تبیان، دستیار زندگی

مدیر اجرایی جشنواره خبر داد؛

جشنواره دانش‌آموزی تبیان سال 98 برگزار می‌شود

حسین حق پناه مدیر مرکز ترنج موسسه تبیان از برگزاری جشنواره دانش‌آموزی تبیان با برخی تغییرات و نوآوری در آذرماه سال 98 خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
جشنواره دانش آموزی

موسسه تبیان از سال 1383 به برگزاری جشنواره «پروژه‌های دانش‌آموزی» می‌پردازد. این جشنواره علاوه بر گسترش عدالت آموزشی در کشور و تسهیل آموزش مسئله محور، با هدایت و مشاوره‌های اینترنتی مشاوران تبیان، به دنبال تقویت روحیه جست‌وجوگری در دانش آموزان است.

تاکنون سیزده دوره از جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی برگزارشده و اکنون تبیان در حال آماده‌سازی دوره چهاردهم است؛ دوره‌ای که قرار است در آذرماه 98 و هم‌زمان با هفته پژوهش آغاز شود و بستر کشف استعدادهای دانش‌آموزان ایجاد کند.

اما به گفته حسین حق‌پناه مدیر مرکز ترنج تبیان، که مسئولیت اجرای این جشنواره را بر عهده دارد، جشنواره چهاردهم قرار است با استفاده از تجربیات برگزاری سیزده جشنواره قبلی و حفظ شاکله کلی داوری‌ها، رویکردی متفاوتی را تجربه کند.

حق پناه یکی از تغییرات عمده را خارج شدن از جایزه محور بودن جشنواره می‌داند و می‌گوید: «برای آنکه جشنواره و اعضای شرکت‌کننده در آن بتوانند به یک خروجی مؤثر و آینده دار برسند، به‌جای آنکه به جوایز دل‌خوش کنیم باید به سمت فراهم‌سازی امکانات پژوهشی و تولیدی برویم. درواقع چنانچه طرحی به‌عنوان یک طرح برگزیده انتخاب شد، دانش‌آموز باید به مراکز پژوهشی و دانشگاه و یا مراکز صنعتی معرفی‌شده تا این مراکز طبق قراردادی که با تبیان دارند، از او و طرحش حمایت کنند. روندی که در کشورهای پیشرفته امتحان شده و خروجی مؤثری داشته است.»

رئیس مرکز ترنج معتقد است که جشنواره‌های دانش‌آموزی باید مهیج و جذاب باشند اما این جذابیت نباید در رقابت بین دو گروه خلاصه شود؛ او این هدف را این‌گونه توضیح می‌دهد: «اگرچه رقابت بین گروه‌ها، شاید برای نوجوانان شرکت‌کننده در این جشنواره به دلیل اقتضای سن، جذابیت داشته باشد اما مرکز ترنج در نظر دارد تا جذابیت به‌جای آنکه با رقابت بین دو گروه به دست آید، از طریق برانگیختن انگیزه‌ها و افزایش لذت کشف و تقویت حس جست‌وجوگری، ایجاد شود. این روش درنهایت می‌تواند تعریف درستی از کار گروهی را ارائه دهد که برای آینده کشور نیز مناسب است.»

به‌طورکلی یکی دیگر از ویژگی‌های جشنواره‌ها، محدود شدن آن‌ها صرفاً دوره زمانی برگزاری است؛ ضعفی که حسین حق پناه آن را به دوره‌های گذشته جشنواره دانش‌آموزی وارد می‌داند و می‌گوید: «در این دوره قرار است به‌جای آنکه به‌صورت پروژه‌ای و در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت به جشنواره دانش‌آموزی بپردازیم، به دنبال این هستیم که جشنواره به‌صورت فرایندی و تدریجی برگزار شود. درواقع دانش‌آموزان در پیش از شروع جشنواره وارد این فرایند می‌شوند و تا دوره پس از جشنواره نیز ارتباط با آن‌ها حفظ خواهد شد. این تغییر حتی در داوری نیز صورت خواهد گرفت تا بتواند هم به ایجاد شفافیت در داوری کمک کند و هم دقت داوری را افزایش دهد.»

رئیس مرکز ترنج تبیان به یک تغییر مهم‌تر در چهاردهمین جشنواره «پروژه‌های دانش‌آموزی» اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این دوره جشنواره، هدف بر این است که بتوانیم از پژوهش‌های تئوریک و یا مسابقات کیت محور به سمت پژوهش‌هایی قدم برداریم که مسئله محور و مبتنی بر مسائل بومی باشد. برای رسیدن به این هدف، به دنبال ایجاد رشته‌هایی جدید با تأکید مهارت‌های موردنیاز نسل جدید هستیم. به همین دلیل در جشنواره چهاردهم، به مهارت‌هایی چون سوادمالی و کارآفرینی، سواد رسانه‌ای و تولیدات چند‌رسانه‌ای، سواد ارتباطی، خلاقیت و نوآوری و... تأکید خواهیم داشت.»