تبیان، دستیار زندگی

کیوسک های مطبوعاتی پایتخت هوشمندسازی می شوند

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از هوشمندسازی کیوسک های مطبوعاتی پایتخت خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


 حمیدرضا تحصیلی در نشست خبری پایان سال با اصحاب رسانه با بیان اینکه پانزدهم مهرماه امسال شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران را که در آستانه انحلال بود، تحویل گرفتم، اظهار کرد: آن زمان این شرکت بدون درآمدزایی و با بدهی زیاد بود و انباشتی از پرسنل اضافه بدون حقوق در آن فعالیت می کردند، به همین دلیل تلاش کردیم این مشکل را برطرف کنیم و امروز با تلاش همکارانم دیگر مشکل مالی نداریم و از خطرات احتمالی گذر کردیم.
وی با بیان اینکه برای فعالیت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل بین 8 الی 10 شرح وظیفه تعریف شده است، گفت: براساس بند 20 ذیل ماده 55 کلیه مشاغل مزاحم باید به بیرون شهر منتقل شوند و این جز وظایف ما است، البته تا به امروز مشاغل مزاحمی مانند پوست و دباغی و همچنین اوراقچی های شوش به خارج از شهر منتقل شدند. همچنین نظارت بر جایگاه های CNG و نگهداری و راهبری آن ها، نظارت بر کیوسک های مطبوعاتی، بازار روزها، شب بازارها و البته جمع آوری سگ های بلاصاحب و حیوانات موذی و در آخر نظارت بر 4 مرکز خرید و فروش خودرو در پایتخت بر عهده شرکت ساماندهی است.
کیوسک

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه براساس بند 20، کارشناسان در پایین ترین سطح منطقه از محل مشاغل مزاحم بازدید کرده و اگر نیاز به انحلال وجود داشت آن را به منطقه سپس به معاونت و در نهایت به کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر ارجاع دادند، عنوان کرد: این روند بسیار زمان بر بود زیرا تمام اقدامات به صورت دستی اتفاق می افتاد و احتمال اشتباهات انسانی هم وجود داشت.
وی ادامه داد: جهت شفاف سازی اقدامات انجام شده برای مردم نرم افزار بند 20 طراحی شد که براساس آن کل فرایند به صورت اتوماسیون و مکانیزه و بدون امکان دسترسی پرسنل اتفاق می افتد و در این حالت اشتباهات انسانی کم و شفافیت زیاد می شود و با توجه به دسترسی، شهروندان می توانند به راحتی مسیر طی شده را مشاهده کنند.
به گفته تحصیلی قرار است سامانه مذکور در آینده توسط شهردار تهران رونمایی شود.
وی با اشاره به رسیدگی به وضعیت کیوسک های مطبوعاتی پایتخت تصریح کرد: این کیوسک ها طی 30 سال گذشته خیابان ها و معابر عمومی را تحت اختیار خود گرفته اند و سال های طولانی است که بدون قرارداد و پرداخت اجاره مناسب فعالیت می کنند. به همین منظور رسیدگی به وضع کیوسک ها در دستور کار قرار گرفت و قرار بر این شد تا کیوسک های شهری هوشمند شوند. در همین خصوص چندین طرح مطرح شد و قرار است ظاهر کیوسک ها به صورت کلی تغییر کند و الزاماتی از قبیل خودپرداز، تابلو و مانیتورینگ در آن ها تعبیه شود.
به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران 50 درصد از اقدامات لازم در این خصوص و همچنین مذاکره با اتحادیه کیوسک دارها به منظور افزایش اجاره بهای کیوسک ها انجام شده است.
تحصیلی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت بازار «جنت» و مشکلات پیش آمده پیرامون آن توضیح داد: 5 سال قبل پیمانکاری با قراردادی به مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون تومان به مدت 5 سال زمین بازار جنت را در اختیار قرار گرفت و قرار بود تنها از کاسبان این محل پول پیش دریافت کند و اجازه گرفتن اجاره نداشت، اما با وجود اینکه 8 میلیارد تومان پول پیش گرفته بود نسبت به گرفتن اجاره هم اقدام می کرد. این فرد حتی از خانم های سرپرست خانواری که باید به صورت رایگان در آن جا فعالیت می کردند اجاره بها دریافت می کرد. در نهایت پس از پایان قرارداد مدعی شد که تا به امروز 8 میلیارد تومان برای این بازار هزینه کرده و قراردادش باید 3 سال دیگر تمدید شود که این مووع مورد قبول شرکت ساماندهی قرار نگرفت.
وی ادامه داد: از وی خواستیم تا بازار را تحویل دهد، اما مقاومت کرد و برخی از کسبه را تحریک کرد و شبکه های معاند نیز از این فرصت پیش آمده سو استفاده می کردند. البته پس از مدتی کاسبان متوجه شدند که شهرداری از آن ها حمایت می کند و مشکل برطرف شد؛ توانستیم پیمانکار را ممنوع الخروج کنیم و منتظر هستیم تا بعد از عید حکم قطعی وی صادر شود.
تحصیلی درباره ساماندهی دستفروشان پایتخت نیز عنوان کرد: مناطق در نقاطی مانند چهارراه ولیعصر(عج) ملکی را در اختیار دستفروشان قرار می دهند و ما وظیفه نظارت بر آن ها را بر عهده داریم، اما ساماندهی دستفروشان برعهده خود مناطق است.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در پاسخ به آخرین وضعیت جمع آوری حیوانان موذی پایتخت از جمله موش ها تصریح کرد: در طرح استقبال از بهار محورهای شاخص را که کانون وفور موش ها بودند، شناسایی و در دستور کار مناطق 22 گانه قرار دادیم در هر منطقه 2 تا 3 محور شاخص همچون خیابان ولیعصر(عج) و شریعتی را انتخاب کردیم و کار طعمه گذاری آغاز شد. همچنین در هر منطقه پایگاه اطلاع رسانی چهره به چهره برای شهروندان را در نظر گرفتیم و به آن ها تله رایگان تحویل دادیم.
تحصیلی تاکید کرد: در همین راستا کلیه واحدهای متخلف مواد غذایی و میوه فروشی ها شناسایی شدند تا در بحث پسماند مواد غذایی، پروسه لازم را رعایت کنند.
وی اضافه کرد: روش مبارزه با حیوانات موذی به روش تلفیقی است و در برخی از نقاط شهر در محل زیستگاه آن ها طعمه گذاری شیمیایی انجام دادیم و به همین دلیل آمار لحظه ای درباره اینکه چه تعداد موش جمع آوری شده است وجود ندارد و آمار را پس از جمع آوری در پایان فرودین ماه اعلام می کنیم، اما آمارهای قبلی نشان می دهد پایتخت حدود 4 میلیون موش دارد.
منبع : شهرنوشت