تبیان، دستیار زندگی

گزارشی از نیازمندی‌های مردم مناطق سیل‌زده

از ساخت حمام‌های صحرایی تا اشتغال‌زایی برای مادران سیل‌زده

در شرایط بحرانی همچون سیل هر کمکی از سوی شما برای مردم سیل‌زده بزرگ و قابل توجه است؛ از یک بطری آب گرفته تا اسکناس‌های پول می‌توانند زندگی مردم سیل‌زده را تغییر داده و به آنان کمک کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  ‌  ‌‌مناطق سیل زده
 
از ابتدای بروز سیل، روز به روز کمک‌های مردمی و گروه‌های جهادی از سراسر ایران در یاری‌رسانی به مردم سیل‌زده و آسان کردن شرایط سخت برای آنان فراهم شد. خدمت‌رسانی به مردمی که از فقدان وسایل ابتدایی زندگی تا مسائل بهداشتی رنج می‌برند تا ان شاء الله با مدیریت و نیازسنجی صحیح بتوان این نیازها را رفع نمود.

در این فرصت برآن شده‌ایم تا گزارشی از آنچه که مورد نیاز مردم سیل‌زده در این شرایط وجود دارد را اعلام کرده تا ان شاء الله مفید واقع شود.

با وجود حضور گروه‌های جهادی تخصصی «پایگاه شهید صدوقی سپاه روح الله استان مرکزی» که طی یک اکیپ 18 نفره از متخصصان شرکت آذرآب و نیز متخصصانی از شرکت هپکو در مسیر تعمیر و سرویس رایگان وسایل برقی مردم سیل‌زده، باز هم این شهرها نیازمند گروه‌های فنی و متخصص در امر تعمیر وسایل برقی و همچنین افراد توانمند در حیطه بازسازی و ساخت خانه‌های آسیب‌دیده فراوان وجود دارد


آنچه مردم مناطق سیل‌زده به آن نیاز دارند

نسترن دانه‌کار، مسئول گروه جوان و پرنشاط جهادی «حنیفا» با توجه به تجربه و مشاهدات خود از مناطق سیل‌زده و همراهی مردم، در گفت‌و‌گوی خود با تبیان از مردم درخواست‌هایی دارد: «خواهش می‌کنم که هجوم‌ها فقط به خوزستان و لرستان نباشد. مناطقی از گلستان هنوز در آب محاصره شده است. شهرهای سیل‌زده تقریباً از لوازم بهداشتی بانوان اشباع شده و در حال حاضر مردم مخصوصاً خانم‌ها و بچه‌ها نیاز به لباس و پوشاک دارند. بچه‌ها هیچ وسیله و لوازم تحریری ندارند. آن‌ها را دریابید. لوازم زندگی و خانگی مردم همه از بین رفته و اگر مردم می‌خواهند کمک‌هایی داشته باشند، به این قسمت هم توجه کنند. اگر دوست دارند به شماره حسابی که در صفحه حنیفا گذاشته‌ایم یا به هر گروه دیگری که اعتماد دارند برای تهیه لوازم زندگی مردم کمک کنند.»

وقتی می‌توان برای بانوان مناطق سیل‌زده اشتغال ایجاد کرد

دانه‌کار که در دهه دوم زندگی خود توانسته در مسیر خدمت‌رسانی به مردم حرکت‌های سازنده‌ای داشته باشد، از بحث اشتغال‌زایی برای مناطق سیل‌زده غافل نمانده و طبق آینده‌نگری زیبایی در راستای اشتغال‌زایی برای خانم‌هایی که در مناطق سیل‌زده هستند تدبیری اندیشیده است: «با توجه به اینکه روحیه مادرها در شهرهای سیل‌زده بهم ریخته یکی از کارهایی که در حال انجام آن هستیم این است که از هنرهایی که خانم‌ها بلد هستند و می توانند انجام دهند لیستی تهیه کرده و در حال تهیه لوازم آن هستیم تا به محض درست شدن نسبی اوضاع، این وسایل را در اختیار خانم‌ها گذاشته تا شروع به کار کنند و از طریق این هنرها پول دربیاورند و اشتغالی صورت بگیرد

تعمیر وسایل خانگی

از دیگر نیازمندی‌هایی که می‌تواند در راستای سامان‌دهی به مناطق سیل‌زده مهم باشد، بحث تعمیر وسایل خانگی مردم است. آن دسته از وسایل که از بین رفته‌اند که هیچ، اما دسته‌ای از وسایل زندگی و الکتریکی هستند که هنوز قابلیت بازسازی دارند و افراد متخصص و صاحب فن می توانند نقش سازنده‌ای را در این شرایط بحرانی داشته باشند.

با وجود حضور گروه‌های جهادی تخصصی «پایگاه شهید صدوقی سپاه روح الله استان مرکزی» که طی یک اکیپ 18 نفره از متخصصان شرکت آذرآب و نیز متخصصانی از شرکت هپکو در مسیر تعمیر و سرویس رایگان وسایل برقی مردم سیل‌زده، باز هم این شهرها نیازمند گروه‌های فنی و متخصص در امر تعمیر وسایل برقی و همچنین افراد توانمند در حیطه بازسازی و ساخت خانه‌های آسیب‌دیده فراوان وجود دارد.

نیازمندی های پزشکی

نیازمندی‌های پزشکی_بهداشتی

یکی دیگر از نیازهای اساسی در شهرهای سیل‌زده بحث پوشش‌دهی مسائل پزشکی و حمایت‌های بهداشتی از کودکان، بانوان و همچمنین مادران باردار است که البته فعالیت‌ها و حضور خوبی از مردم و گروه‌های جهادی تا به امروز وجود داشته است.

در حال حاضر مردم مخصوصاً خانم‌ها و بچه‌ها نیاز به لباس و پوشاک دارند. بچه‌ها هیچ وسیله و لوازم تحریری ندارند. آن‌ها را دریابید. لوازم زندگی و خانگی مردم همه از بین رفته و اگر مردم می‌خواهند کمک‌هایی داشته باشند، به این قسمت هم توجه کنند.


یکی از موضوعات مهم در امر بهداشتی را می‌توان به مسأله سالم‌سازی آب در این مناطق و نیز کمبود سرویس بهداشتی و حمام‌های صحرایی اشاره کرد که علی‌رغم فعالیت‌هایی در این حیطه، به دلیل گستردگی خرابی و مشکلات موجود باز هم جای حمایت و کار فراوان وجود دارد.

خانواده‌ها را دریابید

با وجود شرایط بحرانی که در شهرهای سیل‌زده ایجاد شده، نباید از آسیب‌های روحی و روانی که بر مردم وارد شده، غفلت کرد. برای اینکه افراد آسیب‌دیده و سیل‌زده بتوانند با شرایط موجود کنار آمده و خود را با بحران وفق دهند، نیازمند مشاوران و مددکارانی هستند که با حضور و همدردی و همچنین ارائه راهکارهای صحیح و تأثیرگذار، التیام بخش دردها و رنج‌های روحی و امیدبخشی و ایجاد انگیزه در میان خسارت‌دیدگان بوده و همچنین در مواردی از بسیاری مشکلات و شکاف‌هایی که در انتظار خانواده‌ها است، پیشگیری داشته باشند.

تغییرات دما و نیازمندی‌های جدید در مناطق سیل‌زده

با توجه به تغییرات دمایی که این روزها در سراسر ایران شاهد هستیم، نیاز به وسایل گرمایشی مثل بخاری و  سرمایشی چون پنکه برای مناطق سیل‌زده از نیازمندی‌های مهم می‌باشد.

از دیگر چیزهای مورد نیاز این روزهای مناطق سیل‌زده، لوازم التحریر، لباس و وسایل اختصاصی نوزادان، کودکان و مادران، وسایل کمک های اولیه، کپسول‌های آتش‌نشانی، پتو، بالشت، چادر برای مستقر شدن، کپسول‌های آتش‌نشانی، فرش، وسیله پخت‌و‌پز مثل گاز پیک‌نیک، آب و مواد خوراکی از نیاز‌های این مناطق است که البته در بحث غذا، دارو و وسایل بهداشتی تا حدود زیادی با کمک‌های مردمی و دستگاه‌های مختلف سروسامان نسبی داده شده و امروز بیشترین نیازمندی در قسمت لوازم خانگی و اسباب‌زندگی مردم است که ان‌شاء‌الله به زودی زندگی مردم در این مناطق به یک سر و سامان قابل قبولی برسد.

یکی دیگر از قسمت هایی که خسارت بسیاری را به خود دیده، وسایل کشاورزی مردم مثل موتورهای برقی است که برای تأمین این نوع خسارات بیش از همه نیازمند کمک‌های مالی است که مردم می‌توانند با همکاری خود به این مناطق سهمی را در خدمت‌رسانی داشته باشند.