تبیان، دستیار زندگی

سوم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر

امروزسه شنبه سوم اردیبهشت 1398هجری خورشیدی،هفدهم شعبان 1404 هجری قمری وبیستم وسوم آوریل 2019 میلادی است.مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
تقویم
3 اردیبهشت 1364
روزنامه ها از قول نشریه لوموند نوشتند: خاویر پرز دکوئه ‌یار دبیرکل سازمان ملل پس از سفر به تهران و بغداد در مصاحبه‌ با لوموند گفت: سازمان ملل تنها در بحران‌هایی که منافع پنج عضو دائمی شورای امنیت در آنها مطرح نیست می‌تواند مؤثر باشد. بدبختانه این فلسفه منشور سازمان ملل است. زیرا منشور منتج از صلحی است که از سوی قدرت های غالب تحمیل شده و به همین دلیل برای پنج قدرت بزرگ حق وتو وجود دارد.

3 اردیبهشت 1363
نیروهای عراقی‏ با حمایت آمریکا و غرب، برای نخستین بار با استفاده از هواپیماهای سوپراتاندارد فرانسوی، ضمن حمله به جزیره خارک، نفتکش‏های حامل نفت ایران را مورد حمله قرار دادند.

3 اردیبهشت 1358
تیمسار ˈمحمد ولی قرنیˈ نخستین رییس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران به دست عوامل گروهک فرقان در منزل خود به شهادت رسید. او در ساماندهی ارتش بعد از پیروزی انقلاب و خاموش کردن غائله ضد انقلاب در غرب کشور نقش بسیار مهمی را برعهده داشت.

3 اردیبهشت 1354
ˈانورساداتˈ رییس جمهوری مصر برای دیدار رسمی از ایران وارد تهران شد.

3 اردیبهشت 1352
سفارت امریکا در تهران، میزبان یک کنفرانس سری با حضور دیپلمات های امریکایی در کشورهای خاورمیانه بود. هدف از این کنفرانس بررسی تهدید کشورهای اسلامی مبنی بر قطع صدور نفت به غرب اعلام شد.

3 اردیبهشت 1351
سرتیپ ˈعلی‌اکبر مولویˈ رییس پیشین ساواک تهران و فرمانده پلیس راه در سانحه سقوط هلیکوپتر کشته شد.

3 اردیبهشت 1325
فرماندهی نیروهای شوروی هنگام خروج از ایران به منظور وداع با ایرانیان در ساری، در اعلامیه ای با عنوان ˈالوداع دوستان محترمˈ شوروی را حافظ استقلال و آزادی ایران و هدفش را از جنگ، عمل به مأموریت آزادیبخش جهانی و تاریخی خود اعلام کرده و با اعلام دوستی با ایرانیان از آنها خداحافظی کرد.! یک برگ از این آگهی برای نخست‌وزیر وقت ارسال شده بود.

3 اردیبهشت 1311
ˈملک فیصلˈ پادشاه عراق همراه با ˈنوری سعیدˈ نخست وزیر و جمعی از مقامات آن کشور وارد ایران شدند.

3 اردیبهشت 1288
منابع خبری اعلام کردند براثر مسدود شدن سه ماهه دروازه‌های ورودی شهر تبریز و نرسیدن مواد غذایی به شهر، موج قحطی و گرسنگی جان مردم را تهدید می‌کند.