تبیان، دستیار زندگی

عکس از سیاه‌چاله تا چه حد واقعی است تا چه حد کامپیوتری؟

21 فروردین‌ماه 1398 بود که دانشمندان عکس و خبر «اولین عکس واقعی از سیاه‌چاله» را رسانه‌ای کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتی بومن
به گفته شپرد دولمان مدیر پروژه EHT، محققان در بنیاد ملی علوم، سیاه‌چاله را در مرکز کهکشان موسوم به M87 با فاصله 55 میلیون سال نوری از زمین کشف و ضبط کردند. طبق تصویر یک حفره سیاه وسط یک حلقه نور دیده می‌شود.
برای گرفتن تصویر شامل یک حفره سیاه وسط یک حلقه نور از 8 تلسکوپ برای گردآوری دیتا توسط 200 محقق استفاده شد.
از آنجایی‌ که سیاه‌چاله همه‌چیز از جمله نور را در خود می‌بلعد، گرفتن چنین تصویری غیرممکن به نظر می‌رسید اما با چندین تلسکوپ به‌صورت هم‌زمان این کار بعد از پردازش کامپیوتری مدیریت شد.

تصویر سیاه‌چاله به دو بخش تاریک و روشن تقسیم می‌شود. بخش تاریک انتزاعی است و مرکز سیاه‌چاله را تصویرسازی کرده است، چراکه هیچ ابزاری قادر به‌ عکس گرفتن از آن نیست. اما حاشیه رنگی همان سیگنال امواج و تصاویر گرفته‌شده توسط 8 تلسکوپ است که توسط برنامه کتی بومن پس از ذخیره، گردآوری و آنالیز کامپیوتری شده و در نهایت ساخته‌شده است



اینجا نقش خانم کتی بومن محقق رایانه‌ای به‌ خوبی در تولید عکس مذکور روشن می‌شود. در واقع آنچه وی انجام داد این بود که الگوریتمی بنویسد تا بتوان دیتای پراکنده و تولیدشده توسط 8 تلسکوپ را با اختلاف‌زمانی و مکانی، در یکجا به‌ صورت عکس گردآوری کند. وی بیش از 5000 تریلیون بایت دیتا را در دو هفته توسط سوپرکامپیوتر پردازش کرد تا این تصویر به دست بیاید.
وی با هارد درایوهایی که این کار را کرده نیز عکس گرفت تا نتیجه کار خود را نشان دهد. در واقع روی این هاردها که به‌صورت Raid تعریف‌شده، 5 پتابایت دیتا گردآوری و در مراکز پردازش در آلمان و بوستون آنالیز شد.

ای اچ تی EHT شبکه‌ای از چندین تلسکوپ است که 200 محقق با کار روی پروژه توانستند این تصویر را بگیرند.در این پروژه از تلسکوپ‌های ALMA،APEX، تلسکوپ 30 متریIRAM، تلسکوپ James Clerk Maxwell، تلسکوپ Alfonso Serrano از نوع Large Millimeter، تلسکوپ Array از نوع Submillimeter و تلسکوپ ساوث پُل استفاده شد.
تصویر واقعی از سیاهچاله
بنابراین تصویر سیاه‌چاله به دو بخش تاریک و روشن تقسیم می‌شود. بخش تاریک انتزاعی است و مرکز سیاه‌چاله را تصویرسازی کرده است، چراکه هیچ ابزاری قادر به‌ عکس گرفتن از آن نیست. اما حاشیه رنگی همان سیگنال امواج و تصاویر گرفته‌شده توسط 8 تلسکوپ است که توسط برنامه کتی بومن پس از ذخیره، گردآوری و آنالیز کامپیوتری شده و در نهایت ساخته‌شده است.
منبع: خبرآنلاین