تبیان، دستیار زندگی

معلمی: هنر انقلاب جریان عمومی شده‌ای در عرصه هنر است

نشست رسانه‌ای هفته هنر انقلاب اسلامی؛ دوشنبه ۱۹ فروردین ماه با حضور مجدالدین معلمی دبیر هنری این رویداد و محمد زرویی نصرآباد دبیر اجرایی در حوزه هنری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 نشست رسانه‌ای هفته هنر انقلاب اسلامی دوشنبه 19 فروردین ماه با حضور مجدالدین معلمی دبیر هنری این رویداد و محمد زرویی نصرآباد دبیر اجرایی و  مدیرعامل شرکت سپهر سوره هنر در حوزه هنری برگزار شد.
حوزه هنری

مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری، ضمن گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی اظهار کرد: در ابتدای انقلاب و بعد از آن دهه 60 و 70 وقتی می‌خواستند از هنرمندان انقلاب نام ببرند، به قدری اسامی محدود بود و افراد نامدار و چهره بودند که می‌توان اسامی تمام هنرمندان آن دوره را در چند مجلد آورد

هنر انقلاب جریان قابل لمسی است

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت جز در شعر که از پیش از انقلاب اسلامی رویش داشت، با فقر هنرمند مواجه بوده‌ایم و تعداد هنرمندانی که کار بارز و شاخص خلق می‌کردند زیاد نبوده است، اما امروز جریان هنر انقلاب جریان قابل لمسی است و تعداد چهره‌هایی که در رشته‌های مختلف هنری رویش‌های متعددی دارند قابل توجه است و می‌توان گفت هنر انقلاب جریان عمومی شده‌ای در عرصه هنر است. امروز تنها نمی توان رشته‌های محدودی را به عنوان هنر انقلاب نام برد و در تمام بخش‌های هنری و ادبی، حتی در رشته‌های گروهی‌تر مانند سینما می بینیم که جمع هنرمندانی که تولید دارند قابل ملاحظه است.

توجه به کادرسازی و ارتباط نیروهای جدید با پیش‌کسوتان

دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی با بیان اینکه هنوز هم نقص‌هایی در برخی بخش‌های هنر انقلاب وجود دارد؛ گفت: با آموزش می‌توانیم کادر جدیدی را به هنر انقلاب اسلامی اضافه کنیم. نسل جدید با ابزارهای جدید می‌تواند هنر را ساده تر پیگیری کند. تولید هنر در دهه 60 و 70 سخت‌تر بود و البته امروزه سهولت ابزارهای مدرن باعث شده نسل جدید ارتباط ریشه‌داری با پیش‌کسوتان هنر انقلاب اسلامی نداشته باشند. بنابراین کادرسازی و ارتباط دادن نیروهای جدید با متخصصان و پیش‌کسوتان هنر از برنامه‌های پیش روی ماست.

معیارهای انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی

معلمی با بیان اینکه حوزه هنری برای پنجمین دوره چهره سال هنر انقلاب اسلامی را معرفی خواهد کرد، اظهار داشت: دبیرخانه دائمی جایزه هنر انقلاب اسلامی به صورت منظم فعالیت‌های هنرمندان را در طول سال رصد می‌کند و در بهمن و اسفند ماه به لیست 15 تا 20 نفره می‌رسد که شامل شخصیت‌هایی است که در آن سال تولیدات و فعالیت‌هایی برای هنر انقلاب اسلامی داشته‌اند.

وی در رابطه با معیارهای انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: توجه اصلی ما تنها به عمر فعالیت‌های هنرمندان نیست، بلکه تولیدات و فعالیت‌های یک هنرمند در طول سال گذشته معیار مهمی است که در انتخاب به آن توجه می‌کنیم. دربرگیری و عمومیت داشتن اثر تولیدی هم از بحث های دیگری است که در انتخاب هنرمند مد نظر کارشناسان قرار می‌گیرد. جریان‌سازی برای هنر انقلاب اسلامی هم جز پیش شرط هایمان برای انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی بوده است. انقلابی بودن و دربرگیری عمومی از شاخصه هایمان بوده است و اگر در این راستا اقدامی باعث پرورش هنرمندان انقلاب شده باشد هم مورد توجه قرار گرفته است

پنج نامزد نهایی چهره سال هنر انقلاب انتخاب و معرفی شدند

دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: اسامی 14 نامزد اولیه راه یافته به جایزه چهره سال هنر انقلاب اسلامی  به 100 نفر از پیش‌کسوتان فرهنگ و هنر معرفی شد و این کارشناسان از میان راه یافتگان 5 نفر را انتخاب کردند. رضا امیر خانی نویسنده و برنده جایزه یازدهمین دوره جایزه جلال در سال 97 برای نویسندگی رمان «رهش»، هدایت الله بهبودی نویسنده و پژوهشگر و برنده یازدهمین جایزه جلال در سال 97 برای نویسندگی کتاب «الف-لام-خمینی»،  ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام»، مسعود نجابتی هنرمند پیش‌کسوت گرافیست و مهدی نقویان کارگردان مستندهایی همچون «در برابر طوفان»، «خارج از دید2» و «ایران 20» به عنوان پنج نامزد نهایی جایزه چهره سال هنر انقلاب اسلامی معرفی شده‌اند.
وی افزود: همچنین مجموعه خانه طراحان انقلاب اسلامی، مجموعه هیئت هنر و مجموعه کلاس‌های حجت‌الاسلام شهاب مرادی به عنوان نامزدهای نهایی دریافت جایزه رویداد هنر انقلاب اسلامی معرفی شدند.
معلمی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: چهره هنر سال انقلاب اسلامی استان هم به دبیرخانه معرفی شده است و امسال جدای از معرفی چهره سال هنر کشور معرفی چهره سال استانی را هم خواهیم داشت.

آغاز هفته هنر انقلاب با غبارروبی مزار شهدا
محمد زرویی نصرآباد، دبیر اجرایی و  مدیرعامل سپهر سوره هنر، نیز در ادامه این نشست رسانه‌ای عنوان کرد: هفته هنر انقلاب اسلامی فردا 20 فروردین‌ماه با غبار روبی مزار شهدا و بازدید از خانواده شهدا و هنرمندان فقید آغاز می‌شود و جمعی از هنرمندان دیدارهایی با نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها خواهند داشت. همچنین مسئولان فرهنگی و هنری و هنرمندان با حضور در مرقد حضرت امام خمینی(ره) و تجدید میثاق با آرمان‌های آن امام راحل هفته هنر انقلاب اسلامی را آغاز خواهند کرد.

وی همچنین گفت: امسال برای نخستین بار انتخاب چهره  سال استانی را هم در دستور کار قرار دادیم و با مشارکت نهادهای استانی چهره سال استانی به دبیرخانه ستاد معرفی شده و در جمع دوستانی که قرار بوده انتخاب شوند قرار گرفت.

زرویی نصرآباد اظهار داشت: افتتاحیه هفته هنر انقلاب اسلامی نیز با تقدیر و تجلیل از 26 هنرمند برگزیده حوزه هنری برگزار می‌شود. حوزه هنری در سال گذشته تولیداتی داشته است که این تولیدات در جشنواره‌های معتبر ملی و بین‌المللی با سطحی از استاندارد مقام آورده‌اند که از هنرمندان خالق این آثار تقدیر و تجلیل به عمل می‌آید.

وی اضافه کرد: همچنین از نادر طالب‌زاده، غلامعلی طاهری و بدر السما به صورت ویژه تقدیر و تجلیل خواهد شد.

تقدیر از سه چهره هنرمند در افتتاحیه هفته هنر انقلاب

زرویی نصرآباد با تاکید بر اینکه امسال برای گسترش مجموعه فعالیت‌های هفته هنر انقلاب اسلامی از همکاری و همراهی نهادها و ارگان های دیگر نیز استفاده شده است، عنوان کرد: از جهاد دانشگاهی، تئاتر شهر، سرای اهل قلم و ... باید از شهرداری هم تشکر کنیم که بسیار پای کار بود و دستور داد برای اکران آثار تجسمی گنجینه هنر انقلاب اسلامی در سطح شهر حدود 200 استفاده شود. اما متاسفانه سازمان زیباسازی شهردای تهران با این دستور موافقت نکرد و گویا برنامه های مهم‌تری داشتند و راغب به همکاری در این زمینه نبودند.

 

۱۰۰ آیتم موشن‌گرافی با محور هنر متعهد به حقیقت

در ادامه محمد زرویی نصر آباد درباره بازتاب‌های تصویری و فعالیت های مجازی هفته هنر انقلاب توضیح داد: 100 آیتم موشن‌گرافی مربوط به هنر متعهد به حقیقت و عکس‌العمل هنرمندان نسبت به برگزاری هفنه هنر انقلاب را آماده کردیم که قرار است از شبکه‌های تلویزیون و شبکه های مجازی پخش شود. همچنین در تلویزیون ویژه‌برنامه‌هایی درباره هنر انقلاب در طی هفته برگزار می‌شود و برای پخش هم‌زمان اختتامیه را نیز مذاکره کرده‌ایم که از شبکه 3 و 4 سیما صورت بگیرد.

تولیدات هنریِ هیچ کدام از نامزدهای نهایی چهره سال، مربوط به حوزه هنری نبوده است

مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری، نیز درباره فعالیت‌های مرتبط با کمک‌رسانی به سیل‌زدگان بیان کرد: هنرمندان نسبت به این رویداد بدون واکنش نبوده‌اند. برای مثال استقبال آن‌ها از فراخوانی که برای جمع‌آوری آثار هنرمندان حوزه هنری برای فروش و اختصاص عواید به مردم سیل‌زده صورت گرفت، توجهمان را جلب کرد. چنین اقدامی پیش از این برای زلزله کرمانشاه هم انجام شده بود اما این آمار درباره سیل‌های اخیر به سه برابر رسید.


تمدید نمایشگاه حراج آثار هنری برای کمک به سیل‌زدگان تا ۳۰ فروردین ماه

وی افزود: سه گالری در حوزه هنری به نمایش و فروش این آثار از تاریخ ۲۰ تا ۳۰ فروردین ماه می پردازند و از همه ارگان‌ها و سازمان های دولتی دعوت می کنیم تا با خرید این آثار به کمک بپردازند. همچنین فروش بلیت کنسرت اشکان کمانگری نیز در طی هفته هنر انقلاب به هموطنان آسیب دیده در سیل اختصاص خواهد یافت. مجموعه تولیدات 40 ساله انقلاب اسلامی نیز در اختیار سازمان‌ها و موسساتی که امکان ارائه دارند به عنوان گنجینه هنر انقلاب قرار می‌گیرد. برای مثال نگاه‌خانه‌هایی در مترو راه‌اندازی شده است که در حال حاضر برخی از این آثار در این فضاها نمایش داده می‌شوند.

وی درباره معیارهای انتخاب 5 نامزد نهایی چهره سال هنر انقلاب بیان کرد: درباره نقدهایی که بعضا به این انتخاب‌ها می شود، باید بگوییم که هر داوری به هر حال نقدهایی را به دنبال دارد. اما ما از تجربه پیش‌کسوتانی بهره گرفته‌ایم که صاحب‌نظر هستند. شبهه ایجاد شده در این مورد نیز این بود که غالب این هنرمندان از هنرمندان وابسته به حوزه هنری و تولیداتشان از تولیدات حوزه هنری است. اما باید بگویم از 14 نامزد چهره تنها 5 نفر تولیداتشان به حوزه هنری برمی گشت و هیچ یک از 5 نامزد نهایی آثار خود را با حمایت مجموعه حوزه هنری به تولید نرسانده اند و اوج، صداوسیما، افق و... تولید کننده آثار این نامزدهای نهایی بوده اند.
منبع : پایگاه خبری حوزه هنری