تبیان، دستیار زندگی

علی معلم دامغانی و محمدعلی گودینی در اختتامیه تقدیر می‌شوند

نشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب با حضور ساسان ناطق و محمد مهدی سیار دبیران داستان و شعر جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 نشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب صبح امروز دوشنبه ۱۹ فروردین ماه با حضور دبیران جشنواره و اصحاب رسانه در حوزه هنری برگزار شد.
حوزه هنری

محمد مهدی سیار دبیر بخش شعر یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب در این نشست بیان کرد: شعر انقلاب با تنوع سبکی فراوان و چهره‌ها با انقلاب از دیرباز تاکنون همراه بوده است. همانطور که انقلاب خود امتداد درست جریان فرهنگی کشور بوده است، شعر انقلاب نیز آیینه بازتاب این رویدادها بوده و می‌توانیم نگاه عرفانی سبک عراقی، تلاش های زبانی و خیال ورزی‌های سبک هندی و جلوه‌هایی از نگاه مدرن در عصر مشروطه و شعر نو را در شعر انقلاب جلوه گر دید. در واقع همگی در یک همنشینی شعر انقلاب را شکل داده اند.


وی اضافه کرد: شعر انقلاب همواره در میراث ادبی شعر فارسی بوده است و نگاه به فردا از ویژگی‌های آن است. در آثاری که در این جشنواره به دستمان رسید، این ویژگی ها را با گوناگونی هایی که از یک هنر پویا و بالنده انتظار داریم شاهد بودیم.
سیار با اشاره به آمار شرکت کنندگان و آثار بخش های مختلف شعر عنوان کرد: 976 اثر از 346 شرکت کننده در بخش شعر دریافت کردیم. این آثار از شاعران جوان و پیشکسوت دریافت شد به جهت این که محدودیت سنی برای شرکت در جشنواره نداشتیم. در بخش تک اثر جشنواره 196 اثر در شعر نو از 68 شرکت کننده، 305 اثر کلاسیک از 95 شرکت کننده مورد داوری قرار گرفت. همچنین مجموعه های شعر نیز مورد ارزیابی داوران قرار گرفتند. 34 محموعه شعر نو از 25 شرکت کننده و 57 مجموعه کلاسیک از 41 شرکت کننده نیز به دستمان رسید. بخش دیگر مورد داوری بخش کودک و نوجوان بود که 24 مجموعه در بخش کودک از 12 شرکت کننده و 30 مجموعه نوجوان از 21 شرکت کننده مورد داوری قرار گرفت که برگزیدگان آن ها در مراسم اختتامیه  این رویداد روز جمعه 23 فروردین ماه معرفی می شوند.
وی با معرفی داوران بخش شعر توضیح داد: در بخش کلاسیک محمدسعید میرزایی، امید مهدی نژاد و محمدحسین نعمتی، در بخش شعرنو دکتر محمدرضا روزبه، دکتر علی داوودی، رویا شاه حسین زاده و در بخش شعر کودک و نوجوان نیز افسانه شعبان نژاد، کبری بابایی و سید حبیبی نظاری ما را همراهی کردند.


ساسان ناطق دبیر بخش داستان یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب نیز توضیح داد: این دوره از جشنواره عرصه میانداری شاعران و نویسندگانی است که در دوره های گذشته این جشنواره و سایر جشنواره‌های مشابه شرکت کرده‌اند. این جشنواره عرصه‌ای است برای جلوه گری نویسندگان باتجربه و از سویی دیگر در بخشی از آثار شاهد حضور نویسندگان جوان تر بودیم. نویسندگانی که کوشیدند و کار خود را در معرض داوری قرار دادند. برای ما بسیار خوشایند بود که در خدمت هر دو گروه از نویسندگان و شاعران بودیم. آثار ضعیف در انتخاب اولیه کنار گذاشته شدند آثار متوسط و خوب به ترتیب با دقت و با ریزبینی بیشتر ارزیابی شدند. هرچند با نقطه ایده آل فاصله داریم اما کیفیت آثار مطلوب بود.
وی ادامه داد: حضور بانوان شاعر و نویسنده در این جشنواره جالب توجه بود و 150 نفر از شرکت کنندگان را این گروه تشکیل می دادند. همچنین نویسندگان از سطحی نگری و پرداخت کلیشه‌ای تا حدی زیادی فاصله گرفته بودند. هیات داوران نیز متفق القول بودند که نویسندگان قبل از نگارش به تحقیق پرداخته باشند و از نظر تکنیکی کارهای خوبی ارائه شد. داوران با نویسندگان راه یافته به مرحله نهایی دیدارهایی نیز خواهند داشت تا نکات نهایی پیش از انتشار نیز لحاظ شود.
وی درباره آمارهای بخش داستان توضیح داد: 198 اثر در بخش داستان بزرگسال از 123 نویسنده، در بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان 54 داستان از 33 نفر، در بخش رمان بزرگسال 51 اثر از 44 شرکت کننده و در بخش رمان کودک و نوجوان 27 اثر از 21 شرکت کننده دریافت کردیم. در بخش داستان بزرگسال شهریار عباسی، سعید تشکری، محمد رودگر، در بخش داستان و رمان کودک و نوجوان حسین فتاحی، هادی خورشاهیان و محسن هجری ما را همراهی کردند.
ناطق اضافه کرد: درباره رقم جوایز باید بگویم رتبه اول جشنواره در بخش رمان ۱۴ میلیون تومان نفر دوم ۸ میلیون تومان و نفر سوم ۶ میلیون تومان دریافت خواهد کرد ضمن اینکه اعلام می‌کنیم در این دوره برگزیده خواهیم داشت.
گفتنی است در اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب از علی معلم دامغانی شاعر پیشکسوت و محمدعلی گودینی نویسنده برجسته انقلاب تقدیر خواهد شد.
این مراسم روز جمعه 23 فروردین از ساعت 17:30 در تالار سوره حوزه هنری برگزار می شود.
منبع :پایگاه خبری حوزه هنری