تبیان، دستیار زندگی

آیت الله مصباح یزدی:

قدرت های بزرگ دنیا به دنبال خالی کردن دین از زندگی انسان ها هستند/ در تبیین مباحث هنری و فکری کم کاری شده است

خالی کردن دین از محتوای زندگی جدی انسان به معنی سکولاریسم است؛ امروز تمام قدرت های بزرگ دنیا همین امر را به شکل های مختلف تقویت و توطئه و تربیت می کنند و بر این اساس عوامل مختلفی را نیز استفاده می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 قدرت های بزرگ دنیا به دنبال خالی کردن دین از زندگی انسان ها هستند/ در تبیین مباحث هنری و فکری کم کاری شده است
آیت الله مصباح یزدی، دیشب در مراسم اختتامیه اجلاسیه مسئولان انجمن های هنری سازمان بسیج هنرمندان کشور که در سالن همایش های موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد گفت: در بسیاری از امور زندگی اجتماعی خود ابهام هایی وجود دارد که باعث بداندیشی و بدرفتاری ها و بد آموزی هایی می شود که شاید بیش از 90 درصد آنها فاقد غرض سوء است.
ایشان افزود: بقای بشر به ازدواج است و ازدواج نیز به یک عمل طبیعی نیازمند است؛ اگر این کار با یک جمله انکحت توام باشد، عبادت است و حتی نگاهی که دو همسر به هم می کنند نیز عبادت است ولی اگر این رابطه به شکل آزاد بود رفتار آنها به شکل طبیعی است و تفاوتی با پیش از و پس از آن ندارد.
آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: بسیاری از مسایل هستند که با اندکی تغییر کیفیت در کار و حتی تغییر نیت، ارزش کار را بالا و پایین می برند؛ به عنوان مثال دو نفر در حال نماز هستند ولی یک نفر برای مردم و دیگری برای خدا عبادت می کند؛ در شکل این دو عمل تفاوتی وجود نداشت ولی آنچه ارزش ها را متفاوت کرد، نیت افراد بود.
ایشان اظهارکرد: پیش از انقلاب افرادی برای مبارزه با دستگاه پهلوی آموزش دیدند و گاهی نیز افرادی را نیز ترور کردند و حرف آنها نیز آن بود که می خواهیم با دستگاه ظلم و ستم مبارزه کنیم؛ شاید بانیان این گروه با نیت خیر خدمت به مردم و اجتماع این کار را کرده باشند ولی در عمل، تدریجا با افرادی همپا شدند که گرایش های چپ داشتند و اعتقادی به دین نداشتند؛ این حرکت با هم همراه شدند و در اوایل انقلاب بهترین ذخیره های کشور را با ترور از ما بگیرند.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: مشکل این بود که چارچوب کار آنها با احکام الهی همراه شود و اگر نیت های الهی به نفس انسانی بازگردد کارها سخت می شود؛ این گروه بزرگترین ذخایر انسانی کشور را در شرایطی که بیشترین نیاز را به آنها داشتیم از ما گرفتند؛ اگر کارها روی هوس و منفعت دنیوی و چشم و هم چشمی و رقابت انجام شود، آن کار فرجام مطلوبی نخواهد داشت؛ بارها نیز این امر را آزموده ایم.
ایشان اظهارکرد: برخی مسایل اجتماعی و فنی ربطی به دین ندارد؛ از جمله آنها می توان به اهمیت حفظ امنیت و اهمیت کار و... اشاره کرد؛ بسیاری از امور در این حوزه تابع سلایق است و مرتبط به زندگی جدی مردم نیست؛ مسئولیت های ما در عرصه هایی است که همه مردم به شکل یکسان به آنها نیاز دارند و باید در یک حالت خالصانه به آن عمل کرد.
آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: خالی کردن دین از محتوای زندگی جدی انسان به معنی سکولاریسم است؛ امروز تمام قدرت های بزرگ دنیا همین امر را به شکل های مختلف تقویت و توطئه و تربیت می کنند و بر این اساس عوامل مختلفی را نیز استفاده می کنند.
ایشان گفت: همین گروه سعی می کنند این مساله را نهادینه کنند که هنر نیز سلیقه ای است و ربطی به دین ندارد؛ تمامی ادیان و نژاد ها از شرق و غرب عالم گرفته یک نوع هنری دارند، پس نباید آن را هنر اسلامی و غیر اسلامی بنامیم و آن را منوط به دین کنیم.
این استادحوزه علمیه قم یادآورشد: تصور دیگر این است که تصور ما از دین را تغییر داده اند؛ امروزه گام اول انقلاب را با تمام پیچ و خم ها و... گذارنده ایم و دشمنان نیز تصریح دارند که در این گام موفق بوده ایم؛ کسانی که روی دشمنی انقلاب را ناموفق می دانند از روی غرض ورزی عنوان می کنند ولی برای گام دوم مسایلی که در گام اول ابهام داشت و باعث شد که کمتر از آن استفاده کنیم و یا تضاد بین دو گروه ایجاد می شد از بین برود.
ایشان عنوان کرد: همین ابهامات باعث شد که نیروهای بسیاری صرف اصطکاک شود و نتیجه و برایند آن به صفر رسید؛ رسیدن به جایگاه هنر در جامعه و ارتباط با دین و اهداف انقلاب نیز از نکات بسیار مهمی است که باید به آن پرداخت؛ ابهام در حوزه ارزشیابی عرصه ای مختلف از جمله هنر از جمله چالش های دوران اول انقلاب بود.
آیت الله مصباح یزدی یادآورشد: بسیاری از مسلمانان در جهان حتی با مقوله هنر ارتباط ذهنی دقیقی ندارند و فکر می کنند که هنر بی گناه امکان ندارد؛ اگر تعریف هنر و گناه با هم انجام شود مشخص می شود که چقدر با هم تفاوت دارند.
ایشان گفت: نمی شود هر هنری را بد دانست و اگر جایی نیز بد است باید ببینیم که چه اتفاقی افتاده است؛ خورد گوشت گوسفند سفارش هم شده است ولی اگر در شرایطی قرار گیرد می تواند حرام هم باشد؛ هنر نیز همین گونه است و اگر شرایط آن تغییر کند و نیت و تاثیرگذاری آن عوض شود شرایط نتیجه ای آن نیز تغییر می کند.
آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: امروز در مفهوم رایج هنر، هنر با زیبایی توام است؛ ولی زیبایی نیز مفهومی دارد که در ادبیات رایج ما به دیدنی ها و گاهی به شنیدی ها تفهیم می شود؛ یک سری خواسته های انسانی است و لذاتی است که انسان ها همیشه به دنبال حس آنها هستند؛ خداوند می فرمایند که یکی از حکمت های خلقت عالم، زیبایی است؛ در خصوص آسمان بیان می کند که آسمان را به شکلی خلق کردیم که وقتی در شب به آسمان می نگرید از نگاه کردن به ستاره ها لذت ببرید.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) یادآورشد: این زینت ها و زیبایی ها نیز زمینه ای برای انتخاب ما فراهم می کنند؛ همه آنچه که ما روی زمین می بینیم، در واقع یک زینت هایی برای زمین است زیرا اگر زمین هموار بود انسان ها از نگاه کردن به آنها خسته می شدند؛ به همین دلیل است که گاهی اوقات نگاه کردن به صحرا نیز لذت بخش است. ایشان عنوان کرد: خداوند می فرماید حتی جمع آوری گوسفندان نیز زیبایی شناسی خاصی در خود دارد که انسان را مشعوف می کند؛ خداوند ما را به درک زیبایی شناسی خاص توحیدی سفارش می کند.
استاد حوزه علمیه قم گفت: دایره اختیار انسان بسیار گسترده شده که حتی در دایره خوردن غذاها هم به همین شکل است؛ یک سری مسایل دارای زینت های طبیعی هستند؛ نکته دیگر است که استفاد از نعمات الهی به چه شکل است؟ اینجاست که پای دین به میان می آید و دین راه را نشان می دهد. ایشان عنوان کرد: خدا به ما می گوید که زندگی انسان در دنیا به سان یک آزمایشگاه است که در این زندگی می توانند به عرصه ای بروند که این عرصه دارای مرز نیست و هیچگاه تمام نمی شود؛ اصل هدف دین آن است که به ما این هدف را بفهماند که این هدف ورای این زندگی محدود است.
آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: بخشی از هنرها است که با گوش انسان سروکار دارد؛ همه ما می دانیم که در دستورات اسلام در خصوص استفاده از زینت های زندگی برای عبادت خدا است؛ وقتی انسان در امور اجتماعی و عبادی حاضر می شود بر اساس فرموده اسلام باید زینت داشته باشد و معطر باشد. ایشان گفت: زیبا سخن گفتن نیز نوعی هنر است؛ هنرهایی چون نمایش و فیلم و... نیز هنرهایی کامل شده برخی دیگر از هنرها است؛ پس از سیر هنر به مراحل مختلف مجموعه این هنرها به شکل فیلم ها درآمد؛ هنر ساخت فیلم نیز نعمت الهی است هرچند از غرب گرفته باشیم؛ این امر به سان همان داروهایی است که فرمول آن را از غرب ایجاد کرده ایم.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) یادآورشد: اگر یک کیفیت هنر، منع شده به معنی این نیست که خداوند با هنر مشکل دارد، بلکه به این معنی است که ممکن است کیفیتی از هنر باعث شود که به انسان ضرری برسد؛ استفاده از هنرها به سان استفاده از نعمات است ولی همین نعمات نیز مرزهایی دارد؛ در روایات آمده که کسی که قرآن را با صدای خوش نخواند از ما نیست؛ امام علی از هنرمندان بی نظیر تاریخ بشریت است. ایشان بیان کرد: در زمینه چارچوب گذاری های اصیل در حوزه هنر کوتاهی هایی انجام شده است؛ کشور ما در حوزه علمی و نظامی و... توانمند است و امروزخود را در این حوزه ها خودکفا می بینیم ولی باید جهات فکری اموری چون هنر باید تبیین شود؛ باید اعتراف کنیم که ما نیز در این عرصه یعنی تبیین مباحث هنری و فکری آن کم کاری شده است.


منبع: حوزه نیوز