تبیان، دستیار زندگی

7 خطایی که در تغذیه‌ی فرزندتان مرتکب می‌شوید

اشتباهات متداول در تغذیه‌ی کودکان

بچه‌ها به رژیم غذایی متعادل نیاز دارند تا خوب رشد کنند؛ اما پدر و مادرها ممکن است به راحتی دچار اشتباهاتی در تغذیه‌ی کودک خود شوند که خیلی زود تبدیل به عادت‌های بدی برای بچه‌ها خواهد شد. در این مطلب به رایج‌ترین اشتباهات تغذیه‌ای مرتبط با کودکان اشاره می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغذیه کودک
طی شش ماه اول زندگی انسان، نوزاد باید تنها با شیر مادر تغذیه شود. چون شیر مادر دارای مواد مغذی ضروری برای کودک است و موجب تقویت و رشد و تکامل سیستم گوارش و ایمنی او می‌شود.
بعد از این دوره، باید آرام آرام شروع به وارد کردن سایر غذاها به رژیم غذایی کودک کنید؛ اما روشی که برای این کار در پیش می‌گیرید، ذائقه‌ی کودک در آینده و عادات غذایی‌اش را شکل خواهد داد. یادتان باشد که شما الگوی فرزندتان هستید و او سعی می‌کند هر چیزی را از شما تقلید کند، چه می‌خورید، چه زمانی می‌خورید، چگونه می‌خورید و خیلی چیزهای دیگر.
بیشتر بزرگسالان دچار شتاب زدگی در زندگی روزمره‌ی خود هستند؛ اما باید یادتان باشد که شتاب و عجله‌ی شما نباید به هیچ عنوان مداخله‌ای در ایجاد عادات غذایی سالم خانوادگی‌تان داشته باشد. این، اساس یک سبک زندگی سالم برای شما و مخصوصاً برای فرزندانتان است.

در ادامه شما را با برخی اشتباهات رایج تغذیه‌ای در رابطه با فرزندانتان آگاه می‌کنیم، با ما همراه باشید...

صبحانه‌ی کامل به کودک نمی‌دهید

حتماً می‌دانید که صبحانه، مهم‌ترین وعده‌ی غذایی روز است چون بدن را برای شروع یک روز پُر انرژی آماده می‌کند. بنابراین کودکان باید قبل از رفتن به مدرسه یک صبحانه‌ی کامل و مغذی بخورند. متأسفانه سبک زندگی شتاب‌زده‌ی شما می‌تواند باعث شود صبحانه را دست‌کم بگیرید و آن‌طور که لازم است برایش تدارک نبینید.

از سبزیجات و میوه‌های متنوع در رژیم غذایی کودک استفاده کنید و با کمک گرفتن از ترفندهای جذاب و کمی ابتکار، کودک را تشویق به خوردن این غذاهای سالم نمایید. اگر می‌خواهید کودکتان رشد کند و قوی و سالم باشد، پس حتماً این توصیه را جدی بگیرید

بسیاری از والدین به کودک خود فقط آبمیوه یا غلات شیرین شده جهت صبحانه می‌دهند. این شیوه‌ی غلط، تأثیر بسیار بزرگی بر عملکرد آموزشی و قدرت یادگیری فرزندتان و البته دندان‌هایش دارد.
صبحانه‌ی بچه‌ها باید آن‌قدر کامل باشد که نیاز زیادشان به انرژی را تأمین نماید. صبحانه باید حاوی فیبر، چربی، پروتئین و کربوهیدرات باشد. می‌توانید از غلات طبیعی (غیرصنعتی با قند زیاد)، تخم مرغ، کره بادام زمینی، گردو و پنیر و تکه‌ای میوه استفاده کنید. یک صبحانه‌ی عالی، تمرکز و حافظه‌ی کودک را افزایش می‌دهد و توانایی یادگیری‌اش را بالا می‌برد و ضمناً از چاقی او نیز جلوگیری می‌کند.

برنامه‌ی منظم غذایی ندارید

برای هر کاری برنامه داشتن، عادت سالمی است و نظم را به بچه‌ها یاد می‌دهد. شما به عنوان پدر و مادر باید به فرزندانتان یاد دهید چگونه از پس کارهای روزانه‌ی خود برآیند، مسئولیت‌پذیر باشند و عادت غذایی سالم را دنبال کنند. داشتن برنامه‌ی غذایی، اشتها و گوارش کودکتان را تعدیل می‌کند و او یاد می‌گیرد به نظم و قاعده اهمیت بدهد. ضمناً وقتی همه‌ی اعضای خانواده بدانند که باید رأس ساعت مقرری برای صرف غذا خانه باشند، زمان غذا خوردن تبدیل به فرصتی بی‌نظیر برای دور هم بودن همه‌ی اعضای خانواده خواهد شد و کودکتان نیز این را فرا خواهد گرفت.
بچه‌ها باید پنج وعده در روز غذا بخورند که شامل سه وعده‌ی اصلی و دو میان وعده می‌شود. این شیوه کمکشان می‌کند مواد مغذی را بهتر جذب کنند و دچار اضافه وزن نشوند.

به اندازه‌ی یک بزرگسال به او غذا می‌دهید

بله شما دوست دارید کودکتان رشد کند و قوی شود؛ اما معنی‌اش این نیست که باید بیش از اندازه‌ی مورد نیازش به او غذا بخورانید. در حد یک بزرگسال به کودک غذا دادن، اشتباه بزرگی است اما به راحتی می‌توانید جلوی این اشتباه را بگیرید. ظرفیت معده‌ی بچه‌ها به اندازه‌ی بزرگ‌ترها نیست و همین‌طور نیازهای غذایی‌شان مانند افراد بزرگسال نمی‌باشد. اما متأسفانه بسیاری از پدر و مادرها، بشقاب کودک را آن‌قدر پُر از غذا می‌کنند که یا کودک دچار پُرخوری می‌شود و یا اصلاً قید غذا خوردن را می‌زند.

به جای میوه و سبزی به کودک غذاهای فرآوری شده می‌دهید

بچه‌ها از سنین بسیار پایین، شروع می‌کنند به ترجیح دادن غذاهای «خوشمزه‌ی» صنعتی و فرآوری شده. بیشتر این غذاها پُر از چربی و افزودنی‌های شیمیایی هستند که اعتیادآورند. اما این وظیفه‌ی شماست که به عنوان پدر و مادر این‌گونه خوراکی‌ها را از دسترس کودکتان دور نگه دارید (این غذاها را وارد خانه‌تان نکنید!) و ضمناً سعی کنید مصرف غذای کودک را در مدرسه یا سایر اماکن کنترل کنید. از سبزیجات و میوه‌های متنوع در رژیم غذایی کودک استفاده کنید و با کمک گرفتن از ترفندهای جذاب و کمی ابتکار، کودک را تشویق به خوردن این غذاهای سالم نمایید. اگر می‌خواهید کودکتان رشد کند و قوی و سالم باشد، پس حتماً این توصیه را جدی بگیرید.

با غذاهای ناسالم به او جایزه می‌دهید

بیشتر ما با اینکه فواید تغذیه‌ی سالم و مضرات تغذیه‌ی ناسالم را می‌دانیم؛ اما باز هم برای پاداش و جایزه به کودکمان از غذاهای ناسالم که بینهایت شیرین یا شور هستند و یا چربی زیادی دارند استفاده می‌کنیم. جدای از این که این غذاها ارزش غذایی ندارند، فراموش نکنید که حاوی مواد شیمیایی مضری هستند.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند خوردن غذاهای «خوشمزه‌ی» فرآوری شده، مرکز پاداش مغز را فعال می‌کند تا هورمون‌های «حال خوب» مانند دوپامین و سروتونین ترشح نماید. این اتفاق در بلندمدت می‌تواند منجر به حالتی مشابه اعتیاد بشود. ضمناً بابت خوردن غذاهای سالم مانند میوه و سبزی نیز به بچه‌ها پیشنهاد جایزه ندهید چون باعث می‌شود این تصور در آن‌ها شکل بگیرد که خوردن میوه و سبزی آن‌قدر کار سخت و ناخوشایندی است که نیاز به تشویق و پاداش دارد.

بچه‌ها را از فضای آشپزخانه و پخت و پز دور نگه می‌دارید

شاید کودک شما نتواند در پخت‌وپز کمک زیادی به شما بکند اما همین که مثلاً مواد سس را با هم مخلوط کند یا کمی نمک به غذا بزند، تأثیر بزرگی بر تحریک اشتهای او دارد. کمک در آشپزی برای بچه‌ها سرگرم کننده و جذاب می‌باشد و استراتژی خوبی است تا انگیزه پیدا کنند غذاهای جدید را امتحان کنند. ضمناً یاد می‌گیرند مسئولیت بپذیرند و همکاری کنند.
البته باید مراقب نکات ایمنی مربوط به حضور کودک در آشپزخانه باشید. به جای اینکه دست زدن به چاقو را برای کودک ممنوع کنید به او یاد بدهید چطور از آن درست استفاده کند. همچنین غذاهای جالبی وجود دارند که طرز تهیه‌شان ساده است و کودک شما می‌تواند در کنار شما خودش آن را درست کند.

از طعم‌های تکراری استفاده می‌کنید و سرو غذایتان همیشه یک جور است

هم چشم و هم بینی، اولین اندام‌هایی هستند که سر میز غذا تحریک و فعال می‌شوند. یک بشقاب رنگی و زیبا برای کودک بسیار جذاب است و کنجکاوی‌اش را تحریک می‌کند تا غذای داخل آن را بخورد. فقط لازم است کمی خلاقیت و حوصله به خرج دهید. سعی کنید غذا را به شیوه‌های متنوع درست کنید، مثلاً عدس برای درست کردن سوپ و همبرگر عالی است. یا مثلاً کدوحلوایی را می‌توانید با خامه سرو کنید. ضمناً در آشپزی از ادویه‌ها و چاشنی‌ها گوناگون استفاده کنید تا طعم غذایتان نیز متنوع باشد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.