تبیان، دستیار زندگی

هشت ویژگی خاص حضرت علی‌اکبر(ع)

یک کارشناس مذهبی گفت: امام حسین(ع) فرموده‌اند: «حضرت علی‌اکبر(ع) شبیه‌ترین مردم به رسول خدا از جهت چهره ظاهری، اخلاق و سخن گفتن هستند» در نتیجه حضرت علی‌اکبر(ع) در تمام این ویژگی‌ها به پیامبر شباهت فوق‌العاده‌ای داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
علی اکبر
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی عدالتیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شجاعت حضرت علی‌اکبر (ع) اظهار کرد: شجاعت پیامبر به گونه‌ای بود که حضرت علی (ع) می‌فرمایند زمانی که جنگ‌ها به سختی سپری می‌شد همه به پیامبر پناه می‌بردیم، می‌توان شجاعت حضرت علی‌اکبر (ع) را نیز با توجه به گفته امام حسین (ع) به پیامبر شبیه دانست و شجاعت این حضرت از تمام افرادی که در کربلا حضور داشته‌اند مانند پدرشان امام حسین (ع) بی‌نظیر بوده است. عده‌ای هم از وحشت دشمن در برابر حضرت علی‌اکبر (ع) و ایستادگی ایشان تا آخرین لحظه با قاطعیت و شجاعت در برابر دشمنان و دفاع از حریم پدر و اهداف الهی‌شان سخن‌های زیادی نقل کرده‌اند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: هم‌چنین از دیگر ویژگی‌های پیامبر مانند اخلاق، محبت و خیرخواهی نیز در حضرت علی‌اکبر (ع) با این کلام ثابت می‌شود و گزارشات تاریخی افرادی که با حضرت برخورد داشته‌اند این مسئله را تأیید و تاکید می‌کند.

حجت‌الاسلام عدالتیان خاطرنشان کرد: در کتاب وسائل‌الشیعه که مرحوم شیخ حر عاملی آن را جمع‌آوری کرده در حدیثی از پیامبر آمده است که فردی که از همه به من شبیه‌تر است هشت ویژگی دارد که اخلاق او از همه نیکوتر است، تواضع او از همه بیشتر است، به دوستان از همه با محبت‌تر است، محبت او به پدر و مادر از همه بیشتر است، از همه حق‌پذیرتر است، زمانی که ناراحت می‌شود بیشتر از باقی افراد خشم خود را کنترل می‌کند، بهتر از همه گذشت می‌کند و در آخر انصاف او از همه بیشتر است و پیامبر فرمودند که دلیل شباهت حضرت علی‌اکبر (ع) به من وجود این هشت ویژگی در او است.

وی در خصوص الگوگیری جوانان از این حضرت گفت: حال زمانی که یک جوان بخواهد به این حضرت اقتدا کند باید در خانواده، محل کار از همه اخلاق بهتری داشته باشد، اگر در جامعه اتفاقی رخ می‌دهد از همه با حوصله‌تر با مسئله برخورد کند، جوان باید سعی کند که بیشتر از همه تواضع داشته باشد، به بزرگ‌ترها احترام و به کوچک‌ترها محبت کند؛ همینطور می‌تواند تک‌تک این ویژگی‌های هشت‌گانه را در زندگی خود برنامه‌ریزی کند و هر چه بیشتر این ویژگی‌ها را در خود تقویت کند، اقتدا و الگوگیری او از حضرت علی‌اکبر (ع) بیشتر خواهد شد.

این کارشناس مذهبی در مورد نقش دولت‌مردان در مدیریت جوانان افزود: جوان مانند معدن ارزشمندی است که باید با مدیریت، آن گوهرهای ارزشمند استخراج و در میسر صحیح استفاده شود، لذا دولت‌مردان نسبت به جوانان وظایف سنگینی دارند و باید زمینه سازی کنند که استعداد و توانمندی‌های جوانان شکوفا، زمینه کار، زمینه اشتغال، زمینه ورزش و خودسازی فراهم شود.

وی گفت: آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و … باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که جوانان در کشور جوانان سالم، توانمند، هنرمند و نیز دارای اخلاق و کمالات معنوی باشند که این برنامه‌ریزی‌ها به عهده صاحب منسبان است.

این کارشناس مذهبی در خصوص نقش حضرت علی اکبر در حادثه کربلا اظهار کرد: نقش حضرت علی‌اکبر (ع) در کربلا نقش ویژه‌ای بود، به این معنا که فرد دیگری نمی‌توانست این نقش را اجرا کند، چرا که ایشان سرپرستی و مسئولیت جوانان کربلا را بر عهده داشتند. برای مثال زمانی که تمام اصحاب سیدالشهدا به شهادت رسیدند، جوانان در خیمه جمع شدند که وداع کنند اما حضرت علی‌اکبر (ع) اولین داوطلب برا رفتن به میدان بودند و این پیش‌گامی و سبقت در خوبی‌ها الگوی بسیار ارزشمندی است.

حجت‌الاسلام عدالتیان ادامه داد: اگر حضرت علی‌اکبر (ع) چنین نقشی در کربلا نمی‌داشتند دیگران این‌گونه عاشقانه و با همت نمی‌توانستند این قدم‌ها را بردارند و زمانی که دیدند فردی مانند حضرت علی‌اکبر (ع) با این درجه از کمال به عنوان فرزند امیر کاروان از زیر بار مسئولیت‌ها شانه خالی نمی‌کند و با شجاعت و معرفت بیشتر از همه اقدام می‌کند. این الگو باعث می‌شود که تمام جوانان با کمال رشادت، شهامت و معرفت در نبرد شرکت کنند؛ لذا نقش ایشان، نقش منحصر به فردی بوده است و هر چه بیشتر تاریخ را مطالعه کنیم با نقش بی‌بدیل و بی‌نظیر ایشان آشنا می‌شویم.

منبع: ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .