تبیان، دستیار زندگی

توصیه های آیت الله العظمی مکارم به رئیس جدید دستگاه قضا:

مردم از دستگاه قضا راضی نیستند/ باید شاهد تحولات جدید باشیم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: خوشبختانه آقای رئیسی سوابق زیادی در دستگاه قضایی داشته و ابتدای کار او نیست و پیچ و خم ها را می داند و باید بنشینند و مشکلات را فهرست نموده و حل نمایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 مردم از دستگاه قضا راضی نیستند/ باید شاهد تحولات جدید باشیم
حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به جایگاه قوه قضائیه اشاره کردند و اظهار داشتند: ما امیدواریم با حضور جناب آقای رئیسی، تحولی در دادگستری پیدا شود؛ بالاخره مردم از دستگاه قضایی راضی نبوده و مشکل دارند؛ باید مشکلات موجود حل شود.
ایشان با اشاره به اینکه مشکلات از چند ناحیه سرچشمه می گیرد، ابراز داشتند: یکی از مشکلات، طولانی شدن وقت رسیدگی به پرونده هاست که بنده تا 20 سال هم سراغ دارم که یک پرونده در جریان بوده است.
این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: البته دلیلی که برای طولانی شدن رسیدگی ها بیان می کنند، کثرت پرونده هاست که باید این مشکل را با مباحث فرهنگی حل کرد و مردم متوجه شوند که هر مسئله ای را نباید به دادگستری برد و با ریش سفیدی آن را حل کرد.
این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: تشریفات دست و پاگیر از دیگر مشکلاتی است که در دستگاه قضا وجود دارد؛ باید این تشریفات را کم یا حذف کرد و اگر مشکل قانونی وجود دارد، باید قانون را به مجلس برد و تصویب کرد.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه باید جلوی سوء استفاده برخی از وکلای دادگستری را گرفت، بیان داشتند: عامل دیگر، فعالیت عده ای از وکلاست؛ برخی از وکلایی که وجدان ضعیفی دارند، به دنبال طولانی کردن پرونده هستند تا طرفی که حق با اوست، حاضر به مصالحه شود.
معظم له اظهار داشتند: به عقیده بنده ارتباط دستگاه قضا با حوزه علمیه کم است؛ بسیاری از مسائل راه حل شرعی و قانونی دارد و با ارتباط، می توان آن را حل کرد.
ایشان یادآور شدند: بنده در دوران ریاست سابق قوه قضائیه، عرض کردم که هزاران نفر از این جوانان به خاطر مهریه در زندان هستند؛ در حالی که هیچ کدام نباید باشند؛ اما مسئولان قوه قضائیه نیامدند مسئله را حل کنند؛ الان هم عرض می کنم افرادی که به خاطر مهریه در زندان هستند، بی گناهند و راه حل دارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشتند: ارتباط دستگاه قضایی با حوزه های علمیه باید قوی باشد؛ خیلی از مشکلات در دروس خارج و مسائل مستحدثه حل می شود؛ مخصوصا ماده قانونی داریم که چیزی در قوانین موجود پیش بینی نشده است، حکم مراجع تقلید قبول است.
ایشان خاطرنشان ساختند: مسئولان جدید باید کاری کنند که تحول در نظام قضایی به وجود بیاید؛ ما از کسانی که در دستگاه قضایی مخلصانه زحمت می کشند، کمال تقدیر و تشکر را داریم؛ اما باید شاهد تحولات جدید باشیم؛ خوشبختانه آقای رئیسی سوابق زیادی در دستگاه قضایی داشته و ابتدای کار او نیست و پیچ و خم ها را می داند و باید بنشینند و مشکلات را فهرست نموده و حل نمایند.
این مرجع تقلید تصریح کردند: یکی از مشکلات عظیم امروز این است که جرم های کلانی در کشور واقع می شود که بعد از کلان شدن، دستگاه های قضایی متوجه می شوند؛ یکی از مجرمانی که اخیرا دستگیر شده، 242 حساب برای پسر هشت ساله خود باز کرده است که متوجه نشده بودند.
این استاد برجسته حوزه بیان داشتند: ما به همه احترام می گذاریم و نمی دانیم کدام دستگاه ضعیف است؛ اما نباید گذاشت که این مسائل، کلان شود؛ این مسائل برای نظام جمهوری اسلامی سزاوار نیست.
این مفسر قرآن کریم اظهار داشتند: بانک های ما حراست دارد و باید مراقب باشند که چرا این تعداد حساب برای یک پسربچه هشت ساله باز می شود.
ایشان در ابتدای درس به روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله اشاره کردند و گفتند: حضرت در این روایت فرموده است: «الاقتصاد نصف العیش و حسن الخلق نصف الدّین/ میانه روى یک نیمه معیشت است و خوش خلقى یک نیمه دین است».
این مرجع تقلید ابراز داشتند: در کلمات معصومین مبالغه نیست؛ اگر مردم صرفه جویی را در آب، برق، گاز و مواد مصرفی رعایت کنند، بسیار تأثیرگذار در مصرف بوده و صرفه جویی زیادی خواهد شد.
معظم له خاطرنشان ساخت: باید رعایت کنیم که اگر رعایت نشود، یا خودمان گرفتار خواهیم شد یا نسل آینده در گرفتاری خواهند افتاد؛ چون استفاده بی رویه، زحماتی را ایجاد خواهد کرد.
این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: درباره حسن خلق روایات بسیاری وارد شده است که نشان دهنده اهمیت این موضوع است.
این مفسر قرآن کریم بیان داشتند: در مباحث اسلامی آمده است که اگر نیازمندی نزد شما آمد و شما با حسن خلق و بدون پرداخت چیزی او را رد کنی، بهتر از این است که به او چیزی بدهی؛ ولی اخلاق خوبی نداشته باشی.

منبع: خبرگزاری حوزه