تبیان، دستیار زندگی

گزارشی از حضور گروه‌های جهادی در مناطق سیل‌زده

چکمه‌هایی که در گل و شل خانه‌ها گیرکرده است

درست در روزهای ابتدایی سال نو بود که خبر سراسر غم و اندوه سیل در شهرهای مختلف کشور کام شیرین عید را برای مردم ایران تلخ کرد. سیل خانمان براندازی که مصیبت و خسارت‌های زیادی را به یک عنوان فاجعه ملی ایجاد کرد. بحران سنگینی که زندگی مردم مهربان، سخاوتمند و مهمان‌دوست استان گلستان، لرستان و خوزستان را نابود کرد تا جایی که برای خروج از آن نیازمند کمک هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گروه های جهادی

همه ما مردم در مقام سخن از کمک‌رسانی و همیاری و رفع گرفتاری از یکدیگر زیبا سخن می‌گوییم اما در اتفاق اخیر شاهد بودیم که عده بسیار زیادی از مردم مرز میان سخن و عمل را شکافتند و جهادی وار کمک به هم نوع را به شکل ملموس، به‌دوراز ریا و خودنمایی نشان دادند. 

لباس طلبگی

لباس طلبگی، لباس عملگی مردم برای خداست

مردان وزنان بزرگی که به‌دوراز هر زبان، قوم، نژاد، مذهب و هرگونه مقام و سمتی، با هر آنچه در دست داشتند، برای به کمک آمده‌اند. از فرمانده سپاه، رئیس سازمان تبلیغات و گروه‌های جهادی گرفته تا سربازان دلاور و پیرزنی که با در دست گرفتن یک بسته شکلات آمده تا با شیرین کردن کام مردم، سهمی را در نشاندن خنده بر لبان مردم داشته باشد.

یکی از سرفصل‌هایی که در این جلسه برای کار در فضای مجازی تأیید شد، راه‌اندازی هشتگ طلاب،سیلاب، انقلاب بود تا هر جای کشور بچه‌های طلبه بتوانند با این با این هشتگ مشترک خدماتشان را ارائه دهند تا کارها دیده شود و یک سری ابهامات و اتهاماتی که به این صنف عزیز و نورانی شده مرتفع شود.


جوانانی که کمک به هم‌وطن خود را بر بودن در کنار خانواده‌های خود در ایام عید و تعطیلات مقدم دانسته و حضور آن‌ها در سخت‌ترین صحنه‌ها قابل‌مشاهده است؛ از بیل زدن و خارج کردن گل‌ولای از زندگی مردم که در گل فرورفته تا گیرکردن چکمه‌های گل‌آلودی که به‌سختی می‌توانستند در میان گل‌ها حرکت کنند.



گروه جهادی بلاغ مبین

گروه جهادی بلاغ مبین

در این میان حضور افراد و گروه‌های جهادی که به ندای کمک خواهی مردم در مناطق  سیل‌زده لبیک گفته‌اند بسیار است. «حجت‌الاسلام حسن مرادی» یکی از طلبه‌های فعال در حوزه سازندگی و گروه‌های جهادی که در این موقعیت احساس مسئولیت کرده و با یک تیم 100 نفره متشکل از طلاب جوان که 75 نفر آن‌ها طلبه‌های جوان حوزه امام خمینی و 25 نفر از طلبه‌های‌ مؤسسه جهادی تبلیغی «بلاغ مبین» است در میدان خدمت‌رسانی حاضرشده‌اند. او در گفت گوی خود با تبیان در بیان اوضاع و حال و هوای شهرهای سیل‌زده و فعالیت این گروه جهادی می‌گوید:« درست است که این مناطق سیل‌زده تلخی‌هایی دارد و شاهد زرآوار ماندن زندگی مردم هستیم اما در کنار همه این‌ها می‌بینیم که ایرانی جماعت چقدر همراه یکدیگر هستند و چه طور وقتی می‌بیند هم‌وطنش نیاز به کمک دارد با هر وسیله و امکاناتی که دارد خودش را به این‌ها رسانده بدون اینکه فکر کند کجا می‌خواهد بخوابد، چه چیزی بخورد و چه شرایطی برایش پیش می‌آید.

 گروه جهادی بلاغ مبین در فعالیت یک‌هفته‌ای که در استان لرستان نیز دارد، برای پاک‌سازی خانه‌هایی که متأسفانه حدود یک متر زیر گل‌ولای مانده‌اند، خدمت‌گزار این مردم عزیز است


هرکسی هر کاری از دستش برمی‌آید انجام می‌دهد؛ یکی فرش مردم را از زیر آوار و گل‌ولای بیرون می‌کشد . یکی کتری دستش گرفته و به مردم چایی می‌دهد. ما هم  با همکاری دفتر امام‌جمعه کن در استان گلستان در تهیه و توزیع روزانه 3000 غذا  نقش ناچیزی را ایفا می‌کنیم. گروه جهادی بلاغ مبین در فعالیت یک‌هفته‌ای که در استان لرستان نیز دارد،  برای پاک‌سازی خانه‌هایی که متأسفانه حدود یک متر زیر گل‌ولای مانده‌اند، خدمت‌گزار این مردم عزیز است.»

اسکان و سازمان‌دهی گروه‌های جهادی

این حضور انبوه افراد و گروه‌های جهادی که برای خدمت‌رسانی آمده‌اند، نیازمند مدیریت و سازمان‌دهی است تا  طی یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم بهترین خدمت‌رسانی را داشته باشند. «حجت‌الاسلام محمد بهرام» مسئول قرارگاه فرهنگی تبلیغی سردار شهید شکارچی در استان لرستان، در رابطه با فعالیت این پایگاه می‌گوید: «قرارگاه فرهنگی تبلیغی سردار شهید شکارچی یکی از پایگاه‌هایی است که در شهرستان معمولان  پذیرای حمایت و اسکان گروه‌های جهادی و سازمان‌دهی خدماتی که مردم برای خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده دارند، می‌باشد.»

گروه جهادی امام رضا

قرارگاه جهادی امام رضا(ع) هم به یاری مردم آمده‌اند

قرارگاه امام رضا(ع) یکی دیگر از گروه‌های جهادی است که تیمی را جهت خدمت‌رسانی فراهم آورده است. مسئول این قرارگاه در گفت‌وگوی خود با تبیان می‌گوید:« با شناسایی روستاها و نیازسنجی که برای خدمت‌رسانی داشتیم، فراخوانی زدیم و با ثبت‌نام از حدود 300 نفر افراد جهادی، در ابتدا کمک‌هایی که از مردم رسیده بود را تقسیم کردیم. بعد طی یک برنامه‌ریزی لیست برداری کردیم و کوچه به کوچه، خونه به خونه شروع به پاک‌سازی خانه‌ها از گل‌ولای شدیم.  کار را به شکلی برنامه‌ریزی کردیم که گروه بعدی کارگروه قبل را ادامه می‌دهد تا کار تکمیل شود و پراکنده و نامنظم عمل نشود.»
 

مرد عملی که در همه شرایط حضور دارد

از افرادی که می‌توان به‌عنوان مردان عمل روزگار از ایشان نام برد، حجت‌الاسلام بی‌آزار تهرانی است. در هر شرایط و موقعیتی که نیاز به کمک و خدمت‌رسانی باشد همیشه حضور ایشان را به‌عنوان فردی تأثیرگذار می‌توان دید.


مرد عمل

بی‌آزار تهرانی در گفت‌وگوی خود با تبیان پیرامون کارهای جهادی صورت گرفته در مناطق سیل‌زده می‌گوید: «یکی از کارهایی که در این شرایط بحرانی در مناطق سیل‌زده خیلی مهم بود مدیریت تشکل‌ها است. قبل‌ترها همه قسمت‌ها مخصوصاً حوزه روحانیت و طلبه‌های جهادی هرکسی خودش جزیره‌ای کار می‌کرد و آفتش هم این بود که پول پاشی می‌شد و هزینه‌ها درست به‌جای خودش نمی‌رسید. به‌طوری‌که گهگاه یک منطقه چندباره تحت حمایت قرار می‌گرفت و در منطقه‌ای دیگر محروم می‌ماند. این بار به لطف خدا با ورود سازمان تبلیغات اسلامی جناب آقای قمی که انصافاً حضور میدانی بسیار خوبی داشتند، در بخش روحانیت انسجام عزیزان طلبه خیلی خوب بود به حدی که تقریباً کسی بدون هماهنگی در این مناطق حضور پیدا نمی‌کرد و نیروها با یک برنامه‌ریزی صحیح، پرتوان جابجا می‌شدند.

حضور و فعالیت بنده حقیر غیر از فعالیت‌های خدماتی به این مردم عزیز در دو بخش قرار دارد؛ یکی بخش تعامل و معرفی بچه‌هایی که از قبل می‌شناختیم، این‌ها را طی برگزاری جلساتی به هم معرفی کردیم تا بتوانند از قابلیت‌های یکدیگر نهایت استفاده را در راستای خدمت‌رسانی داشته باشند.

بی آزار

حوزه دیگری که سعی کردم به آن توجه کنم اطلاع‌رسانی و نمایش فعالیت‌های صنف مظلوم روحانیت بود. من دیدم که این بچه‌ها به‌واقع با حضور پابه‌پا و شانه‌به‌شانه‌ای که با مردم‌دارند، به‌قدری تأثر گذار هستند که مردم مناطق سیل‌زده بانشاط و افتخاری از این بچه‌ها یادکرده و از آن‌ها و تشکر می‌کنند و گل لبخند را این صنف بر لب مردم گشوده است. بنابراین طی جلسه فوری که با مدیریت حوزه علمیه قم گذاشتیم، یکی از سرفصل‌هایی که در این جلسه برای کار در فضای مجازی تأیید شد، راه‌اندازی هشتگ طلاب،سیلاب، انقلاب بود تا  هر جای کشور بچه‌های طلبه بتوانند با این با این هشتگ مشترک خدماتشان را ارائه دهند تا کارها دیده شود و یک سری ابهامات و اتهاماتی که به این صنف عزیز و نورانی شده مرتفع شود.

در اتصال و هماهنگی که با خیرین عزیز برقرار کردیم، قریب به 15 میلیون چکمه و بیل برای پاک‌سازی خوزستان و لرستان تهیه کردیم. با همراهی مردم عزیز گوسفندهایی را برای تهیه و توزیع غذا به آشپزخانه‌ها تحویل دادیم. برای ساخت حمام‌های صحرایی که از مضیقه‌های مردم سیل‌زده و بچه‌های جهادی در این گل و شل بود، پمپ آبی تهیه کردیم  و در حال حاضر هم بچه‌های مهندسی گروه جهادی "فانوس جنوب" در حال ساخت حمام‌های صحرایی هستند.

امروز با ترویجی که دشمن در رابطه با روحانیت دارد، سعی کرده به مردم القا کنند که روحانیت هیچ‌گاه وسط گود نیست و همیشه کنار گود نشسته و تنها اهل میکروفن و سخن است. به عینه می‌بینیم که دوربین‌های دشمن در این مناطق مثل مگس زخم‌ها را نشانی می‌گیرد و بعضی از شبکه‌های ماهواره‌ای به نام خیریه امام علی(ع) در اوج نفاق و نامردی، به پیکره نظام و تشیع ضربه می‌زنند.  اسمشان خیر است ولی هدف‌گذاری‌شان شوم بوده و فقط در مسیر بدبینی به‌نظام و ارزش‌ها فعالیت می‌کنند. در این شرایط مستنداتی را لحظات و موقعیت‌های زیبا و امیدبخشی که در همین شرایط سخت در مناطق سیل‌زده وجود دارد، در صفحه اینستاگرام پخش کردیم.»

خدمت رسانی
و داستان این خدمت رسانی‌ها و حضور گروه های جهادی به همین چند نمونه ختم نمی شود و کارها ادامه دارد. به امید آنکه دست در دست هم بتوانیم بار دیگر جریان حیات، زندگی امید را در رگ‌های شهرهای آسیب دیده جاری کنیم.