تبیان، دستیار زندگی

آیت الله مقتدایی در دیدار با آیت الله العظمی سبحانی:

شورای عالی حوزه مورد تأیید مراجع تقلید است

از زمان راه اندازی شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه، رشد و بالندگی حوزه های علمیه خواهران را شاهد بوده ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 شورای عالی حوزه مورد تأیید مراجع تقلید است
آیت الله مقتدایی پیش ازظهر امروز در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران با حضرت آیت الله سبحانی که در قم برگزار شد، گفت: قبل از انقلاب حوزه علمیه خواهران تشکیل نشده بود. اگر کسی می خواست درس طلبگی بخواند باید  فقه و ادبیات حوزوی را پیش عالمی  به صورت مستقل می خواند.
وی ادامه داد: در اصفهان بانو امین، پیش عالمی درس حوزه را خواند و بعدا به همراه گروهی،  مدرسه ای در اصفهان راه اندازی کردند و در همان مدرسه  15 نفر مشغول تحصیل شدند.
رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب امام راحل دستور راه اندازی مدرسه علمیه در قم را دادند؛ آیت الله شهید قدوسی متصدی این کار شدند و مدرسه را مشخص کردند و  به همراه بعضی شخصیت ها مانند حضرات آیات مرحوم فاضل لنکرانی، موسوی اردبیلی و مشکینی که در آن مدرسه بودند جامعه الزهراء را تشکیل دادند. اعضای شورای عالی تصمیم گرفتند در خارج قم هم مدرسه ای را راه اندازی کنند. قرار شد مدیری را مشخص کنند نهایتا آیت الله شرعی  مسئول این کار شد.

ضرورت راه اندازی شورای سیاست گذاری حوزه علمیه خواهران
وی عنوان کرد: مرحوم آیت الله شرعی بعد از قبول مسئولیت، در استانها اطلاعیه دادند و حوزه های متعدد را راه اندازی کردند، این حوزه توسعه پیدا کرد و تا مدتی اداره آن با همین شورای عالی بود.
عضو خبرگان رهبری اظهارداشت: ولی با توسعه کمّی و کیفی حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهراء، این شورا تصمیم گرفت شورای دیگری به نام سیاستگذاری حوزه خواهران را راه اندازی کند، چون معتقدیم هویت این حوزه، همان حوزه علمیه برادران است و همان برنامه هایی که در حوزه علمیه برادران در حال اجرا است، در حوزه علمیه خواهران اجرا می شود.

شورای عالی حوزه های علمیه مورد تأیید مراجع تقلید است
آیت الله مقتدایی گفت: بنابراین شورای سیاست گذاری مستقل به وسیله شورای عالی تعیین شد، این شورا به وسیله مراجع تعیین می شدند و نمی توان برای هر تصمیم گیری به حضور مراجع رسید، شورای عالی حوزه، شورای سیاست گذاری را انتخاب کرد که به وسیله همان مراجع انتخاب و مورد تأیید آنها هستند.
رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران با بیان این که اعضای این شورا متشکل از ۹ نفر می باشند، افزود:  از زمانی که این شورا راه اندازی شد شاهد رشد و بالندگی حوزه های علمیه خواهران بوده ایم.


منبع: حوزه نیوز