تبیان، دستیار زندگی

فاز جدید تحریم‌های نفتی ایران؛

لغو معافیت خرید نفت از ایران قابل اجرا است؟

به گفته کارشناسان حوزه انرژی امکان به صفر رساندن فروش نفت ایران وجود ندارد و آمریکا قادر است در بازه کوتاهی به صورت تبلیغاتی این اقدام را انجام دهد و کشور قادر است در بازه کمی هزینه‌­ی بیشتر نفت خود را به فروش برساند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مصطفی ساجدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 


وزارت خارجه آمریکا در ماه نوامبر گذشته برای هشت کشور معافیتی ۱۸۰ روزه صادر کرده بود تا فرصت جایگزینی واردات نفت از ایران را داشته باشند. ژاپن، چین، کره جنوبی، هند، ایتالیا، تایوان، ترکیه و یونان کشورهایی هستند که معافیت موقت از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران گرفته‌اند. روزنامه واشنگتن پست گزارش داده است که مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا، قرار است روز پنجشنبه(12 اردیبهشت) پایان اعطای معافیت از تحریم‌ها برای خرید نفت از ایران را اعلام کند. با لغو معافیت های تحریمی امکان بروز مشکلاتی از قبیل: کاهش درآمدهای نفتی و ارزی، تعلیق برخی از پروژه های عمرانی به دلیل کاهش، درآمدهای دولت، بالارفتن قیمت ارز و کالاها، کاهش سطح اشتغال و تولید وجود دارد.

در صورت تدبیر به موقع و عکس العمل به موقع دولت، راهکارهای زیر برای مقابله با این تحریم ها برای بهبود وضعیت معیشت مردم در دسترس هستند:

استفاده از ظرفیت هم پیمانان کشور برای سوآپ نفتی(تا پیش از سال 1394 ایران با 16 شرکت از کشورهای منطقه سوآپ نفتی داشت)
انجام صادرات از طریق کشور های چون عراق و سوریه و ...
ذخیره سازی نفت بر روی آب و فروش آن به کشورهای متقاضی آن
تغییر مشخصات بنیانی نفت و فروش آن به سایر کشورها
فعال کردن بورس نفتی در جهت فروش نفت به صورت پارتیزانی
ایجاد پتروپالایشگاه  در جهت تزریق نفت به داخل و ایجاد درآمد و اشتغال نسبتا فراگیر
توسعه پیمان های پولی دوجانبه در جهت دلارزدایی از معاملات نفتی و قابل کنترل نبودن این مبادلات

به گفته کارشناسان حوزه انرژی امکان به صفر رساندن فروش نفت ایران وجود ندارد و آمریکا قادر است در بازه کوتاهی به صورت تبلیغاتی این اقدام را انجام دهد و کشور قادر است در بازه کمی هزینه­‌ی بیشتر نفت خود را به فروش برساند

هر چند تحریم ها مشکلاتی را برای اقتصاد کشور به وجود آورده است اما از طرفی سبب ایجاد اصلاحاتی ساختاری مانند اصلاحات بودجه ای، مالیات و بانک مرکزی در اقتصاد ایران شده است که اثرات بسیار خوب و مطلوبی در اقتصاد کشور خواهد داشت.