تبیان، دستیار زندگی

آیت الله اعرافی در جشنواره «رهاورد سرزمین نور»:

حوزه علمیه انقلابی است و انقلابی خواهد ماند / شاخص طلبگی آمادگی برای جان‌فشانی است

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه علمیه انقلابی است و انقلابی خواهد ماند، گفت: نام پنج هزار شهید روحانیت در دفتر نورانی شهدای حوزه ثبت شده و جانبازان و آزادگان روحانی، امروز مایه آبرو و عزت حوزه‌های علمیه هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 حوزه علمیه انقلابی است و انقلابی خواهد ماند / شاخص طلبگی آمادگی برای جان‌فشانی است
آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در جشنواره رهاورد سرزمین نور که با موضوع «نقش حوزه و روحانیت در دفاع مقدس و راهیان نور»، در خرمشهر برگزار شد، با اشاره به کارنامه درخشان حوزه علمیه در دفاع مقدس، اظهارداشت: نام پنج هزار شهید روحانیت در دفتر نورانی شهدای حوزه علمیه ثبت شده و جانبازان و آزادگان روحانی، امروز مایه آبرو و عزت حوزه‌های علمیه هستند.
وی با تأکید بر اینکه حوزه علمیه انقلابی است و انقلابی خواهد ماند، گفت: ما امشب در مشهد شهیدان و شهر خرمشهر خونین و عزیزمان جمع شدیم تا به پیشگاه شهدای امت، به‌ویژه به شهدای پیشاهنگ روحانیت عرض ارادت کنیم.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه راهیان نور، نماد پیروزی و استقامت ملت ایران است، افزود: ما برای تجدید بیعت و میثاق آمده‌ایم تا در برابر این ستارگان درخشان، پیمان خون و شهادت ببندیم.
آیت الله اعرافی، در ادامه گفت: به طلاب عزیز که از سراسر کشور در این مراسم نورانی حاضر شده‌اند، عرض می‌کنم که «شاخص طلبگی، آمادگی برای جان‌فشانی است» و اگر این شاخص کمرنگ باشد، طلبگی ما ناقص خواهد بود.
وی ادامه داد و گفت: معنی ورود در دستگاه باعظمت «حوزه» آن است که ما آماده تحمل همه‌ی مرارت‌ها و سختی‌ها هستیم! روحانی انقلابی، طعنه‌ها و سختی‌ها را به جان می‌خرد و آماده است تا جان خود را فدای اسلام و انقلاب کند.
آیت الله اعرافی، خطاب به طلاب و روحانیون حاضر در مراسم، اظهارداشت: توصیه می‌کنم حتماً خاطراتی که به‌تازگی از رهبر معظم انقلاب منتشر شده است (خون دلی که لعل شد) را مطالعه کنند و بدانید که الگوی شما طلاب، مقام معظم رهبری است که برای انقلاب و اسلام، سختی مجاهدت، زندان و... را در تمام سال‌ها متحمل شده‌اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه عالمان در طول تاریخ نشان دادند، کتاب الجهاد و باب شهادت تنها یک مبحث فقهی در کتب شیعه نیست، بلکه یک مکتب و سنت است، اظهارداشت: علامه امینی در کتاب شهدا الفضیله نام چند شهید از روحانیان و علمای شیعه را ذکر کرده و متذکر می‌شوند که علمای شیعه در طول تاریخ از حق و حقیقت کوتاه نیامده و همواره راه مجاهده و مبارزه با گردن کشان را پیش گرفته‌اند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه روحانیت اصیل هرگز نمی‌تواند از راه خدا و مبارزه در این مسیر روی برگرداند، گفت: انقلاب اسلامی به همگان نشان داد حوزه و روحانیت پیشگام جهاد و شهادت بوده و در کتب گذشته حدود ۴۰۰ شهید در تاریخ شیعه از بزرگان و عالمان ذکر شده است اما در پرتو دروازه شهادتی که به برکت انقلاب اسلامی در برابر ما گشوده شد، حوزه علمیه هزاران هزار شهید تقدیم به اسلام کرد.
وی افزود: کسانی که پیشاپیش ملت ایران مدرَس و مدرسه را ترک کرده و برای حفظ اسلام جان‌فشانی کردند، مجاهدان راه خدا بودند که پرچم اسلام و مشعل فروزان جهاد را بردوش کشیدند و به همگان نشان دادند که حوزه علمیه انقلابی است.
آیت الله اعرافی، اظهارداشت: امروز ما در مشهد شهیدان گرد هم آمده‌ایم تا نه‌فقط در برابر این ستارگان آسمان شیعه، تعظیم و قدردانی کنیم، بلکه آمده‌ایم تا با ایشان و با اهداف بلندشان بیعت و پیمانی مجدد بندیم.

شاخص طلبگی آمادگی برای جان‌فشانی است
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: شاخص طلبگی آمادگی برای جان‌فشانی است و اگر این شاخص در ما حوزویان کم باشد، طلبگی‌مان ناقص خواهد بود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه پا گذاشتن در حوزه، قدم گذاشتن در راهی است که مستلزم آمادگی برای تحمل همه مرارت‌ها و سختی‌ها است، گفت: طلبه تمام مشکلات، طعنه‌ها و مصائب را به جان می‌خرد و در آخر زندگی خود را برای این راه فدا می‌کند.
وی با بیان اینکه، الگوی طلاب ما امروز رهبر انقلاب است، افزود: ایشان در همه عمر در مسیر جهاد بود و همه سختی‌ها در راه پیش برد انقلاب را به جان خرید.

سیره‌ شهید صدر را مورد مطالعه قرار دهید
آیت الله اعرافی، خطاب به طلاب در ادامه بیان کرد: توصیه می‌کنم زندگی و سیره‌ شهید صدر را مورد مطالعه قرار دهید؛ چراکه این نابغه عصر، کسی است که در زمان شهادتش کمتر پنجاه سال سن داشت، اما با این حال نظریات او نه‌تنها شیعه، بلکه جهان اسلام را تحت تأثیر قرار داد.

انقلاب اسلامی اعماق جان و تناقض‌های ذهن بشر را تغییر داد
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در بخش دیگری از بیانات خود در ارتباط با بیانیه گام دوم اظهارداشت: انقلاب اسلامی در عصری درخشید که جهت‌گیری تمام عالم جهت‌گیری مادی و ماتریالیستی بود و نظر تمام متفکران آن دوره بر مبنای عدم قابلیت جمع میان مادیات و معنویات بود.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی اعماق جان و تناقض‌های ذهن بشر آن دوره را تغییر داد، اضافه کرد: یکی از پارادوکس‌ها و تناقضاتی که انقلاب اسلامی آن را مرتفع کرد؛ تناقض دین و دنیا در فکر موجود غربی بود! تفکر مادی‌زده آن روز در شرق و غرب، توانایی تحلیل انقلابی که مدعی پیوند دین و دنیا باشد را نداشت.
آیت الله اعرافی ادامه داد: دیگر تضاد موجود در تفکر غربی که انقلاب اسلامی آن را حل کرد، امکان جمع بین جمهوریت و اسلامیت بود که امام خمینی(ره) با پشتوانه فقه و اصول دینی، تئوری جامع بین جمهوریت و اسلامیت را مطرح کرد.
وی، افزود: دیگر تضادی که انقلاب اسلامی را برطرف کرد، تضاد ظاهری بین ملیت و اسلامیت است که امام راحل(ره) نشان داد که برخلاف چند صده گذشته که هر دو به یک طرفه ملیت یا اسلامیت افراط از خود نشان داد، می‌توان بر محوریت اسلام به ملی‌گرایی به مصالح ملی نیز پرداخت و این‌ها جدا از یکدیگر تعریف نخواهند شد.

رسالت حوزه و دانشگاه در قبال انقلاب اسلامی
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در پایان به رسالت حوزه و دانشگاه در قبال انقلاب اسلامی پرداخت و تصریح کرد: حوزه و دانشگاه باید تئوری‌های انقلاب اسلامی را شکل ببخشد و ما نیز باید در راستای نیازها و اهداف انقلاب اسلامی تمام شئون حوزه‌ها را تعمیق بخشیم؛ هرچند که این راه سخت است و دشمنان در حال تلاش برای منحرف کردن و انقلابی زدایی از حوزه‌ها و مراکز علمی است، اما باید این راه را ادامه داد.


منبع: خبرگزاری حوزه