تبیان، دستیار زندگی

کالری سوزی شبانه!

وقتی خوابیم چقدر کالری می‌سوزانیم

حتی زمانی که شما غرق در خواب هستید، سلول‌ها و مغزتان سخت در حال فعالیت هستند که می‌تواند سبب سوخت مقدار قابل توجهی از کالری شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواب
وقتی که شما شب هنگام چشم‌هایتان را بسته و به خواب می‌روید، هنوز بدنتان تا حد زیادی در حال فعالیت است، حتی اگر از آن آگاه نباشید. البته زمانی که شما در خواب هستید، بدنتان ترمیم و رشد سلول‌ها را سرعت می‌بخشد، در حالی که مغز شما اطلاعات را پردازش می‌کند و آن داده‌های بی فایده‌ای را که در طول روز در آن تجمع یافته است را دور می‌ریزد.
اما آیا شما در طی خواب شبانه‌تان کالری نیز می‌سوزانید؟ اگر این‌چنین است، چه اندازه؟ بله، حتی بیش از آنچه فکرش را بکنید بدنتان در طی خواب این کار را انجام می‌دهد. هرچند شاید میزان کالری که بدن در خواب می‌سوزاند به اندازه زمانی نیست که شما در حال جنب و جوش هستید؛ اما میزان کالری که می‌سوزد بسیار بیشتر از صفر است.

بدن شما چه میزان کالری را طی فرآیند خواب می‌سوزاند؟

میزان کالری که در هنگام خواب می‌سوزانید، به وزنتان، مقدار زمانی که شما در خواب سپری می‌کنید و دمای بدنتان بستگی دارد. به گفته کارشناسان، یک راه ساده برای اندازه‌گیری مقدار کالری که در خواب می‌سوزد این است: به طور میانگین هر فرد در حال خواب بر اساس هر یک پوند وزن، در هر ساعت 42 کالری می‌سوزاند. پس باید برای محاسبه میزان کالری سوخته شده نهایی، عدد وزنتان را (بر اساس پوند) در 42 ضرب کنید. سپس عدد به دست آمده را در ساعات خوابتان ضرب نمایید.

میزان کالری که در هنگام خواب می‌سوزانید، به وزنتان، مقدار زمانی که شما در خواب سپری می‌کنید و دمای بدنتان بستگی دارد

بنابراین اگر وزنتان 155 پوند است و 8 ساعت در شب می‌خوابید، چه مقدار کالری در طی خواب می‌سوزانید؟ حدود 520. این مقدار تقریباً برابر با میزان کالری است که شما در طی یک ساعت آهسته دویدن از دست می‌دهید.
این انتظار را نداشته باشید که بتوانید خواب را جایگزین ورزش کنید. خب بالاخره این مقدار کالری که بدن در طول 8 ساعت خواب آزاد می‌کند را می‌توان در طی یک ساعت بیداری سوزاند.

آیا می‌توان این مقدار را افزایش داد؟

حتی وقتی در حال چرت زدن هستید، کاری وجود دارد که شما بتوانید برای سوزاندن کالری اضافی انجام دهید. خوابیدن در محیط خنک و یا با لباس خنک، به سوخت و ساز بهتر و در نتیجه کاهش وزن بیشتر کمک می‌کند. یک موسسه مطالعات سلامت نشان داد که دمای خنک‌تر بدن در طی خواب به تقویت سوخت کالری و متابولیسم می‌انجامد.
کارشناسان توصیه می‌کنند که به مصرف وعده غذایی شام سبک‌تر نیز توجه داشته باشید. همچنین ورزش منظم بدن شما را برای سوزاندن کالری در سطح بهینه یاری خواهد کرد؛ اما ورزش کردن دقیقاً قبل از رفتن به تختخواب ممکن است شما را بیدار نگه دارد و از به خواب رفتن‌تان جلوگیری نماید.

میزان کالری آزادشونده در خواب، در مقایسه با زمان تماشای تلویزیون

اگر اکنون از اینکه چقدر در گذشته در خواب کالری سوزانده‌اید متعجب شده‌اید، شاید این جمله که «خواب موجب سوزاندن کالری بیشتری نسبت به زمانی که تلویزیون تماشا می‌کنید، می‌شود» را به یاد آورده‌اید. خب باید بگوییم این درست نیست.
به طور میانگین، در هنگام خواب، افراد 90 درصد کالری که در هنگام تماشای تلویزیون می‌سوزد را می‌سوزانند. بنابراین، تماشای تلویزیون موجب سوختن کالری کمی بیشتری نسبت به زمان خواب می‌شود؛ اما این به معنای سالم بودن این عادت نیست.
مشکلی که در تماشای تلویزیون وجود دارد این است که اغلب افراد در این زمان گرسنه می‌شوند و به سراغ مصرف یک میان وعده، که معمولاً ماده مغذی و سالمی هم نیست، می‌روند. پس تماشای برنامه‌های تلویزیونی موجب مصرف کالری بیشتر و در نتیجه کاهش سوخت کالری مازاد خواهد شد. شما می‌توانید زمان تماشای تلویزیون را به پیاده‌روی و یا رفتن به باشگاه اختصاص دهید. اما هیچ راه سالمی برای جایگزین کردن خواب شبانه کامل با یک فعالیت بدنی وجود ندارد.
به هر حال، سعی نکنید میزان سوخت کالری را با افزایش ساعات خوابتان افزایش دهید، اولاً شما در بیداری کالری بیشتری می‌سوزانید، دوماً، افرادی که بیش از 8 تا 9 ساعت در شب می‌خوابند، در معرض خطر بالاتر مشکلاتی مانند سکته مغزی و دیابت قرار دارند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.