تبیان، دستیار زندگی

وقتی داماد کوچک‌تر است

اگر می‌خواهید با کسی که فاصله سنی اش با شما طبق عرف نیست، ازدواج کنید، پاسخ مشاوران تبیان را مطالعه کنید و بعد تصمیم بگیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
همسر، انتخاب همسر، فاصله سنی در ازدواج، شوهر، همسان گزینی،
تفاوت سنی در ازدواج تا چه حد اهمیت دارد و اینکه اگر دختر از پسر بزرگتر باشد در آینده مشکل پیش می آید؟من قصد ازدواج با پسری را دارم که 4-5سال از خودم کوچکتر است لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر فراوان از شما

پاسخ مشاوران تبیان

هر چند که جامعه ما دچار تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی زیادی شده است اما به هر حال عرف جامعه نظر چندان مثبتی در مورد ازدواج‌هایی که مرد کوچکتر از زن است ندارد هر چند که در سالهای اخیر تغییرات بسیاری در نگرشها ایجاد شده است اما در هر حال باز هم نظر مثبتی در این مورد کمتر مشاهده می شود. حال هر چه این تفاوت سنی بیشتر باشد واکنشها نیز شدیدتر و منفی تر خواهد بود.
البته این بدبینی را تنها نمی توان بر گردن احساساتی بودن و یا افکار غلط گذاشت. در برخی از موارد تجربه، مشاهده زندگی های زناشویی مشابه و .. مردم را به این نتایج رسانده است. اما برخی از برداشتها و سوگیری ها نیز چندان با منطق سازگار نیست. این مهم را نباید از نظر دور داشت که فرآیند بلوغ چه در زمینه شناختی و عاطفی و چه هیجانی در خانم‌ها چند سال زودتر از آقایان رخ می دهد. در ضمن در مورد مشکلات این نوع ازدواج‌ها می توان گفت:

عرف کلی جامعه ما به این شکل است که مردان خواهان ازدواج با زنان هم سن یا کوچکتر از خود هستند آیا امکان دارد که چند سال بعد از این ازدواج، مرد به این فکر بیفتد که "من موقعیتهای بسیار بهتری داشتم، چرا با یک زن بزرگتر از خودم ازدواج کردم؟" و یا اینکه خود شما به این نتیجه برسید که ای کاش با مردی پخته تر و مقتدر تر ازدواج کرده بودم و ...



بلوغ فکری زودتر دختر: با توجه به اینکه دختر زودتر از پسر به بلوغ فکری می رسد بالاتر بودن سن او در ازدواج باعث فاصله افتادن فکری آن دو می شود؛ در حالیکه زن و مرد باید با یکدیگر قرب فکری داشته باشند.- پیشگیری از اثبات اقتدار مرد: یک زندگی زناشویی موفق ، زندگی است که در آن قدرت، صلاحیت، توانایی و قدرت تشخیص مرد به رسمیت شناخته شود و از طرف دیگر پدر خانواده نیز به عنوان یک الگوی مقتدر برای فرزندان شناخته شود.
در ازدواج‌هایی که عمدتا تناسب سنی وجود دارد، این مهم فراهم می شود اما وقتی این تناسب بر هم می‌خورد به‌طور طبیعی زن ممکن است نقش مادر و یا حتی یک بزرگتر را برای شوهر خود ایفا کند و با این کار جلوی اقتدار طبیعی مردانه وی گرفته شود.

عدم پذیرش خانواده پسر: به طور معمول، خانواده پسر به ویژه مادر او به چنین ازدواج‌هایی نظر مطلوب نخواهد داشت و اگر به‌رغم میل باطنی وی چنین ازدواجی صورت گیرد حمایت لازم را از عروس خود نخواهد کرد که این مساله برای دختر بسیار رنج‌آور خواهد بود.

عدم پذیرش عرف: ازدواج دختر و پسر با این شرایط را عرف چندان نمی پذیرد و مطلوب این است که وقتی زن و مرد در جامعه حضور یابند و در کنار هم قرار گیرند از ظاهرشان مشخص باشد که همسران یکدیگرند. اینها مطالبی است که باید به آن توجه داشته باشید و اگر قصدتان برای این ازدواج خیلی جدی است توصیه می گردد که قبل از هر چیز کمی بیشتر در مورد انتخاب خود فکر کنید. برای مثال بررسی کنید و ببینند که آیا تبعات این انتخاب را می دانید؟ آیا با این تفاوت سنی مشکلی ندارید؟ در هر حال عرف کلی جامعه ما به این شکل است که مردان خواهان ازدواج با زنان هم سن یا کوچکتر از خود هستند آیا امکان دارد که چند سال بعد از این ازدواج، مرد به این فکر بیفتد که "من موقعیتهای بسیار بهتری داشتم، چرا با یک زن بزرگتر از خودم ازدواج کردم؟" و یا اینکه خود شما به این نتیجه برسید که ای کاش با مردی پخته تر و مقتدر تر ازدواج کرده بودم و ...

در مورد ازدواج نمی توان یک نسخه‌ی واحد پیچید، هستند همسرانی که با فاصله سنی معکوس زندگی خوبی دارند اما باید بسیار سنجیده قدم به میدان بگذارید و مهارتهای ارتباطی بیشتری کسب کنید. ازدواج به خودی خود ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد که در این انتخاب این احتمال بیشتر می‌شود.

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است.
 بخش همسان گزینی تبیان