تبیان، دستیار زندگی

خلاقیت در آثار کودک رنگ باخته است

دبیر جایزه خاتم از اهدای گران‌ترین جایزه داستان کوتاه به سه برگزیده خبر داد و گفت: با وجود اینکه کیفیت آثار در بخش بزرگسال ارتقا یافته اما خلاقیت در آثار کودک و نوجوان کمتر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 نشست خبری چهارمین دوره جایزه داستان کوتاه خاتم صبح سه‌شنبه، ۲۷ فروردین‌ماه با حضور علی اکبر اشعری رئیس جایزه، مجید قیصری، دبیر جایزه و محسن چینی فروشان، مدیر دفتر نشر فرهنگی اسلامی برگزار شد.

اشعری در این نشست گفت: جشنواره خاتم تلنگر و تذکری برای تأکید بر شناخت تمامی ساحت‌های وجودی پیامبر اکرم(ص) است تا هم نظر نویسندگان و هم مخاطبان به این موضوع جلب شود.

وی افزود: تاکنون چهار دوره از این جایزه برگزار شده و هیچ نهاد دولتی حمایت نکرده است و با وجود ضعف در اطلاع‌رسانی اما آثار درخوری به دبیرخانه جایزه ارسال شده است.
اشعری

اشعری ادامه داد: در این دوره ۶۷۸ نفر شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۲۸۸ نفر در حوزه کودک و نوجوان و ۳۹۰ اثر در حوزه بزرگسال بوده است و ۲۵ اثر نیز از کشورهای لبنان، سوریه و عراق ارسال شده است. همچنین ۶۰ درصد از آثار رسیده مربوط به کودک و نوجوان است که اغلب دانش‌آموز هستند.

وی تصریح کرد: از نظر مشارکت استان‌ها بیشتر مشارکت در بخش کودک و نوجوان از استان‌های ایلام، آذربایجان غربی و گیلان بوده و در بخش بزرگسال از تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی بوده است.

اشعری در ادامه گفت: اختتامیه چهارمین دوره جایزه خاتم ۱۴ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۶ در شهر کتاب مرکزی واقع در خیابان بخارست برگزار می‌شود و در این دوره از سه اثر به‌عنوان برگزیده و ۳ اثر تقدیری تجلیل خواهد شد. نفر اول برگزیده ۱۰ میلیون تومان، نفر دوم ۷ میلیون تومان و نفر سوم ۵ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

محسن چینی‌فروشان، مدیر دفتر نشر فرهنگ اسلامی در ادامه این نشست گفت: این دوره از جایزه خاتم، همانند سه دوره گذشته درباره داستان کوتاه است و قرار است در سال‌های آینده ژانر‌های دیگر نیز اضافه شود. اما اینکه چرا از داستان کوتاه آغاز شد، به دلیل ظرفیت‌های بالای این ژانر است، به طوری که امسال به اذعان داوران، کیفیت آثار در مجموع نسبت به دوره‌های قبل بالاتر رفته است.

وی افزود: در چهار دوره جایزه خاتم، ۲۵۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است که نشان می‌دهد این تعداد نویسنده درباره پیامبر اکرم (ص) دست به قلم شده و داستان‌هایی را نگارش کرده‌اند که همین موضوع برای مسئولان برگزاری جایزه خاتم، ارزشمند است.

چینی‌فروشان در ادامه به برخی از فعالیت‌های دفتر نشر فرهنگ اسلامی به عنوان متولی اصلی برگزاری جایزه خاتم اشاره و بیان کرد: این دفتر حدود ۴۵ سال قبل تأسیس شده و افرادی، چون شهید باهنر، گل‌زاده، برقعی و ... از مؤسسان آن بودند و زمانی که در کشور یک انسداد سیاسی به وجود آمده بود، این دفتر کار خود را آغاز کرد؛ چرا که با وجود خفقان سیاسی، عرصه برای فعالیت‌های فرهنگی باز بود و در واقع از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ مؤسسه‌های فرهنگی بسیاری تأسیس شد و مبارزه فرهنگی را آغاز کردند.

وی ادامه داد: دفتر نشر فرهنگ اسلامی تاکنون فعالیت‌های خود را ادامه داده و اکنون بیشتر، ریشه‌های اصیل فرهنگی را مورد توجه قرار می‌دهد و با وجود رسانه‌های گوناگون مجازی و الکترونیک، این دفتر در این حوزه فعالیت‌های خود را گسترش داده و جایزه خاتم نیز در همین راستا آغاز شده تا مظلومیت را از چهره پیامبر اکرم (ص) بزداید.

مجید قیصری، دبیر چهارمین دوره جایزه خاتم نیز در ادامه با اشاره به شکل گیری ادبیات دینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: داستان‌هایی که در دهه ۶۰ نوشته می‌شدند، اغلب ادبیات تصریحی بودند و به زندگی ائمه(ع) به صورت مستقیم می‌پرداختند و هر چه جلوتر رفتیم، به ادبیت اثر نزدیک شدیم و نویسندگان به صورت غیرمستقیم به زندگی ائمه(ع) پرداختند و همین باعث شد بتوانیم داستان‌های بسیاری را خلق کرده و از تکراری که در گذشته به آن دچار بودیم، خارج شویم.

وی با اشاره به آثار ارسال شده ادامه داد: در این داستان‌های کوتاه از زوایایی به شخصیت پیامبر (ص) پرداخته شده که جای شگفتی دارد و مقایسه دوره‌های گذشته حکایت از رشد کیفی آثار به ویژه در بخش بزرگسال را دارد و این نشانگر درست بودن مسیر بوده و رضایت‌بخش است.

قیصری در ادامه با تأکید بر بخش بین‌الملل جایزه خاتم بیان کرد: خوشبختانه صدای ما به آن سوی مرز‌های کشورمان رسیده و حدود ۲۵ اثر از لبنان، عراق و سوریه داشتیم که این موضوع برای ما جای شگفتی داشت، چرا که هیچ تبلیغ بین‌المللی نداشتیم و نمی‌دانیم که این نویسندگان نیز چطور از برگزاری این جایزه مطلع شده‌اند، اما مهم این است که باید در سال‌های آتی در راستای تقویت بخش بین‌الملل برنامه‌ریزی کنیم.
منبع : خبرگزاری ایکنا