تبیان، دستیار زندگی

13 فایده‌ی تره فرنگی برای بدن که خوب است بدانید

خواص تره فرنگی؛ از سلامت پوست و چشم تا بهبود گوارش

از فواید تره‌فرنگی برای سلامت بدن می‌توان به مواردی چون بهبود سلامت چشم‌ها، جلوگیری از آب‌مروارید، سلامت و پاکسازی پوست، حمایت از سلامت قلب و عروق، کاهش فشارخون، پیشگیری از کم‌خونی، تسکین التهاب، بهبود سلامت استخوان، حمایت از عملکرد کلیه، کنترل دیابت نوع 2، پیشگیری از سرطان، کمک به کاهش وزن و بهبود هضم اشاره کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تره فرنگی
تره‌فرنگی متعلق به دسته Allium می‌باشد و در گروه پیازکوهی، موسیر و پیاز جای دارد. این سبزی برخلاف پیازهای خویشاوند خود، به‌جای پیاز گل، ساقه دارد.
تره فرنگی‌ها به‌سادگی رشد می‌کنند و بسیار مقاوم هستند. این سبزی می‌تواند شرایط آب و هوایی خشن را تحمل کند و با این که بومی مدیترانه و خاورمیانه است، اما در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان به دلیل مزایای بسیاری که در غذا و تغذیه دارد، کشت می‌شود.
تره فرنگی سخت و ترد است و تنها قسمت خوراکی این سبزی، ساقه آن است که درست بالای ریشه‌ها و پایه ساقه قرار دارد. تره فرنگی بیشتر در برنامه‌های آشپزی استفاده می‌شود و عطر و طعمی مانند پیاز دارد.

در این مطلب به 13 خاصیت این سبزی بهاره می‌پردازیم، با ما همراه باشید...

1- باعث تقویت بینایی می‌شود

تره‌فرنگی غنی از ویتامین A (ویتامین ضروری برای عملکرد مناسب چشم) است و همچنین دارای مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزادی که وارد بدن شده و باعث آسیب رساندن به چشم‌ها می‌شوند، مبارزه می‌کند. اگر با رادیکال‌های آزاد مقابله نشود ممکن است دژنراسیون ماکولا و یا دیگر مسائل چشمی مرتبط با پیری به وجود بیاید. ویتامین A به چشم شما کمک می‌کند تا در نور کم هم به‌خوبی ببیند و در واقع به بینایی در شب کمک می‌کند.

2- به پیشگیری از آب‌مروارید کمک می‌کند

تره فرنگی منبع خوبی از زاگزانتین و لوتیئن است. این دو ترکیب می‌توانند تا حد زیادی برای چشمان شما مفید باشند. زاگزانتین و لوتیئن از بافت‌های حساس چشم در برابر نور مضر UV محافظت می‌کنند و مهم‌تر از همه، آن‌ها از چشم شما در برابر پیشرفت آب‌مروارید محافظت می‌کنند. انجمن اوپتومتری آمریکا 12 میلی‌گرم از این دو ترکیب را برای دریافت چنین مزایایی توصیه کرده است.

3- پوست را پاک و سالم نگه می‌دارد

تعداد زیادی از مشکلات پوستی مانند لکه‌های تیره، چین و چروک‌ها و غیره در نتیجه‌ی آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد به وجود می‌آیند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تره فرنگی می‌توانند با این رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و سرعت روند پیری را کاهش دهند. تره‌فرنگی حاوی آلیسین است؛ ترکیبی که دارای خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی است و از پوست شما در برابر میکروب‌ها و سایر مهاجمان خارجی محافظت می‌کند. هنگامی‌که آلیسین در معده هضم می‌شود، تولید اسیدسولفنیک می‌کند که باعث خنثی شدن باکتری‌ها و بسیاری از میکروب‌های دیگری می‌شود که عفونتشان اجازه‌ی ورود به روده را دارند.

4- از بدن در برابر بیماری‌های قلبی عروقی حفاظت می‌کند

تره فرنگی دارای مقادیر زیادی کومپفرل است؛ فلاونوئیدی که به محافظت از آسیب عروق خونی ناشی از مولکول‌های اکسیژن بیش از حد فعال، کمک می‌کند. این روش محافظت از رگ‌های خونی همچنین یک گاز طبیعی به نام نیتریک اکسید یا NO ایجاد می‌کند. نیتریک اکسید به آرامش و انبساط رگ‌های خونی کمک می‌کند.

تره فرنگی به دلیل مقدار بالای ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی که دارد، دارای خواص ضدالتهابی مؤثری است که التهاب پوست و استخوان را کاهش می‌دهد

یکی دیگر از مزایای تره فرنگی، غلظت بالای فولات در آن است که به شکل فرم فعالش دیده می‌شود و در تمام قسمت‌های گیاه وجود دارد. فولات به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند و سطح هموسیستئین را در حد تعادل مناسبی نگه می‌دارد. حتی مقادیر متوسط هموسیستئین می‌تواند به سیستم قلبی عروقی آسیب برساند. فولات، هموسیستئین را به آمینواسیدهای مفید تجزیه می‌کند.
تره فرنگی همچنین حاوی مقدار زیادی پلی فنول است. پلیفنول‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که نقش مهمی در محافظت از عروق خونی و سلول‌های خونی از آسیب اکسیداتیو دارند.
در نهایت این که تره فرنگی حاوی مقدار قابل توجهی از فیبرهای رژیمی است. فیبر غذایی برای بهبود سلامت قلب و عروق مهم است و مانع از حملات قلبی، سکته مغزی و سایر اختلالات قلب و عروق می‌شود. فیبر به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند و مانع تشکیل پلاک درون عروق خونی می‌شود.

5- می‌تواند فشارخون را کاهش دهد

پتاسیم به عنوان یک وازودیلاتور عمل می‌کند بدین ترتیب که فشار روی رگ‌های خونی را به حداقل رسانده و موجب روان‌تر شدن جریان خون در طول رگ‌ها می‌شود. تره فرنگی سرشار از این ماده‌ی مغذی است. پتاسیم همچنین به حفظ تعادل هومئوستاتیک سدیم کمک می‌کند و نقش مهمی در انقباض عضله قلب دارد.

6- از کم‌خونی پیشگیری می‌کند

کم‌خونی هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن شما از نظر آهن کمبود داشته باشد. مصرف تره فرنگی به طور منظم یک روش مطمئن برای تهیه آهن مورد نیاز بدن برای مبارزه و پیشگیری از کم‌خونی است. تره فرنگی غنی از آهن و همچنین ویتامین‌های گروه B است که برای سنتز سلول‌های خونی لازم می‌باشند. اصلاح کم‌خونی می‌تواند با افزایش جریان خون، اکسیژن بیشتری را به سلول‌هایی که به آن نیاز دارد، برساند.

7- التهاب را بهبود می‌بخشد

تره فرنگی به دلیل مقدار بالای ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی که دارد، دارای خواص ضدالتهابی مؤثری است که التهاب پوست و استخوان را کاهش می‌دهد. تره فرنگی همچنین می‌تواند به کنترل شرایط روماتیسمی مانند آرتریت کمک کند.

8- سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد

ویتامین K برای همه‌ی قسمت‌های بدن مفید است. دریافت ویتامین K کافی به‌صورت روزانه پروتئینی به نام استئوکالسین را فعال می‌کند. استئوکالسین نقش مهمی در ارتقاء سلامت استخوان‌ها و کاهش تحلیل استخوانی دارد. اطمینان از دریافت کافی ویتامین K به‌صورت روزانه سلامت بافت استخوانی در سال‌های بعد را تضمین خواهد کرد و تره فرنگی غنی از این ویتامین است.

9- تره فرنگی دیوروتیک (ادرارآور) است

تره فرنگی یک دیورتیک یا مُدر طبیعی است؛ یعنی به شما کمک می‌کند تا مقدار دفع سدیم و آب از بدن خود را از طریق ادرار افزایش دهید. دیورتیک‌های طبیعی برای افرادی که دارای فشارخون بالا هستند مفید است و به حفظ عملکرد کلیه‌ها با کاهش تجمع سموم محلول در آب یا نمک کمک می‌کند. دیورتیک‌ها به کلیه‌های شما کمک می‌کنند تا سدیم بیشتری را به ادرار وارد کنند، سدیم آب را از خون گرفته و فشار روی دیواره‌های رگ را کاهش می‌دهد و به این ترتیب به کاهش فشارخون بالا کمک می‌کنند.

10- به کنترل دیابت نوع 2 کمک می‌کند

تره فرنگی یک ماده‌ی غذایی با شاخص گلیسمی پایین و کم کالری است. این سبزی باعث مهار فعالیت آمیلاز، که مجموعه‌ای از عملکردهای ضددیابتی را پشتیبانی می‌کند، می‌شود. آمیلاز موجب شکسته شدن کربوهیدرات‌های پیچیده به قندها و بالا و پایین رفتن ناگهانی قند خون می‌شود. مهار این آنزیم سبب کاهش سرعت ورود گلوکز به گردش خون می‌شود.
تره فرنگی همچنین حاوی آلیسین است که به کاهش احتمال ابتلا به سندرم متابولیک و نوروپاتی دیابتی کمک می‌کند. فلاوونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌هایی که در تره فرنگی یافت می‌شوند نیز با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و باعث تقویت عملکرد قلبی افراد دیابتی می‌شود.

11- به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

ویتامین C به مقدار فراوان در تره فرنگی موجود است و همان‌طور که می‌دانید این ماده‌ی مغذی برای ارتقای سلامت عمومی بدن بسیار مفید است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان ضدسرطان قوی است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و آن‌ها را قبل از اینکه بتوانند به سلول‌ها آسیب اکسیداتیوی بزنند خنثی می‌کند؛ آسیب اکسیداتیو اغلب به عنوان یکی از علل اصلی سرطان مطرح می‌شود.

12-  به کاهش وزن کمک می‌کند

تره فرنگی به دلیل وجود فیبر رژیمی برای کاهش وزن مفید است. فیبر به شما احساس سیری می‌دهد و برای مدت زمان بیشتری معده‌تان را پر نگه می‌دارد. این سبزی پرخاصیت اشتهایتان را کنترل کرده و مانع احساس گرسنگی دائمی می‌شود؛ عاملی که می‌تواند حتی افرادی که رژیم دارند را با مشکل روبرو کند.

13- باعث بهبود هضم می‌شود

تره فرنگی غنی از کربوهیدرات‌های پرِبیوتیک است که باکتری‌های خوب معده را تغذیه و به تولید آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کنند. تره فرنگی همچنین حرکات مخصوص روده را بهبود بخشیده و به علت فیبر بالایی که دارد اجازه می‌دهد مواد غذایی به راحتی در طول دستگاه گوارش حرکت کنند. در واقع تره فرنگی به اجابت مزاج راحت‌تر کمک می‌کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.