تبیان، دستیار زندگی

چگونه می توانیم نام خود را تغییر دهیم

پرتکرارترین پرسش و پاسخ های حقوقی

برای تغییر نام می‌توانید دادخواست تغییر نام خود را به دادگاه صالحه تقدیم نمایید و تغییر نام شما بستگی به دلایلی دارد که در دادگاه ارائه می‌نمایید و در آخر بستگی به نظر قاضی و رضایت ثبت‌احوال دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مشاوره حقوقی

منظور از عقد شانسی چیست؟

عقدى كه طرفین (مانند عقد قمار) و یا یک‌طرف (مانند بیمه) بر یكى از امور ذیل توافق كنند:
الف- شانس حصول یک نفع مانند شرط‌بندی.
ب- تضمین در مقابل شانس از دست دادن چیزى مانند عقد بیمه.

اسم من در شناسنامه حمیده هست. تصمیم دارم آن را به ستایش تغییر دهم. آیا این موضوع امکان‌پذیر است؟

شما می‌توانید دادخواست تغییر نام خود را به دادگاه صالحه تقدیم نمایید و تغییر نام شما بستگی به دلایلی دارد که در دادگاه ارائه می‌نمایید و در آخر بستگی به نظر قاضی و رضایت ثبت‌احوال دارد.

آیا خادم می تواند به نفع مخدوم شهادت بدهد؟ به عنوان مثال کارمندی که در شرکتی مشغول به کار است می تواند به نفع مدیرش و علیه همکارش شهادت دهد؟

این یک بحث اختلافی است که یکسری از فقها و حقوقدانان اعتقاد به جواز آن دارند و یکسری هم خیر. این برمی‌گردد به نظر قاضی پرونده. 
طبق قانون در مواردی كه قاضی به شهادت، شاهد به‌عنوان دلیل شرعی استناد می‌نماید لازم است شاهد دارای شرایط زیر باشد:
1-بلوغ.
2-عقل.
3-ایمان.
4-طهارت مولد.
5- عدالت.
6-عدم انتفاء شخصی برای شاهد یا رفع ضرر از وی.
7-عدم وجود دشمنی‌ دنیوی بین شاهد و طرفین دعوی.
8-عدم اشتغال به تكدی و ولگردی.
بنابراین وجود رابطه خادم و مخدومی از موارد جرح شاهد نیست و شاهد می‌تواند خادم یا مخدوم کسی باشد که به نفع یا به ضررش شهادت می‌دهد.

در یک مجتمع مسکونی راه‌اندازی یکی از کسب‌وکارهای مجاز (کسب‌وکارهایی که راه‌اندازی آن‌ها در واحدهای مسکونی ازنظر شهرداری بلامانع است) در یکی از واحدها نیاز به چه مجوزهایی دارد؟ آیا کسب رضایت از مالکین و همچنین ساکنین (مستأجرها) الزامی است؟

اگر راه‌اندازی آن کار با مجوز بوده باشد دیگر نیازی به کسب اجازه یا رضایت از ساکنین نیست.


در خصوص تأمین خواسته اتباع خارجه چه فرقی با اتباع ایرانی دارند؟

قانون‌گذار ما در مواد 144 قانون آیین دادرسی مدنی به بعد، اخذ تأمین، برای تأدیه خساراتی که از بابت هزینه دادرسی و حق‌الوکاله ممکن است متوجه مدعی علیه و خوانده ایرانی گردد. موقوف به شرایطی نموده است که به بررسی آن شرایط می‌پردازیم:
شرط اول: تابعیت خارجی بودن مدعی؛ خواهان دعوی باید تبعه دولت خارجی باشد؛ خواه در حین اقامه دعوی معلوم شود، یا اینکه در اثنای دادرسی کشف گردد.

شرط دوم: ایرانی بودن خوانده؛ اگر خوانده تبعه ایران نباشد، اعم از این‌که هم‌وطن خواهان باشد یا تابعیت کشور دیگری را داشته باشد، نمی‌تواند تقاضای اخذ تأمین نماید.

شرط سوم: تقاضای تأمین در مهلت مقرر؛ تبعه دولت خارجی در صورتی مکلف به دادن تأمین است که طرف مقابل که خوانده ایرانی است، در مهلت مقرر درخواست تأمین نماید.

شرط چهارم: خواهان اصلی یا شخصی ثالث وارد بودن تبعه بیگانه؛ واژه اصطلاح خواهان اصلی در اینجا در مقابل خواهان متقابل است، در نتیجه خواهان دعوای اضافی را هم شامل می‌شود؛ بنابراین تبعه بیگانه باید مدعی باشد، نه مدعی‌علیه و خوانده، زیرا مدعی در اقامه کردن دعوی آزاد است؛ اما دفاع در قبال دعوای دیگران اختیاری نیست و اگر بنا باشد، جلوی دفاع مدعی‌علیه مانعی ایجاد شود خلاف آزادی است و اتباع خارجه را دچار مشقت و آزار خواهد کرد. لذا مدعی‌علیه تبعه خارجی از دادن این تأمین معاف است، هرچند که متقابلاً اقامه دعوی نماید.

شرط پنجم: تأمین برای تأدیه خسارات ناشی از هزینه دادرسی و حق‌الوکاله؛ مقدار تأمین باید معادل هزینه دادرسی و حق‌الوکاله وکیل خوانده، باشد. برآورد میزان حق‌الوکاله وکیل، دشواری نیست؛ اما چون هزینه دادرسی که برطرف تحمیل می‌شود، از قبیل حق‌الزحمه کارشناس، هزینه اجرای قرار تحقیق و معاینه محل، هزینه ترجمه احتمالی و تصدیق برگ‌ها است، تعیین تأمین می‌تواند با دشواری روبرو شود؛ پس مقدار آن قابل افزایش است. درهرحال دادگاه تأمین را باید به‌اندازه قدر متیقن تعیین کند؛ زیرا ضمانت اجرای ندادن تأمین بسیار سنگین است و نباید نوعی مانع غیرقانونی برای رسیدگی در دعوا ایجاد نمود تا دادرس در مظان اتهام تخلف سنگین انتظامی استنکاف از رسیدگی قرار گیرد. البته در این زمینه بعضی از حقوق‌دانان معتقدند که امروزه با توجه به عدم صدور حکم در خصوص هزینه دادرسی به لحاظ اینکه اصولاً خوانده دعوی برای شرکت در جلسات دادگاه مجبور به پرداخت هزینه دادرسی نیست؛ بنابراین اخذ تأمین که باید برای هزینه دادرسی و حق‌الوکاله باشد، عملاً در مورد هزینه دادرسی، موضوعات منتفی است.

شرط ششم: عدم معافیت تبعه خارجی از دادن تأمین؛ اخذ تأمین از اتباع بیگانه شامل هر تبعه خارجی می‌شود. به‌استثنای آنان که مثلاً به‌موجب عهود بین‌المللی معاف شده‌اند. 

فرق شعبه بازپرسی با شعبه دادیاری در چیست؟

معمولاً پرونده‌هایی که نیاز به انجام تحقیقات زیادی ندارند و دارای مجازات سبک‌تری هستند در دادیاری‌ها مطرح و پرونده‌های سنگین‌تر که تحقیقات جامع‌تر و کامل‌تری را نیز می‌طلبد به دستور دادستان در بازپرسی‌ها مطرح می‌شوند.

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره حقوقی مرکز مشاوره تبیان