تبیان، دستیار زندگی

«قرآن کریم» بهترین راهنما و شفیع برای بشریت است

حافظ اردنی در سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در تهران، گفت: قرآن کریم بهترین راهنما و بهترین شفیع برای روز قیامت است و کسی که با درک و آگاهی این کتاب الهی را تلاوت کند، به راه مستقیم هدایت می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وحید منور عزمی سالم
«وحید منور عزمی سالم» حافظ قرآن کریم و نماینده کشور اردن در سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: در سن 14 سالگی به لطف خداوند متعال و تشویق و حمایت مادرم، حفظ قران کریم را آغاز کردم و در طول یکسال توانستم که این کتاب الهی را حفظ کنم.

سالم ادامه داد: با تشکر از همه اساتید بزرگم که مرا در فراگیری بهتر قران کریم یاری کردند، «شیخ اکرم حصونه» اولین معلم من در این مسیر بود که به من راه دقیق و بهتر حفظ قران کریم را در ابتدای امر آموخت. سپس نزد «شیخ علی بسیط» و شیخ « ابوطارق زیاد» قرائات عشر را فراگرفتم.

وی درباره حضورش در مسابقات قرآن بین المللی و داخلی در کشورش، افزود: تاکنون در هیچ مسابقات بین المللی شرکت نکرده ام و حضور در مسابقات بین المللی قران کریم تهران، اولین حضور بین المللی من است. اما در مسابقات داخلی بارها شرکت کرده ام؛ دو بار، رتبه اول، یک بار رتبه چهارم و یکبار دیگر نیز رتبه پنجم را کسب کرده ام.

این نماینده اردن درباره بهترین روش حفظ قرآن کریم، گفت: روش حفظ برای خردسالان و بزرگسالان متفاوت است؛ به طوری که بهترین روش برای خردسالان ثبت نام در مراکز دارالحفظ قران کریم نزد یک استاد قرانی خوب است؛ اما در این مسیر باید والدین در کنار فرزند حضور داشته باشند، چرا که بسیاری از آنها به این مراکز وارد می شوند، اما نمی توانند قرآن کریم را حفظ کنند، به همین دلیل والدین باید همراه آنها باشند، والدین باید آن صفحه قرآن کریم را گوش دهند، قبل از اینکه قرآن پژوه آن را حفظ کند.

سالم در پاسخ به این پرسش که از قرآن کریم چه فرا گرفته است، گفت: قران کریم، هدایت کننده و راهنماست، کسی که با آگاهی و درک، آیات قرآن کریم را تلاوت می کند، خداوند عزّ و جلّ  وی را به سمت راه مستقیم و درست هدایت می کند. همچنین قران کریم در همه جنبه های زندگی انسان تاثیرگذار است و می توان گفت که این کتاب آسمانی از یک وجه چند بعدی برخوردار است.

این متسابق اردنی درباره مقامات قرآنی(تلاوت های قرآنی) گفت: در زمینه مقامات تلاوت قرآن اختلافاتی بین ملتها وجود دارد، اما ایران به خوبی به مقامات تلاوت قرانی می پردازد و از این مقامات به نیکویی استفاده می کند، اما اردن به مانند ایران نیست و شاید بتوان گفت که تعداد کمی در کشور اردن هستند که با مقامات تلاوت قرآنی آشنایی دارند و آن را آموزش می دهند.

عزمی سالم درباره نقش رسانه ها و تلویزیون در ترویج فرهنگ حفظ قران کریم، گفت: رسانه ها نقش بسیار مهمی در عصر حاضر ایفا می کنند، به طوری که برخی از مردم به کمک همین رسانه ها به قران کریم علاقه مند شدند و به حفظ و فراگیری این کتاب آسمانی اقدام کردند. رسانه ها امروز نقش پر اهمیتی در نشر قرآن کریم و تشویق مردم به حفظ قرآن کریم در جوامع دارند.

این حافظ کل قران کریم اردن، سطح این دوره از مسابقات را عالی ارزیابی کرد و گفت: به جوانان توصیه می کنم که این کتاب آسمانی را فرابگیرند و حفظ کنند، زیرا بهترین راهنما و بهترین شفیع برای روز قیامت است؛ همانگونه که رسول اکرم (صلی الله علیه و سلم) می فرماید:«خیرکم من تعلّم القران و علّمه»( بهترین شما کسی است که قران را یاد بگیرد و به دیگران بیاموزد).

سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جهوری اسلامی ایران از ۲۱ تا ۲۵ فروردین ماه در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می شود. گفتنی است که در این رویداد بزرگ قرآنی ، از مجموع ۶۳۷ شرکت کننده از ۶۲ کشور جهان جهت حضور در مرحله نهایی برگزیده شدند.۶۷ نفر از برجسته ترین اساتید قرآن شامل ۴۵ داور ایرانی و ۲۲ داور خارجی از ۱۴ کشور جهان به عهده دارند.

در مجموع ۳۲۹ تن از اهالی قرآن کریم از ۶۷ کشور جهان شامل متسابقین ، داوران و مهمانان ویژه از جمله وزرای اوقاف و شئون دینی ، شخصیت های دینی و مذهبی ، مسئولان مسابقات بین المللی و جمعی از اساتید و مترجمان قرآن و فعالان قرآنی جهت حضور در این رویداد بین المللی دعوت شده اند.


منبع: خبرگزاری شبستان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .