تبیان، دستیار زندگی

10 سیل بزرگ در 10 سال اخیر

سیل یکی از بلایای طبیعی است که وقوع آن ممکن است ناشی از سرریز شدن آب از بسترهای آب مثل رودخانه یا دریاچه و یا ناشی از انباشت آب باران روی زمین اشباع شده از آب باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیل
همانطور که می‌دانید به سرازیر شدن آب که خارج از کنترل انسان، خارج از محدوده مکانی متعارف و سرعت و قدرتی خارج از حد متعارف داشته باشد سیل گفته می‌شود. سیل یکی از بلایای طبیعی است که وقوع آن ممکن است ناشی از سرریز شدن آب از بسترهای آب مثل رودخانه یا دریاچه و یا ناشی از انباشت آب باران روی زمین اشباع شده از آب باشد. علاوه بر اینها سیل می‌تواند زمانی که نرخ جریان آب بیش از گنجایش مسیر رودخانه باشد به ویژه در بخش‌های خمیدگی یا پیچ و خم مسیر رودخانه رخ دهد.

لازم به ذکر است برخی از سیل‌ها به آرامی گسترش می‌یابند اما برخی دیگر می‌توانند در مدت چند دقیقه و به سرعت گسترش یافته و خسارات مهیبی برجای بگذارند.

1- سیل سال 2013 هندوستان

در ژوئن 2013(خرداد 1392)، رگبار و بارش شدید و چندروزه در ایالت اوتاراکند در شمال هندوستان، موجب وقوع سیلی ویرانگر و رانش زمین شد. این حادثه طبیعی "بدترین فاجعه رخ داده" از سال 2004 به بعد در هندوستان نام گرفت. درواقع بارش شدید موجب سیل ناگهانی و سیل شدید منجر به رانش زمین شده بود.

اگرچه غیر از ایالت اوتاراکند، مناطق دیگری از هندوستان شامل اوتارپرادش، دهلی، هاریانا و هیماچال پرادش نیز شاهد بارندگی شدید و سیل بودند اما حدود 89% از تلفات انسانی متعلق به ایالت اوتاراکند بود. طبق گفته‌های مقامات دولتی، تعداد کشته‌های این سیل بیش از 5700 نفر بود. 4021 نفر از کشته‌ها را افراد مفقودی که بر اثر سیلاب یا رانش زمین مدفون شده بودن تشکیل می‌دادند. در این فاجعه 2119 خانه به‌طور کامل تخریب، 3001 خانه به‌شدت و 11759 خانه به‌طور نسبی دچار آسیب شدند. 4500 روستا در این سیل تحت تاثیر قرار گرفتند. این سیل سی‌ویکمین سیل پرتلفات تاریخ قلمداد می‌شود.

2- سیل سال 2010 چین

این سیل در اوایل ماه می سال 2010(اردیبهشت 1389) رخ داد. بر اثر وقوع این سیل رانش زمین اتفاق افتاد. در این فاجعه بیش از 3189 نفر کشته، بیش از 1056نفر مفقود و درحدود 51.4 میلیارد دلار خسارت مالی وارد شد. این سیل ویرانگر بیش از 230میلیون نفر در 28 استان و ناحیه را تحت تاثیر قرار داد. بعد از وقوع این فاجعه میلیون‌ها نفر از داشتن آب آشامیدنی محروم شدند، 1.36 میلیون خانه کاملا تخریب شد. 16.5میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی تحت تاثیر سیل قرار گرفت و بیش از 2میلیون هکتار هم به‌طور کامل تخریب شد.

3- سیل سال 2011 جنوب شرق آسیا

در سال 2011 در منطقه‌ی هندوچین که درواقع شامل گروهی از کشورها ازجمله تایلند، کامبوج، ویتنام و میانمار می‌شود و برخی دیگر از کشورهای آن ناحیه مثل فیلیپین و مالزی، چند مرحله سیل پی در پی اتفاق افتاد که تلفات مالی و جانی سنگینی در پی داشت. این سیل چهل‌وپنجمین سیل مرگبار شناخته شده است که در آن مجموعا بیش از 2828 نفر جان خود را از دست دادند و میلیاردها دلار خسارت مالی به بار آمد.

4- سیل سال 2017 جنوب آسیا

وقوع سیل در کشورهای بنگلادش، هند، نپال و پاکستان در سال 2017 منجر به کشته شدن حدود 1300 نفر شد. البته وقوع سیل هر ساله در این منطقه طبیعی است اما سیل مربوط به سال 2017 دارای تلفات بسیار بالاتری نسبت به سال‌های گذشته بود. کارشناسان معتقدند سیل و درپی آن رانش زمینی در این مقیاس در سال‌های اخیر در این منطقه سابقه نداشته و از این سیل ویرانگر به عنوان بدترین سیل جنوب آسیا در دهه حاضر نام برده‌اند. این سیل زندگی 45میلیون انسان در آن منطقه را تحت تاثیر قرار داد.

5- سیل سال 2010 پاکستان

سیل مرگبار پاکستان در اواخر جولای 2010(مرداد 1389) رخ داد. این سیل ناشی از باران‌های موسمی شدید در ایالات سرحد، سند، پنجاب و بلوچستان بود که درواقع حوضه‌ی آبریز رود سند را تحت تاثیر قرار داد. طی این حادثه یک پنجم کل مساحت پاکستان درگیر سیل ویرانگر بود. به گفته مقامات پاکستان این حادثه با تخریب اموال و زیرساخت‌ها به‌طور مستقیم زندگی 20میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد و جان نزدیک به 2000نفر را گرفت و خسارات مالی درحدود 43میلیارد دلار به بار آورد.

6- سیل سال 2011 فیلیپین

این سیل مهیب میزان تلفاتی نزدیک به 1500 نفر از خود به جای گذاشت. این میزان تلفات موجب شیوع بوی تعفن در این کشور شده بود. توفان‌های گرمسیری منجر به باران شدید و درنتیجه سرریزی رودخانه‌ها و وقوع سیل ناگهانی(سیلی که به سرعت گسترش می‌یابد) شده بودند. مقامات فیلیپین در آن زمان اعلام کردند که تلفات جانی ممکن است تا 2000 نفر نیز باشد چراکه از تعداد افراد مدفون شده در زیر گل‌ولای بی‌اطلاع هستند. خسارات مالی این فاجعه درحدود 14میلیارد دلار تخمین زده شد.

7- سیل سال 2011 برزیل

بر اثر این سیل در "ریو د ژانیرو" برزیل 903 نفر کشته و 1.2میلیارد دلار خسارت وارد شد. این فاجعه هشتادمین سیل مرگبار جهان لقب گرفته است. این سیل همراه با رانش زمین و حرکت گل‌ولای همراه بوده و مقامات برزیلی این حادثه را بدترین فاجعه آب‌وهوایی در تاریخ برزیل خواندند. البته برخی کارشناسان برزیلی دیگر مدعی بودند که درسال 1967 در همین منطقه حادثه مشابهی رخ داده که درحدود 1700 کشته داشته و مهلک‌تر از این حادثه قلمداد می‌شود. این سیل نیز ناشی از بارندگی شدید بوده و میزان باران مورد انتظار برای 2ماه، در 2روز فرود آمده بود. خسارات مالی این سیل حدود 1.2میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

8- سیل ناشی از گردباد موراکوت در تایوان

گردباد مهیب موراکوت در سال 2009 در تایوان، مهلک‌ترین گردباد تاریخ تایوان است. این توفان که سرعت آن تا 140کیلومتر می‌رسید باعث وقوع سیل مهیب و حرکت گل‌ولای و درنتیجه، کشته شدن 789 نفر و خسارت مالی 6.2 میلیارد دلار شد. در این حادثه، بر اثر سیل و رانش زمین، یک روستا به‌طور کامل نابود و بیش از 400نفر اهالی آن کشته شدند.

9- سیل سال 2018 شرق آفریقا

این سیل در کشورهای آفریقایی کنیا، اتیوپی، اوگاندا، رواندا، سومالی، جیبوتی و بوروندی رخ داد. بر اثر این حادثه طبیعی زندگی میلیون‌ها نفر در معرض خطر قرار گرفت  این سیل زمانی آغاز شد که بعد از یک سال خشکسالی شدید، باران‌های شدیدی شروع به باریدن گرفتند. این بارندگی‌های شدید منجر به راه افتادن سیل، رانش زمین، سرریز شدن و شکست سدها شد. بر اثر این فاجعه حدود 500 نفر جان خود را از دست داده و صدها نفر دیگر بی‌خانمان شدند.

10- سیل سال 2016 چین

در اواسط ژوئن 2016(خرداد 1395) باران شدیدی جنوب چین را فرا گرفت و منجر به وقوع سیل مرگباری شد که با ادامه بارندگی‌ها، سیل و تلفات آن هم افزایش یافته و محدوده‌های وسیع‌تری را دربر گرفت.

بر اثر این تراژدی، درمجموع بیش از 449 نفر کشته و 22میلیارد دلار خسارت وارد شد. همچنین 280000 هکتار زمین زراعی نابود شد.

کارشناسان 3 عامل اصلی را موجب بروز این فاجعه اعلام کردند:
1- بخش‌های جنوبی چین در سال 2016 تحت تاثیر شدید پدیده آب‌وهوایی "ال نینو" قرار داشته و این پدیده منجر به بروز این فاجعه شد.
2- بسیاری از دریاچه‌ها و آبگیرهایی که در شهرها قرار داشتند در حین پروسه گسترش مدرن سازی شهرها، تبدیل به زمین خشک شده و سیستم زهکشی طبیعی دچار آسیب شده است.
3- سدهای زیادی در امتداد رودخانه یانگ تسه ساخته شده که درواقع باعث کاهش میزان آبی که می‌تواند در رودخانه جریان داشته باشد شده است.