تبیان، دستیار زندگی

ضرورت ادامه کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان

سیل مهربانی، سیل را شرمنده کرد

جاری شدن سیل امسال، ورطه آزمونی است برای کمک‌رسانی منتظران ظهور منجی عدالت و رحمت، به مردمی که به ناگاه هستی خود را از دست دادند و چشم انتظار دست‌های مهربان باسخاوت هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صدیقه شریفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیل
سیل های اخیر در کشورمان علاوه بر آن که کشاورزی و باغات را از بین برده، بسیاری از هموطنان را از داشتن لوازم اولیه زندگی نیز محروم کرده است. کمتر از سه روز مانده به آغازسال 98، ترنم بارش بهاری در استان گلستان، روزگاری آباد را به مردم نوید می‌دهد. اما  باگذشت روزها، هنوز باران می‌بارد. آسمان گلستان و مازندران طی دو روز ۳۰۰ میلی‌متر باریده اند تا آب یک‌سالهٔ را یک‌باره نثار زمین کنند.  آب زیاد و زیاد تر می‌شود و مردم نگران تر.

چند روز گذشته و تا دور‌دست‌‌ها، همه جا آب است و آب. حتی چشم‌ها هم از فرط نگرانی، پر آب شده‌اند. از آسمان باران بی‌وقفه می‌ریزد و زمین سیراب، راه دوردست‌ها را نشان آب می‌دهد . حالا دیگر آب‌ها به رودی خروشان تبدیل شده‌اند که از کوچه‌ها، حیاط خانه‌ها و خیابان ‌ها شتابان می‌گذرند و همه چیز را با خود می‌برند. سنگفرش خیابان‌ها در میان امواج می‌غلتند و به جلو می‌روند….

امداد گرانی از جنس مردم

امسال، آغاز بهار و ایام اعتکاف و اعیاد رجبیه، حال خوشی را به مردم ایران داد. اما خبر سیل گلستان همه را یکباره در غم واندوه فروبرد. هنوز کسی نمی دانست عمق فاجعه تا کجاست؟ که باز هم باران بارید و سیل راه خود را بسوی دیگر استان‌ها هم باز کرد. استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، همدان، کردستان و آذربایجان شرقی یکی پس از دیگری با سیل درگیر شدند. هلال احمر و مردم و دیگر نیروهای امدادی به یاری سیل‌زدگان آمدند، اما سیلاب همچنان پیش می‌‌رود و قربانی می‌‌گیرد، ویرانی و آوارگی می‌آفریند.
هنوز یاری سیل‌زدگان ادامه دارد، کمک‌های نقدی و ملزومات زندگی از یک سو و ضرورت سازندگی منازل و اماکن ویران شده از سوی دیگر، ملت را به تداوم مهربانی تا بازسازی همه خرابی‌ها دعوت می‌کند.

جشن نیمه شعبان، شکفتن گل های همدلی

با نزدیک شدن ایام نیمه‌شعبان و برگزاری جشن‌های میلاد حضرت ولی‌عصر (عج) از هیئت ها و مساجد برگزار کننده این مراسم مهم و باشکوه خبر رسیده که قرار است ضمن این‌که مومنین برای بزرگداشت فرهنگی و معنوی این میلاد مبارک، سنگ تمام بگذارند، با پذیرایی ساده‌تر از میهمانان، بخش زیادی از هزینه‌های آن را به سیل‌زدگان اختصاص دهند تا عملا همه مردم از برکات مادی و معنوی این ماه عزیز بهره‌مند شده و کمک‌ها به این مناطق ادامه یابد.

شهر گرگان واقع در استان گلستان، یکی از شهرهاییست که در اختصاص دادن قسمت عمده هزینه جشن میلاد به هموطنان سیل زده پیشگام شده است. به گفته شهردار گرگان، جشن با شکوه نیمه شعبان سال گذشته در محل چهار شنبه بازار این شهر و با حضور ۱۵ هزار نفر برگزار شد و توانست مقدمه یک پروژه‌ بزرگ سرمایه‌گذاری در همین محل شود که در نیمه‌شعبان امسال کلنگ‌زنی خواهدشد. اما با توجه به سیل استان گلستان، شهرداری گرگان تصمیم گرفته تا هزینه‌های برگزار این جشن را به سیل‌زدگان گلستان اختصاص دهد.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی هم خبر از ابتکار شورای هیات‌های مذهبی و مهدیه مشهد می‌دهد که قرار است ٥٠ درصد از هزینه برگزاری جشن‌های دهه مهدویت و نیمه‌شعبان به سیل‌زدگان کشور اختصاص یابد. با نهایی شدن جمع آوری کمک‌ها و جمع بندی هزینه‌های برگزاری جشن‌های نیمه شعبان، رقم نهایی برای ارسال به مناطق سیل زده اعلام خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشمر نیز برای توجه، همراهی و حمایت از هموطنان سیل‌زده که علاوه بر تخریب سرپناهشان، برای گذران زندگی هم با مشکلات عدیده‌ای مواجهند، به منظور آلام بخشی دردهای آنان، هزینه‌های برگزاری جشن نیمه ‌شعبان در این شهر را برای سیل زدگان استان های مختلف کشور ارسال می کند.

در تهران هم از چند مسجد و حسینیه خبر رسیده که مردم به برگزاری مراسم‌های ساده تر بسنده کرده و هزینه ‌ها را به مناطق سیل‌زده می فرستند. مسجد محمدیه واقع در خیابان پیروزی تهران،  پذیرایی جشن میلاد مسجد را در شیرینی و شربت خلاصه می‌کنند. به گفته آقای احسان تمنایی از معتمدین و نماز گزاران این مسجد، مردم مومن، فقط در یک شب 20میلیون تومان به سیل زدگان کمک کردند.

هر سال  مسجد المهدی واقع در خیابان دیالمه، در جشن نیمه شعبان از میهمانان خود با شام پذیرایی می‌کرد. اما امسال قرار است تا غذای این مراسم توسط یکی از هیئت‌های مستقر در مناطق سیل زده طبخ و توزیع شود.

تعدادی از کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت نیز علاوه بر کمک‌های تدارکاتی و پشتیبانی، خود نیز به یاری هموطنان سیل‌زده رفته و همچنین هزینه سفر راهیان نور و هزینه اطعام جشن نیمه شعبان را به این امر اختصاص دادند.

سیل گرچه تلخ و اندوه‌بار است اما دستهای مهربان و یاری دهنده، لبخند را بر لبان غمدیدگان می نشاند تا به جهانیان بگوید : در ایران پایدار، زندگی جاری است، مهربانی هست.