تبیان، دستیار زندگی

قرآن سبب ترویج آیات الهی

مسابقات قرآن می‌تواند باعث تقویت فرهنگ قرآن در بین طلاب علوم دینی شود، چرا که این مسابقات مقدمه فهم قرآن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسابقات قرآنی
مباحث قرآنی و دروس قرآنی باید از حالت جنبی بودن خارج شده و جزو دروس اصلی شود، چرا که در حال حاضر نگاه برخی از طلاب به قرآن به عنوان یک درس جانبی است و لازم است که مسئولین و طلاب این نگاه را تغییر داده و همه طلاب باید به صورت قابل توجهی وقت خود را صرف مباحث قرآنی کنند.

ما آنچنان که به ادبیات و فقه و اصول اهتمام داشتیم، به مباحث قرآنی اهتمام نداشته‌ایم، البته در سال‌های اخیر این توجه بیشتر شده اما کافی نیست. در گذشته کسی که عالم بود در تمام حوزه‌های مختلف عالم بود، اما در حال حاضر به جهت تخصصی شدن علوم، طلاب به سمت کسب تخصص در موضوعات خاص می‌روند و تفاوت علماء گذشته با فضلای اکنون همین نکته است که امروز علما تخصص خود را مشخص می‌کنند و تنها در بخش‌هایی دروس عمومی را می‌خوانند.

برای طلاب جوان باید یک برنامه منسجم و نظام جامع معارف قرآنی در حوزه طراحی شود و از بدو ورود تا فارغ‌التحصیلی این برنامه مشخص باشد، مثلاً بعضی شروط را برای پذیرش طلبه درباره توانمندی او در مباحث قرآنی اختصاص دهیم و در زمان پذیرش این توانمندی‌ها شرط شود و از سال نخست طلبگی طلاب را در بخش‌های مختلف قرآنی تقویت کنیم.

یک درس ثابت قرآنی در سطوح مختلف برای طلاب باید پیش‌بینی شود و همچنین باید تببین کنیم که چه توقعاتی از طلاب در سطوح مختلف درباره قرآن وجود خواهد داشت در کنار آن برای افراد علاقه‌مند به قرآن باید فعالیت‌های تخصصی پیش‌بینی شود.

تأثیر مسابقات قرآنی بسیار زیاد بوده و مقدمه‌ای می‌شود برای حضور طلاب در مباحث قرآنی، اما نکته‌ای وجود دارد که طلاب و علما در بسیاری از زمینه‌های باید پیشرو باشند.

درصد شهدای روحانیت در دوران دفاع مقدس نسبت به دیگر اقشار بیشتر بوده و علما در شهادت و اخلاق از همه جلوتر بوده‌اند، در مباحث قرآنی نیز تعداد ممتازین روحانی باید بیشتر از اقشار دیگر باشد. ما وقتی از حوزه علمیه صحبت می‌کنیم از عالم دین صحبت می‌کنیم و اساس دین در قرآن وجود دارد و روایات و احادیث مبین آیات قرآنی است.

وقتی معتقدیم قرآن معجزه اسلام است، نمی‌شود کسی عالم دین باشد و تسلط به مفاهیم قرآنی نداشته باشد، اتفاقاً هر آموزه‌ای که طلاب به دست می‌آورند اگر با قرآن تعارض داشته باشد باید کنار گذاشته شود.

کسی مسلط به صور و آیات قرآنی باشد در هیچ جلسه‌ای کم نخواهد آورد و به اعتقاد بنده طلاب باید یک بار قرآن، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه را به طور کامل دوره کنند و اگر هر موضوعی طرح شد بدانند این موضوع در کجا مطرح شده است و به آن منبع ارجاع بدهند.

شیرین‌ترین خاطرات قرآنی برای زمانی است که انسان قرآن را قرائت می‌کند و یا برای دیگران تفسیر می‌کند و احساس می‌کند این نورانیت قرآن در او تأثیر می‌گذارد، در جلسات قرآنی این فضای روحانی برای عموم افراد ملموس است. در روز قیامت قرآن کریم در ارتقاء جایگاه آخرتی بسیار مهم بوده در فقط حافظ یا قاری بودن کافی نیست و عامل به قرآن بودن سبب ارتقاء جایگاه انسان در آخرت می‌شود، زنده ماندن علماء بزرگ مانند امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب در قلوب مردم مرهون قرآن و عمل به آموزه‌های آن است.

حجت‌الاسلام بی‌نیاز بیان کرد: کلام الهی و قرآن نور است و احادیث و روایات در صورتی که منتسب این منشا الهی باشند نورانیت پیدا می‌کنند.

جامعه المصطفی هم در اساسنامه خود اهتمام به قرآن و حدیث را در اولویت قرار داده و هم در تمام رشته‌های تحصیلی این مهم را سرلوحه کار خود قرار داده است، از بیش از ۱۳۰ کشور در داخل ایران فعالیت‌های قرآنی و حدیثی پیگیری می‌شود.
بیش از ۶۰۰ کتاب قرآنی به زبان فارسی و ۲۷ زبان دیگر، بیش از ۳ هزار و۳۰۰ پایان‌نامه به زبان‌های دیگر ترجمه شده و از ۱۰۰ کرسی علمی و ترویجی حدود ۴۰ کرسی در مورد مباحث قرآنی و حدیثی در جامعه المصطفی برگزار شده است.

بیش از ۱۵۰۰ آثار علمی قرآنی توسط طلاب المصطفی منتشر شده، حدود ۱۵ انجمن پژوهشی قرآنی در این مرکز در حال فعالیت هستند، ۲۶ مجله قرآنی و حدیثی در المصطفی به زبان‌های مختلف در حال چاپ بوده و بیش از ۵۰۰ مرکز قرآنی و حدیثی در ۶۰ کشور جهان توسط طلاب المصطفی اداره می‌شود و بیش از ۹۰۰ عضو هیئت علمی قرآنی و حدیثی با این مرکز در حال همکاری هستند.

۵ هزار و ۵۰۰ طلبه محصل در رشته قرآنی و حدیثی داریم که علاوه بر این تعداد ۳ هزار فارغ‌التحصیل در این رشته‌ها وجود داشته است. بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ حافظ قرآن کریم و بیش از ۲۲۰ قاری ممتاز از کشورهای مختلف در المصطفی هستند.

نظام برنامه جامع قرآنی برای المصطفی تدوین شده که در زمینه‌های قرآنی به دنبال این هستیم که توفیقات بیشتری داشته باشیم و امیدواریم با نهضت علمی قرآنی و حدیثی المصطفی بتوانیم حوزه علمیه متناسب با اهداف دین اسلام داشته باشیم.
منبع: خبرگزاری فارس
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .