تبیان، دستیار زندگی

نگاهی به راه و رسم کار خیر در جهان؛

چرا حساب بانکی سلبریتی‌ها بسته می شود؟

سلبریتی‌ها در همه جای جهان به نحوهای مختلفی در کارهای خیر حضور دارند اما این حضور در دنیا به چه شکل است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلبریتی ها

اخیراً بلایای طبیعی مثل زلزله و سیل دامن‌گیر برخی از مناطق کشور ایران شد؛ به‌محض وقوع چنین حوادثی کمک‌های مردمی به مناطق آسیب‌دیده سرا ریز می‌شود که البته برخی برای رساندن کمک به آسیب دیدگان، به نهادهای حمایتی همچون سازمان بهزیستی، هلال‌احمر، کمیته امداد و مؤسسات خیریه اعتماد می‌کنند و برخی هم کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را به دست سلبریتی‌ها می‌سپارند.
سلبریتی‌ها با توجه به اینکه نقش پررنگی را در جمع‌آوری کمک‌های مردمی ایفا می‌کنند اما شماره‌حساب دادن سلبریتی‌ها تبدیل به یک‌رویه عادی در فضای مجازی شده است؛ به‌گونه‌ای که آنها هرکدام یک‌تنه مسیر جداگانه‌ای را پی می‌گیرند و می‌خواهند با جمع‌آوری کمک‌های مردمی در کار خیر شریک شوند.
زلزله کرمانشاه نقطه عطفی در این مورد است که سلبریتی‌ها به‌صورت مستقل و بدون هیچ‌گونه مجوزی اقدام به جمع‌آوری وجه نقد کردند تا با تهیه مواد غذایی ملزومات لازم برای زندگی آسیب دیدگان زلزله را فراهم کنند اما این موضوع حواشی زیادی را به دنبال داشت چنانچه برخی معتقد بودند که این پول‌ها به دست زلزله‌زدگان نمی‌رسد و صرف امور شخصی می‌شود وعده‌ای هم به انتقاد از عدم نظارت ارگان‌های کشور پرداختند اما تجربه‌های حاصل از زلزله کرمانشاه باعث شد که خیلی زود مسئولین از محدودیت‌ها برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی صحبت کنند.

جواد جاوید نیا معاون دادستان کل کشور در این رابطه اظهار کرد: «هرگونه جمع‌آوری کمک‌های مردمی توسط اشخاص و سازمان‌های معروف و شناخته‌شده جز از طریق جمعیت هلال‌احمر و کمیته امداد ممنوع است.» چنانچه در حادثه زلزله کرمانشاه، نرگس کلباسی از خیرینی بود که به فرشته نجات مردم کرمانشاه تشبیه شد اما با توجه به عدم مجوز برای دریافت کمک‌های مردمی، حساب ایشان مسدود شد و دادستان کل کشور ادامه فعالیت‌های او را منوط به دریافت مجوز از هلال‌احمر اعلام کرد. اظهارات معاون دادستان کل کشور با انتقاد برخی سلبریتی‌ها روبرو شد؛ چنانچه آنها مدعی شدند که این محدودیت‌ها موجب کاهش کمک‌های مردمی می‌شود. اما سؤال اینجاست که آیا این محدودیت‌ها مخصوص ایران است یا باقی کشورها هم‌چنین محدودیت‌هایی دارند؟ سلبریتی‌های جهانی چطور در امور خیریه مشارکت می‌کنند و مسئولیت اجتماعی خود را انجام می‌دهند؟

در سایر کشورها سلبریتی‌ها به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند برای کمک به امور خیریه کمک‌های مردمی را به‌حساب شخصی خود منتقل کنند لذا انجام کارهای خیرخواهانه تنها باید به‌صورت غیرمستقیم و یا در چارچوب قانونی و با تأسیس موسسه خیریه انجام شود؛ مثلاً جانستین ترودو نخست‌وزیر جوان کانادایی با توجه به حساسیت شغلی خود از جوراب‌هایی استفاده می‌کند که موجب تعجب رسانه‌ها می‌شود اما راز جوراب‌های رنگی رنگی ترودو این است که او برای رونق کسب‌وکار یک پسر جوان مبتلابه سندروم داون، با پوشیدن آنها، به تبلیغ جوراب‌های او می‌پردازد.
علاوه بر انجام غیرمستقیم کارهای خیر، سلبریتی‌های خارجی خیریه‌هایی در چارچوب قانون به نام خودشان تأسیس کرده‌اند که عبارت‌اند از:
علاوه بر انجام غیرمستقیم کارهای خیر، سلبریتی‌های خارجی خیریه‌هایی در چارچوب قانون به نام خودشان تأسیس کرده‌اند که عبارت‌اند از:


بنیاد بیل و ملیندا گیتس بزرگ‌ترین خیریه دنیا

بیل گیتس قدرتمندترین بنیاد خیریه خانوادگی در جهان است که در سال 2000 میلادی بنیان‌گذاری شد و در سال 2006 به دو برابر گسترش یافت. هدف اصلی بنیان‌گذاری این بنیاد افزایش تندرستی و کاهش تهی‌دستی در گستره جهان است.

موسسه خیریه چان زاکربرگ

مؤسس و مدیرعامل فیس‌بوک، مارک زاکربرگ و همسرش پریسیلا چان به مناسبت تولد فرزندشان تصمیم گرفتند با 99 درصد از سهامشان در کمپانی فیس‌بوک بنیاد خیریه تأسیس کنند. آموزش، مسکن، علم، بهبود نظام کیفری عدالت و مبارزه با بیماری‌ها ازجمله اهدافی است که موسسه خیریه چان زاکربرگ دنبال خواهد کرد.

کریستیانو رونالدو؛ ساخت مرکز درمان سرطان در مادرید

کریستیانو رونالدو، ستاره باشگاه رئال مادرید و تیم ملی پرتغال، همیشه در انجام کارهای خیرخواهانه پیش‌قدم بوده است. او با فروش کفش طلای فوتبال که در سال 2012 برنده آن شد؛ یک و نیم میلیون دلار برای تأسیس مدرسه‌ای در غزه پرداخت. رونالدو برای ساخت مرکز بیماران سرطانی در مادرید نیز مبلغ زیادی هزینه کرد. او در حال حاضر سفیر «نجات کودکان» است که به بچه‌هایی که از گرسنگی یا چاقی مفرط رنج می‌برند، کمک می‌کند.

اقدام بشردوستانه جیم کری

در سال 2005، جیم کری، بنیاد Better U را تأسیس کرد که با حمایت از سیستم تقویت برنج (SRI)، امنیت غذایی جهانی را تأمین می‌کند. SRI یک روش کشاورزی پایدار است که به‌طور قابل‌توجهی باعث افزایش بهره‌وری برنج می‌شود و به کشاورزان اجازه می‌دهد تا برنج خود را به بازار عرضه و درآمد بیشتری برای خانواده‌هایشان کسب کنند.

اما در بین سلبریتی‌های ایرانی که اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌کنند، هستند کسانی که خیریه‌هایی را تأسیس کرده و یا با انجمن و موسسه خیریه‌ای همکاری می‌کنند. برخی هم مانند علی کریمی، علی دایی و... در هر کار خیری به‌صورت خودجوش و بدون نیاز به کمک‌های مردمی شرکت می‌کنند اما در این گزارش با معروف‌ترین چهره‌های نیکوکار ایرانی و فعالیت‌هایشان که به‌صورت قانونی و با کسب مجوز اقدام به تأسیس خیریه کرده‌اند، آشنا می‌شویم:

لیلا بلوکات؛ مؤسس خیریه مهر لیلا

لیلا بلوکات یکی از بازیگران مشهور سینما، تلویزیون و تئاتر است که در امور خیر هم حضور پررنگی دارد. او دارای یک خیریه به نام مهر لیلا است که در این مسیر به حمایت از کودکان مبتلابه سندروم داون، سرطان، ام‌اس، معلولان و ... می‌پردازد که البته در این راه از مردم و سایر هنرمندان هم کمک می‌گیرد.

کتایون ریاحی؛ مؤسس خیریه کمک

خیریه کمک، بنیادی نیکوکارانه و مستقل است که در اسفندماه سال ۱۳۹۱ به ثبت رسید و با اهداف عالی انسانی، اجتماعی و فرهنگی شروع به فعالیت کرده است. بنیان‌گذار کمک، هنرمند نام‌آشنای ایران‌زمین «کتایون ریاحی» است. وی پس از سال‌ها فعالیت‌های نیکوکارانه، دفتر اصلی بنیاد کمک را به‌طور رسمی در جزیره زیبای کیش افتتاح نمود. هدف اصلی احداث این بنیاد، کمک به کودکان ناشنوا است.
سیل، زلزله، کمک های مردمی، خیریه، مجوز، حساب شخصی، خیر، کودکان، اوتیسم، سرطان، معلولان، کتایون ریاحی، بهنوش بختیاری، جیم کری

بهنوش بختیاری؛ عضو هیات مدیره خیریه شمس

بهنوش بختیاری را به‌عنوان بازیگر طنز می‌شناسیم اما او از روحیه لطیفی برخوردار است که با مردم هم درد می‌شود و گاهی به پایین‌ترین نقاط شهر می‌رود و کمک‌های مالی می‌کند؛ او علاوه بر این از اعضای هیات مدیره موسسه خیریه شمس است که در زمینه حمایت از کودکان بی‌بضاعت فعالیت می‌کند.
سیل، زلزله، کمک های مردمی، خیریه، مجوز، حساب شخصی، خیر، کودکان، اوتیسم، سرطان، معلولان، کتایون ریاحی، بهنوش بختیاری، جیم کری

محمدحسین لطیفی؛ مؤسس خیریه روز سوم

محمدحسین لطیفی کارگران فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی بعد تولید فیلم روز سوم تصمیم گرفت با کمک تهیه‌کنندگان این فیلم یعنی حمید آخوندی و علیرضا جلالی، بخش از عواید این فیلم را به راه‌اندازی موسسه خیریه‌ای اختصاص دهد. این‌طور شد که خیریه روز سوم اواخر سال ۱۳۸۸ با مجوز رسمی از سازمان بهزیستی باهدف «حمایت از دانش آموزان و دانشجویان بی‌سرپرست و بد سرپرست برای ادامه تحصیل» شروع به فعالیت نمود.

آتیلا پسیانی؛ انجمن خیریه حامیان کودکان نقص ایمنی

خیریه حامیان کودکان نقص ایمنی در سال 1390 به یاد دو کودک (شیدا و نیکو) که جان خود را براثر ابتلا به بیماری نقص ایمنی از دست دادند آغاز به کارکرد و در سال 1394 آتیلا پسیانی به‌عنوان سفیر انجمن خیریه کودکان نقص ایمنی انتخاب شد تا توجه بیشتری را به این انجمن و کودکان مبتلابه نقص ایمنی جلب کند.