تبیان، دستیار زندگی

پنج غذای خوشمزه و مجلسی با مرغ

در این مطلب به شما چند روش طبخ خوشمزه مرغ را که مناسب میزهای میهمانی شماست آموزش می دهیم .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زرشک پلو با مرغ

1-زرشک پلو با مرغ

مواد لازم:
مرغ  خرد شده ٥یا ٦ تكه،برنج ٤ الی ٥ پیمانه،رب یك قاشق غذا خوری پر،آبلیمو 1 قاشق غذاخوری،زعفران یه هشتم قاشق چای خوری،زرشك یك لیوان پلوپزی،خلال بادام و خلال پسته (در صورت تمایل) به مقدار لازم،نمك و فلفل به مقدار لازم،یك عدد پیاز متوسط ریز خرد شده

طرز تهیه:
تکه های مرغ را کمی نمک بزنید سپس در روغن و کره سرخ کنید تا طلایی شوند.مرغ ها را داخل قابلمه بگذارید ، سیرها و پیاز را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود سپس رب گوجه فرنگی ، آبلیمو ، نمک و فلفل اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید ، این مواد را بهمراه 2 لیوان آب روی مرغ ها بریزید و در قابلمه را بگذارید و با حرارت ملایم اجازه دهید حدود 2 ساعت مرغ ها بپزند و سس غلیظ شود ، 10 دقیقه قبل از اینکه مرغ را از روی حرارت بردارید چند قاشق زعفران دم کرده روی مرغ ها بریزید.می توانید برای زیباتر شدن مرغ از خلال پسته یا بادام برای تزئین روی آن استفاده کنید.

در قابلمه‌ای که آب در حال جوشیدن است، برنج را بریزید و بعد از گذشت چند دقیقه آن را آبکش کنید.

در تابه‌ای کوچک کره، شکر، زعفران و زرشک بریزید و پس از آب شدن کره، کمی آب به آن‌ها اضافه کنید و این مخلوط را از روی حرارت بردارید تا هم زرشک‌ها قرمز بمانند و هم زعفران رنگ خود را به سایر محتویات بدهد.

برنج را بعد از دم کشیدن در ظرف بکشید و روی آن را با برنج مخلوط شده با زرشک و زعفران بپوشانید. در ظرفی دیگر هم مرغ را بریزید و در کاسه‌ای کوچک آب مرغ را سرو کنید.

2-مرغ بریان در فر


مواد لازم:
مرغ:1عدد درسته،زعفران دم کرده:1 استکان کوچک،آبلیمو دو قاشق غذاخوری،سیر دوحبه،فلفل دلمه ای 1 عدد کوچک،گوجه:1 عدد،

طرز تهیه:
ابتدا فر را با حداکثر دما روشن کنید و بگذارید داخل فر کاملا داغ شود .

مرغ را بشوئید، درون شکم مرغ را خالی و تمیز کنید و ۱۵ دقیقه داخل آب نسبتا گرم قرار دهید تا خونابه داخل مرغ کاملا خارج شود . بعد گردن و قسمتهای اضافی سر بال مرغ را با قیچی بچینید.

۱ استکان زعفران، ادویه و آبلیمو را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا سس یکدستی حاصل شود .

مرغ را از آب در بیاورید و داخل سبد بگذارید تا آب آن چیده شود . دقت کنید که مرغ کاملا خشک شود.

تمام سطح مرغ و داخل شکم آنرا با نمک آغشته کنید و بعد با قلمو سطح و شکم مرغ را با سس آبلیمو بپوشانید. این کار را چند مرتبه تکرار کنید تا رنگ و بوی مرغ کاملا عوض شود .

مرغ مزه دار شده را ۱۰ دقیقه داخل یخچال بگذارید و در این مدت چندین مرتبه از سس آبلیمو روی تمام سطح مرغ و داخل شکم آن بریزید.

گوجه را به دو نیم تقسیم کنید و فلفل دلمه ای و سیر را به قطعات درشت خرد کنید .

بعد از اینکه مرغ کاملا مزه دار شد و رنگ آن تغییر کرد، آنرا از یخچال خارج کنید، مرغ را سرو ته کنید تا چیزی از سس داخل شکم آن باقی نماند و موجب تلخی آن نشود .

داخل شکم مرغ را با گوجه و مقداری از سیر و فلفل دلمه ای خرد شده پر کنید .

با نوک چاقو زیر پوست مرغ را کمی بخراشید تا بتوانید مقداری از سس، فلفل و سیر خرد شده را در آن جای دهید. زیر پوست مرغ را در قسمتهای مختلف با بقیه فلفل و سیر خرد شده و مقدار کمی از سس پر کنید .

بعد به روش زیر انتهایی ترین قسمت یکی از پاهای مرغ را یک شکاف ۴ سانتی ایجاد کنید و پای دیگر مرغ را از داخل شکاف رد کنید.

( این عمل برای ثابت نگه داشتن پاهای مرغ در حین طبخ است )

وقتی پای مرغ ثابت شد، دو تکه فویل را دور قسمت های انتهای پای مرغ بپیچید تا در اثر حرارت مستقیم نسوزند . (قسمتهای انتهایی پای مرغ فاقد گوشت و چربی هستند و در اثر حرارت خیلی زود میسوزند)

و بعد از انجام تمام مراحل فوق به کمک یک تکه نخ ضخیم مرغ را جمع و کاملا ثابت کنید :

دوباره مقداری از سس آبلیمو روی تمام سطح مرغ بریزید و مرغ را به سیخ جوجه گردان دستگاه فر بکشید و داخل محل مخصوص قرار دهید .

شعله گریل را روشن کنید و سیخ را در حالت گردان تنظیم کنید .

هر ۱۵ دقیقه یکبار، با قلموی آشپزخانه سطح روی مرغ را با مخلوط کره ذوب شده و ۱ قاشق غذا خوری زعفران دم شده پوشش دهید تا هم خشک نشود و هم کاملا طعم دار و ترد شود .

برای طبخ کامل مرغ با این روش حدودا ۳ ساعت زمان لازم است که این زمان بسته به نوع مرغ میتواند کمتر یا بیشتر باشد. میتوانید با فرو کردن چنگال یا نوک کارد داخل گوشت مرغ از پختن آن مطمئن شوید.

و بعد به آرامی مرغ را از داخل سیخ خارج کنید، نخ دور آن و فویل ها را جدا کنید و در ظرف مناسب سرو کنید. بهتر است مرغ بریان را بلافاصله بعد از خارج کردن از فر سرو کنید تا حالت چرمی و کشدار پیدا نکند. به همین منظور ظرف سرو و مخلفات آن را قبل از خارج کردن مرغ از فر آماده کنید .

3-مرغ هندی:


مواد لازم:
مرغ خرد شده ١ عدد ، پیاز متوسط ٣ عدد ، گوجه متوسط ٣ عدد ، سیر ٣ حبه ، جعفری خرد شده مقداری ، روغن مایع نیم لیوان ، نمک + دارچین + دونه های زیره ١ قاشق کوچک ، پودر زیره ١ قاشق کوچک ، ادویه هندی ” کاری ” (بهارات)١ قاشق غ ، زرد چوبه ١ قاشق چ ، ماست نیم لیوان

طرز تهیه:
مرغ رو توی روغن کمی تفت داده و بعد زیره و پودر زیره و دارچین و ماست و سیر و ادویه رو بهش اضافه کنید.سپس زرد چوبه رو هم به همین ترتیب اضافه کرده و هم بزنید

حدود ۵ دقیقه هم میزنید و بعد ١ لیوان و نیم اب و نمک را به آن اضافه کرده و در ظرف رو بذارید تا وقتی که مرغ نیم پخت شود.سپس  گوجه و پیازی که درشت خرد شده و جعفری رو بریزید توی میکسر و کمی هم اب اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.مخلوط گوجه و پیاز رو بریزید روی مرغ و بهارات و بذارید تا مرغ بپزد. ماست رو با کمی اب مخلوط کنید و به مرغ اضافه کنید و ۵ دقیقه دیگه بذارید روی حرارت بمونه و با برنج و یا نان سرو کنید.

4-ته چین مرغ


مواد لازم:
برنج آبکش شده سه لیوان،زرده تخم مرغ دو عدد،ماست نصف لیوان،زعفران دم کرده نصف لیوان،مرغ پخته و ریش شده دو لیوان،نمک و دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه:
مرغ رو در مقدار کمی آب با پیاز و کمی نمک و زردچوبه و دارچین (در صورت تمایل) روی حرارت ملایم میگذاریم که بپزه. و بعدش ریش ریش میکنیم.

ماست و زرده تخم مرغ و نصف زعفران دم کشیده رو با تقریبا نصف مقدار از برنجی که داریم مخلوط میکنیم و در قابلمه نچسبی که کفش رو از قبل چرب کردیم میریزیم. بعدش هم مقداری از مرغهای ریش شده رو روش میچینیم. و روی اون رو یک لایه از برنج و زعفران میریزیم و روی اون رو مرغ های ریش شده میچینیم و اونقدر این کارو تکرار میکنیم تا مرغ و برنجمون تموم شه.بعش هم روش رو کاملا با قاشق فشار میدیم تا مواد فشرده بشه و بعدش روی حرارت ملایم میگذاریم تا دم بکشه.

اگر دوست داشته باشین میتونین از زرشک و خلال بادام و پسته خیس داده و تفت داده در لایه ها استفاده کنین. در انتها کمی زیرش رو زیاد میکنیم تا ته دیگش بگیره و بعد از یک دقیقه زیرش رو خاموش میکنیم.وقتی که دم کشید برای اینکه راحت و یکدست از کف قابلمه جدا شه پشت قابلمه رو کمی آب سر میزنیم و بعد در ظرفی قابلمه رو برمیگردونیم تا ته چین کامل و یکدست برگرده.

میتونید روش رو با زرشک و خلال بادام و پسته خیس کرده و تفت داده تزیین کنید

5-مرغ شکم پر


مواد لازم:
مرغ 1 عدد ، مغز گردو 1/2 لیوان ، پیاز 2 عدد ،سیر 2 حبه ،زعفران دم کرده 2 قاشق چایخوری،سبزی معطر ( جعفری یا گشنیز ) 2 قاشق غذاخوری ، رب گوجه فرنگی 1 قاشق چایخوری،رب انار 2 قاشق غذاخوری ، زرشک 1 قاشق غذاخوری ،کره مقدار لازم ،نمک و فلفل مقدار لازم

طرز تهیه :
داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید ، پیاز و سیر را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شوند سپس سبزی معطر را اضافه کنید و تفت دهید تا سبزی سرخ شود ، در ادامه گردوهای خرد شده ، زرشک ، زعفران دم کرده ،رب گوجه فرنگی و رب انار را اضافه کنید ، کمی تفت دهید و از روی حرارت بردارید.موادی که آماده کرده اید را داخل شکم مرغ بریزید و با دست خوب پخش کنید تا تمام سطح داخلی مرغ به این مواد آغشته شود سپس با نخ کوک یا هر نوع نخ ضخیمی که دارید مرغ را جمع کنید.

بتدا نخ را از پشت گردن مرغ به سمت جلوی سینه ها بیاورید و زیر استخوان سینه نخ را بپیچانید سپس دو طرف نخ را به بخش انتهایی پای مرغ 2 بار بچرخانید و گره بزنید ( در زمان پیچاندن نخ را بکشید تا مرغ جمع شود ).

نخ های اضافی را قیچی کنید ، کره را آب کنید سپس با دست تمام سطح مرغ را با کره آب شده ماساژ دهید(میتوانید برای آبدار ماندن مرغ زیر پوست سینه مرغ را به آرامی بلند کنید و فاصله میان پوست و گوشت را نیز به کره آغشته کنید ).

پس از اماده شدن مرغ روی آن مقداری نمک و فلفل بپاشید ، مرغ را داخل ظرف پیرکس یا سینی فر قرار دهید و 2 لیوان آب داخل ظرف بریزید ( میتوانید به جای آب با سبزیجاتی مانند سیب زمینی ، هویج و … زیر مرغ را پر کنید ).

مرغ داخل فر با دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت 1 ساعت قرار دهید تا مرغ پخته و روی آن طلایی شود ( ممکن است زمان بیشتری لازم باشد ) سپس نخ های اطراف مرغ را جدا کنید و مرغ را سرو نمایید.

منبع: هفت گنج