بامداد اعلام‌شده‌اند

شکم‌گردی در ماه رمضان

با توجه به اینکه در طول روز رستوران‌ها و بستنی‌فروشی‌ها و در کل خوردن خوراکی نیمه تعطیل بوده و از طرفی هم خوردن، برای ما ایرانی‌ها جذابیت خاصی دارد، رفتن به کافه و کافه‌نشینی‌های شبانه و خوردن خوراکی‌هایی مثل بستنی و آبمیوه در شب‌های ماه رمضان می‌تواند تفریح خوبی برای شب‌های این ماه باشد. بیشتر کافه‌ها در ماه رمضان از زمان افطار تا ساعت ۳ بامداد باز هستند. آبمیوه و بستنی پالیزی در خیابان سهروردی یکی از جاهایی است که از افطار تا سحر جای سوزن انداختن ندارد.

فقط در این‌ بین مراقب آبمیوه‌ها و بستنی‌های غیراستاندارد باشید که به‌جای نشاط و لذت، خدایی ناکرده روانه بیمارستانتان نکند.

پیشنهادهایی برای خوردن بستنی‌های خوشمزه

بستنی «شاد» با بستنی‌های اسکوپی‌اش، اگرچه شعبه‌های زیادی دارد اما برای رسیدن به شعبه اصلی و سنتی به خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه ولیعصر بروید. طرفداران بستنی، با نام «نعمت» نیز آشنا هستند. بستنی‌فروشی‌ای با بیش از 30 شعبه در تهران که معروفیت آن به بستنی سنتی زعفرانی و بستنی فالوده شیرازی‌اش است.
بستنی اکبر مشتی


نخستین تاجر بستنی در ایران

حتماً می‌دانید که نخستین ایرانی که به تجارت بستنی روی آورد، «اکبر مشهدی ملایری» بود که بعدها به «اکبر مشتی» معروف شد. این بستنی‌فروشی قدیمی باهمت شاگرد اکبر مشتی به کار خود در تجریش، خیابان شهرداری، نرسیده به خیابان ناهید، جنب سینما آستارا ادامه داده است.

معجون علی بابا

معجون خورها بشتابید

اگر از معجون خورهای حرفه‌ای، آدرس مکانی برای خوردن ویتامینه و معجون را بگیرید، قطعاً آدرس «علی‌بابا» در میدان شاهپور، محله وحدت اسلامی را به شما می‌دهند. ویتامینه‌سرایی که علاوه بر کیفیت خوب معجون‌هایش، با حرکات نمایشی که با پارچ و لیوان‌های معجون به همراه دارد، می‌تواند لحظات دل‌انگیزی را برای شما به همراه داشته باشد.

«بابا رحیم» هم یکی از قدیمی‌ترین و خوش‌نام‌ترین بستنی‌فروشی و ویتامینه‌سراهایی است که در میدان توحید، خ ستارخان، مقابل خ نمازی (کوثر)، نبش ک شادی با معجون‌های گردویی و شیر پسته‌های خوشمزه‌اش خدمت‌رسان روزه‌داران عزیز است. شهرت بابا رحیم علاوه بر معجون‌های پروپیمانی که خودش به‌تنهایی می‌تواند یک غذای کامل باشد، فالوده و بستنی میوه‌ای‌های دل‌نشین آن نیز که لحظات خنک و شیرینی را در این شب‌ها برایتان به همراه داشته باشد.

آش و حلیم


بخش بازدید از دلفیناریوم و هم‌چنین بازی هیجان‌انگیز زیپ‌لاین هم می‌تواند از سرگرمی‌های جذابی باشد که خانواده‌ها مخصوصاً بچه‌ها از آن لذت می‌برند. برای تهیه بلیط و بهره‌مندی از تخفیفات خوب می‌توانید از سایت‌های نت‌برگ و تخفیفان بلیط با قیمت مناسب‌تری تهیه کنید

آش و حلیم خوشمزه؛ تجربه کنید

آش و حلیم از ارکان اصلی سفره افطار و خوردنی دلپذیر افطار تا سحر بسیاری از خانواده‌ها در ایام ماه رمضان است. آش معروف نیکوصفت در خیابان انقلاب، آش و حلیم دارچین در ستارخان، حلیم معنوی که شعبه‌های زیادی دارد از جمله خیابان پیروزی، آش و حلیم سید مهدی در تجریش، حلیم مجید در پاسداران، حلیم فروشی «گلپایگانی» در خیابان شهید مدنی از مواردی هستند که نه‌تنها کیفیت آن‌ها اثبات‌شده است بلکه در ساعات افطار تا سحر به مشتریان خدمات می‌دهند.

آش فروشی «دایی» نیز با بیش از 40 سال قدمت، در خیابان صف (باغ سپه‌سالار)  پیشنهاد خوبی برای لحظات افطار است.

زولبیا و بامیه

زولبیا بامیه، همیشه هم بد نیست

علاقه به زولبیا و بامیه در ایام ماه رمضان شدت گرفته و عده‌ای دوست دارند بدانند بهترین زولبیا و بامیه شهر را از کجا می‌توانند بخرند. قنادی «چیچک» نزدیک تقاطع خیابان‌های آذربایجان و آزادی به‌خاطر «گوش‌فیل» و شیرینی «نان افطار»ی که می‌پزد خیلی معروف است.

علاوه بر این قنادی 70ساله «بهار» بعد از چهارراه سرچشمه، قنادی «آق‌بانو» نزدیک چهارراه کالج، قنادی «لادن» نرسیده به میدان تجریش و قنادی «گاندی» در خیابان گاندی هم ازجمله قنادی‌هایی هستند که زولبیا و بامیه‌شان خوشمزه است.

سینما

تا سحر فیلم ببینید

از دیگر تفریحاتی که می‌توان در برنامه شبانه ماه رمضان جایی را برای آن باز کرد، انتخاب یک فیلم خوب و خانوادگی و به سینما رفتن است.

هم‌زمان با آغاز ماه مبارک رمضان، چند فیلم جدید بر پرده سینما نمایش داده‌شده تا علاقه‌مندان به سینما با گزینه‌های جدیدی برای تماشا روبه‌رو شوند. فیلم سینمایی «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعی نژاد که بعد از ۵ سال مجوز اکران گرفته و اکبر عبدی و محمدرضا فروتن در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. فیلم دیگری به نام «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی  نیز در اکران فیلم‌های ماه رمضان قرارگرفته شده است.

از دیگر فیلم‌هایی که با شروع ماه رمضان اکران خود را آغاز کرده، «وکیل مدافع» ساخته سلما بابایی فرزند شهید عباس بابایی است. در اکران‌های ماه رمضان، پردیس سینمایی باغ کتاب سرگروه فیلم کمدی-اجتماعی «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری بوده که در ایران و آلمان ساخته‌شده است. دو فیلم دیگر «ما همه باهم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی و «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار قرار است برای اکران عید فطر به این ۴ فیلم اضافه شود.

اگر به شرکت در برنامه‌های زنده علاقه‌مند هستید، شرکت در ویژه‌برنامه «شب‌های شیدایی» در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، واقع در بزرگراه حقانی، خیابان سرو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مجموعه‌ای از اجراهای متنوع فرهنگی و هنری که هر شب حدود ساعت 22 همراه با موسیقی زنده و آب‌نما به‌صورت مستقیم از سیما نیز پخش می‌شود.


نمایش فیلم‌ها در اکثر سینماها چون ایران مال، آزادی، جوان، مگا مال سینماتوگراف، فردوس، تمدن، باغ‌موزه و ... به‌جز لیالی قدر تا حدود ساعت 3 بامداد اعلام‌شده‌اند.

برج میلاد، فرصتی برای شبگردی‌های ماه رمضان

همیشه برج میلاد، به‌عنوان بلندترین برج کشور در مناسبت‌های مختلف همچون ماه رمضان ویژه‌برنامه‌های منحصربه‌فردی به همراه داشته است. امسال نیز می‌توان برای گشت‌وگذار و بهره‌مندی از برنامه‌های مختلف و دیدن نمایشگاه‌های متنوعی چون عفاف و حجاب و همچنین برپایی شب‌شعر حضرت خدیجه (س) در روز 25 اردیبهشت سری به این مکان بزنید.

بخش بازدید از دلفیناریوم و هم‌چنین بازی هیجان‌انگیز زیپ‌لاین هم می‌تواند از سرگرمی‌های جذابی باشد که خانواده‌ها مخصوصاً بچه‌ها از آن لذت می‌برند. برای تهیه بلیط و بهره‌مندی از تخفیفات خوب می‌توانید از سایت‌های نت‌برگ و تخفیفان بلیط باقیمت مناسب‌تری تهیه کنید.

تجربه «شب‌های شیدایی» در شب‌های ماه رمضان

اگر به شرکت در برنامه‌های زنده علاقه‌مند هستید، شرکت در ویژه‌برنامه «شب‌های شیدایی» در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، واقع در بزرگراه حقانی، خیابان سرو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. مجموعه‌ای از اجراهای متنوع فرهنگی و هنری که هر شب حدود ساعت 22 همراه با موسیقی زنده و آب‌نما به‌صورت مستقیم از سیما نیز پخش می‌شود.

با ورزش قهر نکنید

یکی از سرگرمی‌هایی که البته از نیازمندی‌های بدن نیز به‌حساب می‌آید، ورزش کردن است. اگرچه با شروع ماه رمضان، افراد زمان کمتری برای ورزش کردن دارند اما حداقل ۳۰-۲۰ دقیقه فعالیت هم کمک زیادی به حفظ سلامت و وزن مناسب خواهد کرد. در این میان پیاده‌روی می‌تواند یکی از بهترین ورزش‌ها به‌حساب آید.

«فرزانه رضایی» کارشناس بهداشت در رابطه با پیاده‌روی در ماه‌رمضان می‌گوید: «بعد از افطار و نوشیدن مایعات و خوردن غذاهای کم‌حجم، افراد می‌توانند به پارک‌ها بروند، پیاده‌روی کنند و از هوای خوب پارک‌ها و جنگل‌ها و دیدن مناظر زیبا بهره بگیرند تا بدنشان به‌نوعی ورزش کرده باشد و هم برای خوردن سحری آمادگی پیدا کنند.»
از دیگر ورزش‌هایی که می‌تواند در ساعات پایانی به تا سحر به آن روی آورد، شنا است. بسیاری از استخرها نیز در روزهای ماه رمضان ساعت کاری خود را تغییر داده و از افطار تا سحر پذیرای علاقه‌مندان به شنا بعد از صرف افطار هستند. البته باز برای تهیه بلیط با قیمت مناسب سایت‌های تخفیفان و نت‌برگ را از دست ندهید.

علاوه بر همه آنچه در این گزارش به شما پیشنهاد شد، قطعاً باکمی خلاقیت و برنامه‌ریزی تفریحات و سرگرمی‌های دیگری هم می‌توان ایجاد کرد که شب‌های ماه رمضان در کنار خانواده به شادی و نشاط گذرانده شود.