تبیان، دستیار زندگی

سبک زندگی در ماه‌رمضان

پک پیشنهادی برای سحرهای ماه‌رمضان

برنامه‌ریزی کنید در این ماه نهایت استفاده را از زمان سحر و معنویات سحر داشته باشید و در کنار بیدار شدن، خوردن و آشامیدن وعده سحری، از لحظات ناب معنوی این زمان بی‌بهره نمانید. در این گزارش نکاتی را برای لحظات ناب سحرهای ماه رمضان یادآور شده‌ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه رمضان
اگر بخواهیم توصیف درست و در شأن مقام ماه مبارک رمضان داشته باشیم، به نظر می‌رسد سخن پیامبر گرامی اسلام  که ماه رمضان را "ماه میهمانی خدا" توصیف کرده‌اند،  بهترین بیان باشد. در این توصیف حضرت ضمن خطبه‌ای فرمودند: «ای مردم! همانا ماه بابرکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده است. این ماه نزد خدا برترین ماه است و روزهایش برترین روزها و شب‌هایش برترین شب‌ها و ساعت‌هایش برترین ساعات. در این ماه شما به میهمانی خدا دعوت‌شده‌اید و در زمره بهره‌مندان از کرامت خداوند قرارگرفته‌اید. در این ماه نفس‌های شما تسبیح خداست و خواب شما، عبادت است و اعمال شما پذیرفته و دعایتان به اجابت می‌رسد. امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرمایند: من برخاستم و عرض کردم: ای رسول خدا! برترین کارها در این ماه چیست؟ پیامبر فرمود: ای ابوالحسن! برترین کارها در این ماه خویشتن‌داری از حرام‌های خداوند عزوجل است.»

ترکیب شربت "آب، خاکشیر، تخم شربتی با گلاب"، برای رفع تشنگی در میانه روز معجزه می‌کند. چراکه، خاکشیر ، خاصیت ذخیره آب را دارد و در طول روز به‌تدریج آب خود را آزاد می‌کند


به نظر می‌رسد بیان حضرت و توصیف ایشان از ماه رمضان، در حقیقت معرفی یک سبک زندگی متناسب با ماه مبارک بوده که در ادامه نکاتی را عرض خواهیم کرد.

سبک زندگی به بیان ساده یعنی اینکه شما چگونه رفتارهای روزانه خودتان را در زندگی شخصی و اجتماعی تنظیم می‌کنید. عادات رفتاری، برنامه‌ها و علاقه‌هایی که انسان در رفتارهای خودش نشان می‌دهد، سرگرمی‌ها و آداب‌ و رسوم اجتماعی همه در محور سبک زندگی بیان می‌شوند.

حال اگر بخواهیم ماه مبارک رمضان را با سبک زندگی پیوند دهیم می‌بینیم که ماه رمضان از همان ابتدای روزش که با سحری خوردن آغاز می‌شود تا افطار و مناجات شبانه‌اش همه بیانگر این است که این ماه برای خودش یک سبک زندگی جدا و مستقلی دارد که البته علی‌رغم کمیت مشابه در خانواده‌ها، کیفیت آن در هر خانواده‌ای ممکن است متفاوت باشد.

سحری خوردن را جدی بگیرید

با تغییر سبک و روش خوردن در ماه رمضان، سحر یکی از زمان‌های مهم و سحری خوردن از وعده‌های ضروری در ماه رمضان به‌حساب می‌آید. خوردن سحری به‌عنوان یکی از آداب مؤکد روزه گرفتن مطرح‌ شده به‌طوری‌که این تأکید ولو به خوردن چند خرما و جرعه‌ای آب بیان شده است. بنابراین تا می‌توانید زمان خواب‌ و بیداری را طوری برنامه‌ریزی کنید که برای سحری خوردن و استفاده از این زمان بی‌بهره نمانید چراکه در تعابیر دینی نیز به این امر توجه ویژه شده و از آن به‌عنوان برکت یاد می‌شود.

شام، جای سحری را نمی‌گیرد

با توجه به برگزاری میهمانی‌های افطار و غذاهای رنگارنگ، عده‌ای می‌گویند شام می‌خوریم و سحر بلند نمی‌شویم! این سبک و روش اشتباه است. شام، جای سحری را نمی‌گیرد. سحری را حتماً ولو به چند لقمه غذا، خرما و یا حتی نوشیدن آب برای خودتان ضروری بدانید. بهترین غذاى سحر «خرما» و «قاووت» است که این نوع از خوردنی در سبک زندگی رسول خدا(ص) در سحرهای ماه رمضان نیز مشاهده می‌شود.

سحری نخوردن باعث تحلیل قوا در طول روز شده و در درازمدت اثرات مفیدی که روزه برای بدن دارد را از بین می‌برد. از عوارض دیگری که برای سحری نخوردن گفته‌شده، بوی بد دهان، سردرد، دردهای عضلانی، بی‌حالی مفرط ناشی از افت قندخون، کاهش یادگیری، بی‌حوصلگی و خستگی است.

پیشنهاد‌هایی برای سحر

- راه‌های رفع تشنگی در ایام روز

اگر در وعده سحر غذاهای ادویه‌دار گرم و خشک، خوراک‌های چرب و سرخ‌کردنی بخورید، شک نکنید که طی روز تشنگی امانتان را می‌برد. برای اینکه در طول روز تشنه نشوید، لازم نیست زیاد آب بنوشید بلکه بهتر است که مواد و نوشیدنی‌هایی را مصرف کنید که بتوانند آب را در خود ذخیره کرده و در طول روز کم‌کم آزاد کند. نوشیدن کمی عرق کاسنی به‌تنهایی یا همراه با یک قاشق چای‌خوری تخم خرفه، نیم ساعت قبل از وعده سحری برای کاهش تشنگی در طول روز به شما کمک می‌کند. ترکیب شربت "آب، خاکشیر، تخم شربتی با گلاب"، برای رفع تشنگی در میانه روز معجزه می‌کند. چراکه، خاکشیر ، خاصیت ذخیره آب را دارد و در طول روز به‌تدریج آب خود را آزاد می‌کند.

- غذای سبک و مقوی بخورید

برای سحری دقیقاً مطابق یک صبحانه کامل و یا ناهار سبک رفتار کنید.

 در ماه رمضان بهترین فرصت است که از زمان اوج رحمت خدا بر بندگان، فرصتی که دعاها به اجابت نزدیک‌تر و اسباب بخشش و مغفرت فراهم است، غفلت نکنیم چراکه به تعبیر پیامبر اکرم(ص) فرشتگان برای کسانی که در سحرها طلب آمرزش می‌کنند و سحری می‌خورند، استغفار می‌کنند.



 - با شکم پر نخوابید

یکی از عادات اشتباهی که بین مردم متداول است، خوابیدن با شکم پر است که این امر در ماه رمضان و در وعده سحر بسیار آسیب‌زننده است به‌طوری‌که در نهایت منجر به این می‌شود که هنگام برخواستن از خواب در صبح روز بعد با ناراحتی‌های گوارشی مثل ریفلاکس، نفخ معده، سوءهاضمه مواجه می‌شوید. بنابراین حتماً سعی کنید بین سحری خوردن و خوابیدن فاصله‌ای بیاندازید و بلافاصله بعد از خوردن سحری نخوابید.

- زمان استجابت دعا را دریابید

از دیگر فایده‌های خوردن سحری، بیدار شدن قبل از طلوع فجر است که همیشه در سفارش‌های بزرگان وجود دارد. در طول سال شاید این فرصت برایمان کمتر به وجود بیاید که نیمه‌شب، قبل از اذان صبح بیدار باشیم اما در ماه رمضان بهترین فرصت است که از زمان اوج رحمت خدا بر بندگان، فرصتی که دعاها به اجابت نزدیک‌تر و اسباب بخشش و مغفرت فراهم است، غفلت نکنیم چراکه به تعبیر پیامبر اکرم(ص) فرشتگان برای کسانی که در سحرها طلب آمرزش می‌کنند و سحری می‌خورند، استغفار می‌کنند. 

- دعای ابوحمزه بخوانید

برنامه‌ریزی کنید در این ماه نهایت استفاده را از زمان سحر و معنویات سحر داشته باشید و در کنار بیدار شدن، خوردن و آشامیدن وعده سحری، از لحظات ناب معنوی این زمان بی‌بهره نمانید. دعاهایی که برای سحر بیان‌شده، مثل دعای ابوحمزه‌ثمالی و افتتاح را بخوانید. اگر می‌بینید زیاد است، آن را چند قسمت کرده و در طول چند شب بخوانید. 

- قرآن بخوانید

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید بعد از سحری خوردن انجام دهید که هم از پاداش معنوی آن بهره‌مند شوید و هم فرصتی باشد که بین سحری خوردن و خوابیدن فاصله افتاده و از مضرات با شکم پرخوردن خوابیدن در امان بمانید، تلاوت قرآن است. بنابراین با یک برنامه‌ریزی این فضیلت را در این ماه از دست ندهید و تا می‌توانید از فرصت‌ها برای قرآن خواندن بهره‌مند شوید. در لحظات سحر و خوردن سحری، از خواندن سوره قدر غافل نباشید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.