تبیان، دستیار زندگی

چطور با بچه‌های کوچک اعتکاف را تجربه کنیم؟

بخش اخلاق و عرفان اسلامی وب سایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در مطلبی به دغدغه های مادران نسبت به فرزندان کوچک خود در مراسم اعتکاف پرداخته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
به گزارش روابط عمومی،یکی از زیباترین اعمالی که در ماه رجب گروه اعظمی از مردم مخصوصاً جوانان با آن انس پیدا می‌کنند، اعتکاف روزهای 13، 14 و 15 است. روزهایی که بهترین فرصت برای خلوت با خداوند و بازیابی رفتارها و تصمیم‌گیری‌های اساسی زندگی در زمانه پرهیاهو و پرمشغله دنیای امروزی است.
در این میان گروهی در این ایام همیشه از این مراسمات محروم بوده و در حسرت استفاده از فضای معنوی این روزها می‌مانند و آن‌ها کسی نیستند جز مادران. بانوانی که به دلیل شرایطی که در طول زندگی برای آن‌ها فراهم می‌شود همیشه درگیر فرزندان خود هستند؛ از دوران بارداری و سختی‌های آن گرفته تا شیردهی و ایام خردسالی کودکان و این منجر می‌شود که این مادران در ظاهر از بسیاری فرصت‌ها محروم بمانند. 
اعتکاف

زهرا اجلال گودرزی در بخشی از این مطلب آورده است :در این میان چند سالی است که اتفاق جالبی افتاده، و آن اینکه «حجت‌الاسلام شاکری» طی هماهنگی و برنامه‌ریزی بسیار خوب مساجدی را با اختصاص فضایی به‌عنوان مهدکودک، پذیرای مادرانی شده که سال‌ها علاقه‌مند به حضور در اعتکاف بودند اما به دلیل داشتن فرزند کوچک، توفیق حضور در این فرصت معنوی را از دست می‌دادند.

فرصتی برای رها شدن از مشکلات روانی
«حجت‌الاسلام ابوالفضل شاکری»، در ابتدا در رابطه با جرقه اولی که باعث شد او به فکر چنین حرکتی در ایام اعتکاف بیافتد می‌گوید: « اعتکاف فرصت سه‌روزه‌ای برای ایجاد یک فضای معنوی و خاص با خداوند است. من عشق و علاقه خود به اعتکاف را در اولین سال طلبگی‌ام به دست آوردم. آن زمان اولین سالی بود که از طریق رفقا به من پیشنهاد شد که معتکف شویم. اولش خیلی می‌ترسیدم. تابه‌حال تجربه سه روز ماندن در مسجد را نداشتم. پیش خودم می‌گفتم: حوصله‌ام سر می‌رود و خسته می‌شوم. خلاصه با اصرار دوستان رفتیم. به‌واقع این سه روز برایم لذتی ایجاد کرد که قابل وصف نیست. این اعتکاف به من انرژی، لذت و آرامش باطنی داد به‌طوری‌که بسیاری از ابعاد زندگی من را تحت تأثیر خودش قرارداد که عاشق اعتکاف شدم.
من با تمام وجود می‌گویم 90 درصد قرص‌های اعصاب که ناشی از فشارهای عصبی دنیای امروز است با اعتکاف و خلوت در اعتکاف قابل‌حل است. اعتکاف و خلوت کردن با خود به انسان قدرت و توانایی بالایی می‌دهد.
دراین‌بین قشری از مردم هستند که از شرکت در این فضای معنوی محروم می‌مانند و آن‌ها مادرانی‌اند که صاحب فرزند می‌شوند. این بزرگواران به خاطر امر تربیت فرزند و بچه‌داری حدود ده سال توفیق شرکت در اعتکاف را از دست می‌دهند؛ دوران بارداری، شیردهی و تا اینکه فرزند به مدرسه برود حدود هفت سال به طول می‌انجامد که در طول این مدت مساجد امکان پذیرش مادران به همراه فرزندانشان ندارند. به لطف خدا طرحی به ذهن بنده رسید که طی آن مکانی را برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند اختصاص دهیم.»
متن کامل مطلب «چطور با بچه‌های کوچک اعتکاف را تجربه کنیم؟» دربخش اخلاق و عرفان اسلامی وب سایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان قابل مشاهده است.