تبیان، دستیار زندگی

فقهی زاده در اختتامیه اولین دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه؛تبیین مستندات نهج‌البلاغه بازگویی آموزه ها و مفاهیم قرآنی است

اختتامیه اولین دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه با حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله سید جمال الدین دین پرور رییس بنیاد بین المللی نهج البلاغه روز سه شنبه ۲۱ اسفند در تالار وحدت برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نهج البلاغه به زعم بسیاری از محققان و نهج البلاغه پژوهان نام بسیار مبارک و صحیحی است. اما از نظر برخی ممکن است این عنوان، ناخواسته اذهان را به جای دیگری برده باشد که عملاً به نهج البلاغه ستم شده باشد.

وی ادامه داد: البته نهج البلاغه؛ (نهج) فکر، سیاست، دین داری، تربیت دینی، خداخواهی، دانش اجتماع و سیاست در جامعه دینی است.برخی نیز با برداشتی که از عنوان این کتاب ممکن است داشته باشند، چنین تصوری در ذهن نداشته باشند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: قرآن از آسمان به زمین آمد تا شور و شعور در زمین گسترش دهد و نهج البلاغه وجودی کمال یافته امام علی (ع) است، و بیانگر این است که می‌توان فاصله میان زمین و آسمان را کم کرد.
فقهی زاده


فقهی زاده ادامه داد: اگر کلام خداوند در آیات قرآنی از سطح علوی نزول پیدا کرد و بزرگترین کتاب آسمانی است و بی‌کم و کاست در دست مردم قرار دارد، نهج‌البلاغه نیز نشئه‌ای از نشئات وجودی امام علی (ع) است.

وی تصریح کرد: بی‌تردید تبیین مستندات نهج‌البلاغه نشان می‌دهد آنچه در نهج البلاغه است، بازگویی آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی است آن هم از زبان کسی که با وحی همدم و با پیامبر (ص) هم نفس بوده و آیات را در جای جای نزول به گوش جان شنیده و با شهد زیبای تفسیر علوی در آمیخته است.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد بیان کرد: اگر قرآن با پیام خداوند و سروش آسمانی شکل‌گرفته، نهج البلاغه در سخن و قلم امام علی (ع) نمایشی باشکوه از اوج پرواز انسان است و نشان می‌دهد می‌توان در دنیا زندگی کرد، اما دنیایی زیست نکرد و به دنیا با چشم حقارت نگاه کرد.
آیت‌الله دین پرور – رئیس بنیاد نهج‌البلاغه عصر امروز سه‌شنبه در اختتامیه نخستین دوره جایزه دوسالانه کتاب برگزیده نهج‌البلاغه که در تالار وحدت برگزار شد با تاکید بر این موضوع که نهج‌البلاغه فقط یک کتاب نیست که بخواهیم آن را در جامعه مطرح کنیم اظهار کرد: نهج البلاغه همزاد با انقلاب است و برای تبیین حکومت علوی که بعد از قرن‌ها تحقق پیدا کرد و در کشور ما حکومت اسلامی و علوی تشکیل شد این کتاب جایگاه خود را پیدا کرد. هر انقلابی نیازمند یک منشور است که بر اساس آن جامعه را اداره کند و نهج‌البلاغه منشوری است که ما می‌توانیم از آن بهره ببریم.

وی ادامه داد: دنیای امروز می‌تواند از نهج‌البلاغه نهایت بهره و استفاده را ببرد. امروز برخی در دنیا می‌گویند که مبنای این انقلاب و فرهنگ آن جیست؟ نهج‌البلاغه کتابی است که ما می‌توانیم با آن، مفهوم و رفتار خود را برای جهانیان مطرح کنیم. این کتاب را امامی نوشته است که با تمام جامعه و با سیاست و اجتماع و نظام آن در ارتباطی بوده است و سخنانی فردی است که در رأس حکومت اسلام. قرار داشت و در موقعیتی مطرح شده که خیلی‌ها به این دستورات عمل نمی‌کردند اما حضرت علی (ع) خود مجری طرح بوده است و ۹۹ درصد از بیانات حضرت در نهج البلاغه در زمان خلافت ایشان بوده است.
منبع : روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی