تبیان، دستیار زندگی

سرهنگ جهانی به این سوال پاسخ می دهد:

آیا رانندگی زنان بدتر از مردان است؟!

با توجه به اینکه تعداد رانندگان زن روزبه‌روز بیشتر و کیفیت رانندگی آنها بهتر می‌شود اما همچنان رانندگی زنان زیر سؤال است. به‌راستی آیا رانندگی زنان بدتر از مردان است؟!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رانندگی بانوان

شده تابه‌حال در اتوبان یا چراغ‌قرمز، پشت ماشینی بیفتید که رانندگی آهسته و کم‌سرعتش کلافه‌تان کند؟! اولین چیزی که به ذهنتان می‌آید این است که حتماً راننده‌اش زن است! پشت سر هم برای او بوق می‌زنید تا سرعتش را زیاد کند؛ وقتی از کنار ماشینش رد می‌شوید خانمی را می‌بینید که صندلی اش را تا جایی که می‌شده، جلو کشیده  و دودستی به‌فرمان چسبیده است یا پارک دوبل یک راننده زن مورد تمسخر برخی از مردان است و معمولاً آنها وقتی می‌بینند که زنی می‌خواهد پارک دوبل کند، سریع برای فرمان دادن به کمک او می‌روند...

دیدن این صحنه‌ها باعث شده است تا یک گزاره تغییرناپذیر را در ذهن ایجاد کند که "زن‌ها رانندگان بدی هستند»؛ گزاره‌ای که تکرار شنیدنش تبدیل به یک باور شده است؛ این در حالی است که تعداد رانندگان زن روزبه‌روز بیشتر و کیفیت رانندگی آنها بهتر می‌شود اما همچنان رانندگی زنان زیر سؤال است. به‌راستی آیا رانندگی زنان بدتر از مردان است؟!

سرهنگ عین‌الله جهانی معاون اجتماعی‌پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با تبیان می‌گوید: «واقعیت امر این است که تفاوت عمده‌ای بین رانندگی خانم‌ها و آقایان وجود ندارد اما بعضاً می‌بینیم که بنا به دلایلی غیر کارشناسی به این موضوع دامن می‌زنند؛ بعضی‌ها اعتقاددارند که رانندگی مردها بهتر از زن‌ها است، عده‌ای در مقابل معتقدند که خانم‌ها با دقت و توجه بیشتری نسبت به آقایان رانندگی می‌کنند و عده دیگری می‌گویند که عامل برخی از کندی حرکت در معابر، رانندگی تعداد محدودی از خانم‌ها است لذا نظرات و برداشت‌های مختلفی در رابطه با رانندگی زنان و مردان وجود دارد اما آنچه از نگاه کارشناسی باید به آن اشاره داشته باشیم، اول کارشناسی ترافیکی است؛ در بحث عبور و مرور و رانندگی ممکن است خانم‌ها رانندگی را دیرتر یاد بگیرند اما بعدازاینکه فنون آن را یاد گرفتند با دقت بیشتری رانندگی می‌کنند. خانم‌ها چون به جزئیات بیشتر توجه دارند در عمل هم می‌بینیم که در معابر و خیابان‌ها به علائم، خط‌کشی‌ها و استفاده از چراغ در زمان‌های خاص بیشتر توجه می‌کنند؛ آن‌ها حتی به کوچک‌ترین مسائل و درعین‌حال خیلی مهم مثل گرفتن فرمان با دودست یا باز کردن در خودرو با دست راست هنگام پیاده شدن از ماشین دقت می‌کنند؛ توجه به این نکات در رانندگی می‌تواند باعث کاهش تصادفات و تخلفات رانندگی شود که این دقت به رانندگی، در خانم‌ها بیشتر است.»

سرهنگ جهانی ادامه می دهد: «ازنظر کارشناسان ترافیک توجه و عمق دید خانم‌ها به جلو خوب و متناسب با نوع رانندگی‌شان است و این باعث می‌شود تا آنها خطرات را به‌موقع ببینند و عکس‌العمل درستی در برابر خطرات از خود نشان دهند.»

ایشان با اشاره به تفاوت رانندگی زنان و مردان می‌ گوید: «آقایان مهارت رانندگی را زودتر از خانم‌ها یاد می‌گیرند و چون به لحاظ فیزیولوژیکی تفاوت‌هایی دارند، طبیعی است که در رانندگی نسبت به خانم‌ها از ترس کمتری برخوردارند و این باعث می‌شود تا آقایان اعتمادبه‌نفس بالاتری پیدا کنند هرچند که باید عرض کنم که رانندگی مهارتی شخصی است یعنی واقعاً زن و مرد فرق ندارد لذا هرچه قدرآنها تمرین بیشتری داشته باشند، مهارت بیشتری کسب خواهند کرد وطبیعتا چون آقایان بیشتر از خانم‌ها از وسیله نقلیه استفاده می‌کنند، مهارت‌شان افزایش پیدا می‌کند. همچنین باید توجه داشت که رانندگی تهاجمی معمولا در بین آقایان و رانندگی تدافعی بیشتر در بین خانم ها دیده می شود.»

او در توصیه‌ای به زنان راننده می‌گوید: «تخلف در بین درصد کمی از رانندگان خانم هم دیده می‌شود اما همان یک درصدتخلف هم زیاد است و من به خانم‌ها توصیه می‌کنم که با رعایت قوانین و مقررات و با توجه به شرایط محیطی همچنان به رانندگی خود ادامه دهند وسعی‌شان بر این باشد که در بزرگراه‌ها اگر وارد خط سوم یا خط سبقت شدند، حتماً بعد از سبقت به خط دوم برگردند و به مسیر ادامه دهند. یکی از اشکالاتی که در بین تعداد اندکی از خانم‌ها وجود دارد این است که با سرعت آرام در بزرگراه‌ها رانندگی می‌کنند؛ من در این مورد عرض می‌کنم که اولاً بزرگراه سرعت مجازی دارد ثانیاً بسته به شرایط بزرگراه مثل بارندگی، سنگینی بار ترافیک و... باید از سرعت مطمئنه استفاده بشود.»

تاثیر تفاوت بیولوژی مغز زن و مرد در رانندگی

با توجه به صحبت های سرهنگ جهانی خانم ها نسبت به آقایان از دقت بالاتری در رانندگی برخوردار هستند اما این مسئله در علم روانشناسی هم به اثبات رسیده است به گونه ای که دکتر ندا فرزانه روانپزشک‌ و‌روان‌درمانگر در این مورد به تبیان می گوید:« تفاوت هورمون های مردانه و زنانه می تواند در کنترل هیجانات، عواطف،حل مسئله و همچنین رانندگی تاثیر بگذارد. مغز خانم ها به گونه ای است که نیم کره راست و چپ با یکدیگر مرتبط و هماهنگ است و این مسئله باعث می شود تا آنها بتوانند به طور همزمان چند کار را با هم انجام دهند و همینطور بر روی جزئیات دقت بالاتری داشته باشند درحالیکه مغز آقایان بیشتر کلی نگر است. همچنین به دلیل تفاوت جنسیتی در رفتار زنان و مردان، هماهنگی مغز درکنترل و مهارت حرکتی رانندگی در آقایان بالاتر است اما  خانم ها بیشتر تمرکزشان در هنگام رانندگی بر روی مسائل امنیتی است، به همین دلیل حرکات ناگهانی مثل بوق زدن، ترمزکردن و... در خانم ها بیشتر است.

با این تفاسیر، رانندگی بد زنان و رانندگی خوب مردان، کلیشه جنسیتی بخشی از جامعه است که با توجه به اثبات عینی و علمی این مسئله لازم است تا باور غلط برخی از مردم مخصوص آقایان نسبت به رانندگی زنان تغییر کند؛ به‌شرط آنکه خانم‌ها هم تلاش کنند تا به توصیه‌های گفته‌شده عمل نمایند.