تبیان، دستیار زندگی

استراتژی سال 98 رهبر انقلاب چه خواهد بود؟

غلبه انقلابی‌گری عاقلانه بر بوروکراسی لَخت

گام دوم #لولای_حرکتی سال‌های پیش رو است. تغییر تمرکز کشور از جریان خودجوش مومن انقلابی بر جریان مدیر مومن‌ انقلابی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رهبر انقلاب

رهبر انقلاب سال 98 را سال «رونق تولید» نامیدند. در اینجا یک سوال ایجاد می‌شود، چرا امسال #رونق_تولید نام‌گذاری شد؟ حمایت از کالای ایرانی که گام بعد از رونق تولید است، آیا نام این دو سال نباید جابجا می‌شدند؟

شواهد نشان می‌دهد که رهبری این نام‌ها را بر مبنای استراتژی مورد نیاز کشور انتخاب کرده‌اند. سال پیش کشور از دل آشوب‌های دی۹۶ خارج شده بود و اهل فن در جریان طراحی خارجی آشوب‌های موسوم به #تابستان_داغ بودند.

۹۷ سال ایجاد همدلی و انسجام در مقابل فشار دشمن و حل مشکلات داخلی اقتصادی بود و رهبری برای حل آنها دست دولت را با تشکیل شورای هماهنگی اقتصاد که همه قوا ذیل آن قرار می‌گرفتند قدرتمند کردند و اجازه ندادند موازی سازی با دولت شکل بگیرد. از طرف دیگر تلاش کردند تا مانع بروز شکاف بین ملت شوند. حمایت از کالای ایرانی از آن اقداماتی بود که مردم را با مردم در حوزه اقتصاد منسجم می‌کرد و همدل.
اما اقدامات رهبری در سال ۹۸ نشان میدهد استراتژی کشور ناظر به شرایط و نقشه های دشمن دچار تغییر شده است.

مبنای استراتژی ۹۸

استراتژی ۹۸ ذیل بیانیه #گام_دوم قرار گرفته است. این را می‌توان از اشارات مستقیم رهبری هم دریافت کرد. آنجا که به آیت‌الله شب‌زنده‌دار درباره اهمیت گام دوم سفارش بسیاری داشتند، در دیدار مردم آذربایجان و در همین سخنرانی اخیر خود در حرم رضوی به آن اشاره کردند یا اینکه حکم رییس جدید قوه قضاییه را مبتنی بر خواست گام دوم اعلام کردند.
گام دوم #لولای_حرکتی سال‌های پیش رو است. تغییر تمرکز کشور از جریان خودجوش مومن انقلابی بر جریان مدیر مومن‌ انقلابی.
چرا؟ به هفت توصیه نهایی رهبری به جوانان در گام دوم توجه کنید. تحقق هر هفت بند آن با اشاره مستقیم در متن به حکومت‌ها برمی‌گردد. حتی بند دوم آن که مربوط به اخلاق است که ظاهرش فردی است آمده که "معنویت بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهد داشت." و بماند بندهای دیگر گام دوم که مربوط به اقتصاد و سیاست خارجی و ... است که مستقیم به حکمرانی برمی‌گردد.
این نگاه در متن پیام نوروزی هم نمایان است. آنجا که می‌فرمایند "مشکل اساسی کشور همچنان اقتصاد و معیشت مردم است و کشور هم طرح و هم برنامه برای حل آن دارد اما بروز مشکلات ناشی از نارسایی‌های مدیریتی و اجرای آن است."
و حتی در سخنرانی حرم رضوی که خطاب اصلی‌شان مسولان فعلی کشور بودند چه آنجا که تذکرات پنهانی از دو قوه درباره کم کاری را علنی کردند و چه آنجا که برای تحقق رونق تولید به مدیریت واردات اشاره کردند و چه آنجا که شرط شکوفایی اقتصاد را مدیریت مجاهدانه و عالمانه دانستند.

گام دوم چگونه محقق می‌شود؟

شرط تحقق گام دوم انقلاب، غلبه انقلابی‌گری عاقلانه مومنانه بر بوروکراسی لَخت و تقی زاده وار است. رونق تولید یک موضوع کاملا حاکمیتی است و شرط تحقق آن را رهبری با توجه به تجربه خود انقلاب اسلامی در گام اول بیان کرده‌اند و آن اینکه جوانان مجاهد اهل نماز شب و دعای کمیل، استقلال سیاسی و امنیتی کشور را فراهم کردند.
سال ۹۸ سال سختی نیست؛ برای نگاه مومن انقلابی، سال فرصت کنده شدن ارکان حاکمیتی کشور از نفت تنبل پرور است.