تبیان، دستیار زندگی

گشوده شدن درهای توبه و رحمت در شب نیمه شعبان

بر اساس روایات نبوی شب مبارک نیمه شعبان همسان با شب‌ قدر، شب عید قربان و شب فطر در نظر گرفته شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نمیه شعبان، جمکران
پانزدهم ماه شعبان برای مسلمانان از مبارک‌ترین شبهای سال محسوب می‌شود؛ همزمانی این شب مبارک با ولادت با سعادت امام عصر(عج) بر شرافت و برکت آن افزوده است.    

بر اساس روایات نبوی در می‌یابیم این شب مبارک، همسان با شب‌ قدر، شب عید قربان و شب فطر در نظر گرفته شده است. بر این اساس پیامبر در روایتی فرمود: خداوند از آنچه خلق فرموده، مواردى را ممتاز قرار داده است؛ هم از مکان‌ها و سرزمین‌ها، هم از میان شب و روز، هم از میان ماه‌ها و هم از میان بندگان. آنچه از میان مکان‏ها برگزیده، سرزمین مکه، مدینه و بیت‌المقدّس است؛ آنچه از میان شب‏ها انتخاب فرموده، شب‌های جمعه، شبِ نیمه شعبان، لیله القدر، شب‏هاى عید فطر و عید قربان است و از میان ماه‏‌هاى سال، ماه رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان را برگزیده است ... (التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری علیه السلام، ص652)

بخشی از فضیلت‎های خاص شب نیمه شعبان که در روایات به آن اشاره شده، عبارت است از: گشایش درهای خشنودی، بخشش، روزی، برترین شب پس از شب قدر.  از این جهت است که پیامبر(ص) و ائمه بر اهمیت شب‌زنده‌داری و عبادت در شب نیمه شعبان تأکید دارند؛ از جمله در روایتی آمده است: جبرئیل در شب نیمه شعبان پیامبر را از خواب بیدار کرد و به برپایی نماز، قرائت قرآن، دعا و استغفار در این شب سفارش کرد.

در این روایت از پیامبر(ص) نقل شده است که فرمود جبرئیل نزدم آمد و گفت: «... قُمْ یَا مُحَمَّدُ فَأَقَامَنِی ثُمَّ ذَهَبَ بِی إِلَى الْبَقِیعِ ثُمَّ قَالَ لِیَ ارْفَعْ رَأْسَک فَإِنَّ هَذِهِ لَیْلَةٌ یُفْتَحُ فِیهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ؛ ای محمد برخیز و ما من سوی بقیع بیا؛ سپس گفت سرت را بلند کن که در این شب درهای آسمان باز است». پس درهای رحمت و رضوان و مغفرت و فضل و توبه و نعمت و جود و احسان و خداوند  در آن گشوده می‌شود و به اندازه موهای بدن چهارپایان و پشمینه‌های او انسان‌‌ها را آزاد می‌کند؛ فَیُفْتَحُ فِیهَا أَبْوَابُ الرَّحْمَه وَ بَابُ الرِّضْوَانِ وَ بَابُ الْمَغْفِرَةِ وَ بَابُ الْفَضْلِ وَ بَابُ التَّوْبَةِ وَ بَابُ النِّعْمَه وَ بَابُ الْجُودِ وَ بَابُ الْإِحْسَانِ یُعْتِقُ اللَّهُ فِیهَا بِعَدَدِ شُعُورِ النَّعَمِ وَ أَصْوَافِهَا» خداوند (الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحدیثة) ج3، ص 320)

منبع: باشگاه خبرنگاران پویا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .