تبیان، دستیار زندگی

با جعبه لایتنر یادگیری را به یک بازی جذاب تبدیل کنید

بالا بردن کیفیت یادگیری با استفاده از جعبه لایتنر

جعبهٔ لایتنر یک جعبه درباز است که از پنج خانه تشکیل‌شده است. لایتنر درواقع روش علمی «به یاد سپردن» که بر مبنای آن آموخته‌ها از حافظهٔ کوتاه‌مدت به حافظهٔ بلندمدت منتقل می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لایتنر

دانش آموزی دبیرستانی هستم که در بخاطر سپردن مطالب مشکل دارم. لطفاً روشی مناسب برای به یاد سپردن مطالب درسی به من بیاموزید. 


یکی از بهترین روش‌ها در به خاطر سپردن دروس استفاده از جعبه لاینتر است. این روش را می‌توانید برای یادگیری لغات زبان انگلیسی و فارسی، عربی و یا هر فرمول یا مطالب درسی كه می‌خواهید به خاطر بسپارید به‌کارگیرید. جعبهٔ لایتنر یک جعبه درباز است که از پنج خانه تشکیل‌شده است. لایتنر درواقع روش علمی «به یاد سپردن» که بر مبنای آن آموخته‌ها از حافظهٔ کوتاه‌مدت به حافظهٔ بلندمدت منتقل می‌شوند. جعبه‌ لایتنر به شما این امکان را می‌دهد که در زمان محدودتر باکیفیت بهتر مطالب بیش‌تری را به خاطر بسپارید.

جعبه لایتنر جعبه‌ای ۳۰ سانتیمتری است که ۵ خانه دارد که اندازه هر یک از آن‌ها دو برابر خانه قبلی ا‌ست، به صورتی که خانه شماره یک، ۱ واحد، خانهٔ شمارهٔ دو، ۲ واحد، خانهٔ شمارهٔ سه، ۴ واحد، خانهٔ شمارهٔ چهار، ۸ واحد و خانهٔ شمارهٔ پنج، ۱۶ واحد است. این جعبه را هم می توانید بصورت آماده تهیه کنید و هم می توانید خودتان بسازید. خیلی سخت نگیرید حتی از یک جعبه کفش هم می توانید استفاده کنید.

فلش‌كارت، یک برگ كاغذ كوچک است که در یک‌طرف آن‌ها سؤال و در طرف دیگر جواب نوشته می‌شوند. برای تهیه آن‌ها با تا کردن کاغذ A4 به دو قسمت، می‌توانید کاغذ A5 سپس A6 و درنهایت A7 به دست آورید که برای این کار مناسب‌اند. همچنین می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی از فروشندگاه تهیه کنید.

جعبه‌ لایتنر به شما این امکان را می‌دهد که در زمان محدودتر باکیفیت بهتر مطالب بیش‌تری را به خاطر بسپارید.


چگونه از جعبه لایتنر استفاده کنیم؟

 روز اول:

 تعدادی از کارت‌ها را تكمیل كنید و پس‌ازاینکه هر دوروی کارت را یكی دو بار مرور كردید، کارت‌ها را در خانه اول جعبه قرار دهید. 

 روز دوم:

 ابتدا کارت‌هایی را كه دیروز تهیه‌کرده بودید از خانه اول بردارید. سؤالات را از روی برگه بخوانید و سعی كنید جواب‌ها را به خاطر بیاورید. آن‌هایی را كه بلد نبودید، مجدداً در خانه اول قرار دهید و آن‌هایی را كه بلد بودید، به خانه دوم منتقل كنید. پشت این کارت‌های خانه دوم یک كاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار دهید.

در پایان، کارت‌هایی را كه در روز دوم برای اولین بار تهیه‌کرده‌اید در خانه اول قرار دهید.

روز سوم:

به کارت‌های خانه دوم دست نمی‌زنید زیرا خانه دوم هنوز تكمیل نشده است و ظرفیت دو گروه کارت را دارد. پس بازهم از کارت‌های خانه اول شروع می‌کنید و کارت‌هایی را كه جواب سؤالاتشان را بلد هستید به خانه دوم منتقل می‌نمایید و در پشت كاغذ رنگی قرار می‌دهید تا این کارت‌ها با کارت‌های روز گذشته مخلوط نشود. کارت‌هایی كه پاسخشان را بلد نیستید به همراه کارت‌های جدیدی كه امروز تهیه‌کرده‌اید در خانه اول قرار دهید.

 روز چهارم:

الف. ابتدا از خانه دوم شروع كنید، زیرا خانه دوم ظرفیت دو گروه کارت را دارد و ظرفیت آن روز قبل تكمیل شده است. ولی فقط کارت‌های ردیف جلوتر را برمی‌دارید.(کارت‌هایی كه جلو كاغذ رنگی قرار دارند) سؤالات روی این کارت‌ها را مطالعه می‌کنید و اگر جواب درست دادید کارت‌ها را در داخل خانه سوم و در ابتدای آن قرار می‌دهید و پشت این کارت‌ها یک كاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار می‌دهید تا فاصله‌گذاری مشخص شود. ضمناً کارت‌های باقی‌مانده در خانه دوم را جلوتر می‌برید و كاغذ رنگی را در پشت این برگه‌ها می‌گذارید.

ب. سپس به خانه اول برگردید و کارت‌های آن را بردارید و آن‌هایی را كه بلد هستید در خانه دوم و پشت كاغذ رنگی قرار دهید.

ج. کارت‌هایی كه پاسخ آن‌ها را بلد نیستید و همچنین کارت‌های جدیدی را كه تهیه‌کرده‌اید در خانه اول می‌گذارید.

خانه سوم برای چهار گروه کارت در نظر گرفته‌شده و باید چهار روز صبر كنید تا این قسمت تكمیل شود. البته هرروز پس از ورود کارت‌ها از خانه دوم به خانه سوم، پشت این کارت‌ها یک كاغذ رنگی می‌گذارید تا قسمت سوم هم به‌تدریج و پس از چهار روز تكمیل شود.

 خانه چهارم جای هشت گروه کارت را دارد و هشت روز پس از ورود اولین کارت‌ها پر خواهد شد. خانه پنجم جای پانزده گروه کارت را دارد و شانزده روز پس از ورود اولین کارت‌ها، این قسمت تكمیل می‌شود؛ یعنی اگر شما در كارتان وقفه‌ای نیاندازید سی روز طول خواهد كشید تا هر پنج قسمت جعبه لایتنر تكمیل شود. توجه کنید كه بین هر دو گروه کارت یک كاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار می‌دهید تا کارت مربوط به روزهای مختلف با یكدیگر مخلوط نشوند. از روز سی و یكم به‌تدریج کارت‌ها از داخل جعبه خارج می‌شوند و شما می‌توانید این کارت‌ها را بایگانی نكنید زیرا پس از پنج بار تكرار موفقیت‌آمیز هر کارت در زمان‌های متفاوت، می‌توانید مطمئن باشید كه آن موضوع را برای همیشه فراگرفته‌اید و هیچ‌گاه آن را فراموش نخواهید كرد.
در هر مرحله كه به سؤال یک کارت نتوانستید جواب دهید باید آن را به اولین خانه برگردانید.
منبع: پرسش و پاسخ‌های عمومی مرکز مشاوره تبیان