تبیان، دستیار زندگی

با افزایش قیمت کتاب، چگونه کتاب‌ بخوانیم؟

کتاب نخرید!

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب هم مانند سال‌های اخیر تفاوت چشمگیری داشته است؛ به نظر می‌رسد امسال بیشتر شاهد نمایش کتاب باشیم تا فروش آنها چرا که قیمت کتاب به علت گرانی کاغذ افزایش پیدا کرده است و به همین نسبت میزان فروش آن‌هم روزبه‌روز با افت بیشتر روبه‌رو می‌شود. با این اوصاف به نظر می‌رسد که امسال هم قرار است به دلیل گرانی کتاب، مردم کتاب نخوانی بمانیم!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتابخانه، کتاب، نمایشگاه کتاب، ایران مال، کتابخوان، افزایش قیمت، مطالعه، گرانی، خریداران، دکور،ناشر، شخصیت، تفریح، دانشجویان
نمایشگاه کتاب هر سال در اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و از استقبال بالایی برخوردار است. هر ساله گلایه‌های مختلفی درباره نمایشگاه وجود دارد؛ یک سال بحث درباره مکان قرارگیری نمایشگاه است و سال دیگر جنجال افزایش قیمت کتاب‌ها؛ اما آیا از خودتان پرسیده‌اید که با توجه به گلایه‌های موجود و سرانه پایین مطالعه در کشور پس این حجم از استقبال چه معنایی دارد؟! اگر ما ایرانی‌ها کتاب‌خوان نیستیم پس چرا نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود؟! اگر قیمت کتاب سرسام‌آور است پس چرا نمایشگاه با ازدحام جمعیت روبه‌رو می‌شود؟!

نمایشگاه کتاب جایی برای تفریح!

 برگزاری نمایشگاه کتاب برای مردم هم جنبه عادت و رسم و رسوم پیدا کرده و هم اینکه عده‌ای از دانشجویان و دانش‌آموزان علاقه‌مندند تا از بودجه فرهنگی و بن‌های تخفیف خود استفاده کرده و قفسه‌های کتابخانه خود را با خرید کتاب پر کنند؛ در این‌ بین عده‌ای هم هستند که از این فرصت تنها برای پر کردن اوقات فراغتشان استفاده می‌کنند و بازدید از نمایشگاه برایشان جنبه تفریحی دارد. عده‌ای دیگر از افراد برای پیدا کردن کتاب‌های کم‌یاب و به دلیل قرارگرفتن میدان انقلاب در محدوده طرح ترافیک ترجیح می‌دهند با مترو به نمایشگاه کتاب بروند و کتاب موردنظر خود را تهیه کنند؛ به‌هرحال بهانه برای رفتن به نمایشگاه زیاد است و این حجم از ازدحام جمعیت تنها به معنای دوستداران کتاب نیست بلکه گاهی نمایشگاه می‌تواند مکان فرهنگی مناسبی برای تفریح باشد!

گول تبلیغات را نخورید

متأسفانه گاهی ناشران کتاب‌ها برای فروش کتاب‌هایشان به هر دری می‌زنند مثل‌ اینکه یک چاپ بیشتر از فلان کتاب نمانده است!، فلان شخصیت معروف فلان کتاب را خرید، پرفروش‌ترین کتاب در سال، برای اولین بار در ایران و ... لذا نسبت به چنین عباراتی دقت داشته باشید و با آگاهی تمام، کتابی را خریداری کنید. این تبلیغات هر ساله وجود داشته است اما امسال با توجه به افزایش قیمت کتاب، ناشران برای فروش کتاب‌هایشان تبلیغات بیشتری انجام می‌دهند لذا قبل از خرید کتاب موردنظر، کمی به فکر جیب خود باشید و زیروبم آن کتاب را دربیاورید مثلاً حتماً به محتوای کتاب توجه کنید؛ چراکه برخی از ناشران عنوان‌هایی را برای کتاب‌هایشان انتخاب می‌کنند که باعث جذب مخاطب شود؛ چنانچه در سال‌های اخیر کتابی منتشر شد که در مدت‌زمان کوتاهی ‌به چاپ 41 رسید اما محتوای کتاب در واقع تنها خلاصه‌ای از تذکره الاولیا عطار نیشابوری بود و چیز جدیدی را به مخاطب اضافه نمی‌کرد. همچنین تبلیغات قابل‌توجه را با دلیل و مدرک شناسایی کنید و برای خرید کتاب‌های ویژه به سراغ ناشرانی بروید که در زمینه موردنظر تخصص دارند؛ مثلاً در برخی از غرفه‌ها انواع کتاب‌ها به فروش می‌رسد درحالی‌که کمتر ناشری پیدا می‌شود که در تمام زمینه‌ها تخصص داشته باشد لذا این ناشران را خیلی جدی نگیرید و به سراغ ناشران متخصص بروید.

کتاب‌هایی برای دکور

در شلوغی نمایشگاه کتاب اما عده‌ای نه به دنبال تفریح هستند و نه علاقه‌مند به خواندن کتاب بلکه آنها دنبال کتاب‌های لوکس و گران‌قیمت برای دکور پذیرایی‌شان می‌گردند!
تا چند سال پیش عده‌ای از افراد کتاب را می‌خریدند به امید آنکه روزی آن را بخوانند اما امروز برخی علناً به خریدن و نخواندن کتاب اعتراف که می‌کنند هیچ! بلکه کتاب‌های گران‌قیمت، از قرآن‌های چندمیلیونی گرفته تا رباعیات و دیوان حافظ‌های چند صدمیلیونی را تنها برای دکور خریداری می‌کنند.
متاسفانه برخی از ما آدم ها عادت کرده‌ایم وانمود کنیم زندگی خوب و آغشته به دانایی ظاهری داریم! آدم‌های اهل مطالعه را افرادی فرهیخته و مهم می‌دانیم اما خود حاضر نیستیم این مسیر را طی کنیم؛ به‌راستی خریدن این کتاب‌های لوکس چه چیزی را بر دانش و علم ما اضافه خواهد کرد؟!

اینجا؛ مجانی کتاب بخوانید

نمایشگاه کتاب برای دوستداران واقعی کتاب که از بودجه کافی برخوردارند و علاقه‌مندند کتابخانه خود را گسترش دهند و با مطالعه کتاب‌های مختلفی دانشی بر دانش خود بیفزایند، جای بسیار مناسبی است کما اینکه با حضور این افراد در نمایشگاه، ناشران هم می‌توانند از خرید آنها، درآمدی کسب کنند اما ما به آن دسته افرادی که از بودجه کافی برخوردار نیستند و از گرانی کتاب‌های امسال گلایه‌مندند، پیشنهاد می‌کنیم قید رفتن به نمایشگاه کتاب را زده و سری به کتابخانه ایران مال بزنند. این مرکز خرید برای کمک به فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی شامل 30 هزار جلد کتاب است که می‌توان گفت بعد از کتابخانه ملی، بزرگ‌ترین مرجع کتاب در ایران است لذا دوستداران کتاب می‌توانند در یک محیط مدرن، انواع کتاب‌ها را به‌صورت کاملاً رایگان مطالعه نمایند؛ چنانچه یکی از اهداف سازندگان این بازار بزرگ رساندن این پیام است که مطالعه و کتاب‌خوانی زمان و مکان نمی‌شناسد.