تبیان، دستیار زندگی

هشدار مجدد آیت الله العظمی نوری همدانی:

طرح کمیسیون اقتصادی مجلس درباره بانکداری بدون ربا دقیق نیست

در گزارش کمیسیون اقتصادی آمده که قرار است بانکداری بدون ربا را تصویب کنند اما این طرح کامل و دقیق نیست و باز هم اشکالاتی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 طرح کمیسیون اقتصادی مجلس درباره بانکداری بدون ربا دقیق نیست

حضرت آیت الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با بیان این که بانکداری در نظام اسلامی باید بدون ربا باشند، گفت: متأسفانه امروز ربا به اشکال مختلف در نظام بانکی مشاهده می شود، در حالی که ربا از شدیدترین گناه ها و مشی غربی هاست و نباید در جامعه و نظام اسلامی وجود داشته باشد.
ایشان افزودند: باید ماهیت بانک ها تغییر کند و رباخواری برچیده شود، بانک بدون ربا این است که پول برای خود انسان باشد و به عنوان اعتماد به بانک سپرده شود تا در جریان اقتصادی حلال و صحیح مورد استفاده قرار گیرد؛ نه این که بانک ها بنگاه اقتصادی راه اندازی کنند و ربا وجود داشته باشد.
حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر تسریع در رفع اشکالات نظام بانکی و رفع دغدغه های مردم و بزرگان اظهار داشتند: 40 سال از انقلاب گذشته و هنوز وضعیت بانک ها سامان پیدا نکرده است، علما باید در رسانه ها و تلویزیون مردم را نسبت به مسائل بانکی توجیه کنند تا خواسته و ناخواسته دچار ربا نشوند.
این مرجع تقلید ادامه دادند: متأسفانه هیچ فکری برای بانکداری بدون ربا نشده است در حالی که مسؤولان مربوطه باید در این زمینه اهتمام داشته باشند، بانک های جامعه اسلامی نباید دنباله رو غرب باشند، کمیسیون اقتصادی مجلس باید بانکداری اسلامی بدون ربا را تصویب و دولت آن اجرایی کند.
معظم له ابراز داشتند: در گزارش کمیسیون اقتصادی آمده که قرار است بانکداری بدون ربا را تصویب کنند اما این طرح کامل و دقیق نیست و باز هم اشکالاتی دارد.
ایشان عنوان کردند: با استفاده از پول باید سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال کرد و به فکر رونق صنعت و تجارت بود، اسلام می گوید پول نباید همواره در دست عده ای خاص باشد و روز به روز پولدار تر شوند و زندگی اشرافی بیشتری داشته باشند اما در مقابل مردم نیازمند روز به روز بیشتر فقیرتر شده و دچار مشکل شوند.
حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مؤسسه فقه و علوم اسلامی خاطرنشان کردند: ایشان فرمودند حوزه انقلابی می تواند تمام نیازهای جامعه اسلامی را برآورده کند؛ بنابراین حوزویان باید در این راستا همت کنند و قدم جدی بردارند.

 

منبع: حوزه نیوز