تبیان، دستیار زندگی

دلایل کاهش وزن ناگهانی

چرا بدون دلیل وزن کم می کنیم

یکی از دلایلی که منجر به از دست دادن وزن می شود تولید زیاد هورمون تیروئید است که با افزایش متابولیسم سبب سوزاندن کالری بیشتری می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاهش وزن

خانمی چهل ساله هستم که در طی یکسال گذشته بدون گرفتن رژیم لاغری و هر دلیل دیگری که باعث لاغری شود 15 کیلو از وزنم را از دست داده ام. لطفاً بفرمایید علت این کاهش وزنم از چیست؟


کاهش وزن و لاغری بدون دلیل می‌تواند نشانه‌ی مشکلات سلامتی باشد.

- پرکاری تیروئید: یکی از دلایلی که منجر به از دست دادن وزن می شود تولید زیاد هورمون تیروئید است که با افزایش متابولیسم سبب سوزاندن کالری بیشتری می شود.  

- دیابت: یکی دیگر از بیماری هایی که منجر به کاهش وزن می شود دیابت است که با علائمی چون تشنگی، خستگی و تکرر ادرار همراه خواهد بود.

- بیماری سلیاک: گلوتن پروتئینی است که در گندم و سایر غلات پیدا می‌شود، اما مبتلایان به بیماری سلیاک نسبت به گلوتن واکنش نشان می‌دهند. وقتی شما این محصولات را مصرف می‌کنید، سیستم ایمنی بدن که باید با باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها مبارزه کند، به سلول‌های درون روده‌ی کوچک هجوم می‌برد. در این صورت نمی‌توانید مواد مغذی را جذب کنید و شاهد کاهش وزن ناگهانی خواهید بود. ازجمله عوارض دیگر سردرد، خارش پوست، زخم دهان و درد مفاصل است.  

- استرس: از دست دادن وزن در اثر استرس کاملاً طبیعی است اما وقتی دوره استرس رفع شد و شرایط به حالت عادی بازگشت باید وزن به حالت عادی برگردد. درصورت ادامه‌ی کاهش وزن با پزشک مشورت کنید.
 
- بیماری لوپوس: بیماری لوپوس زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن، به بافت‌ها و ارگان‌های حیاتی حمله می‌کند. درنتیجه، به‌خاطر ایجاد حساسیت در سیستم گوارشی و سخت‌تر شدن عمل جذب مواد مغذی، شاهد کاهش وزن خواهید بود. بنابراین شما زود خسته می‌شوید و درد مفاصل خواهید داشت. عده‌ای دچار خارش پوست صورت هم می‌شوند.  

از دست دادن وزن در اثر استرس کاملاً طبیعی است اما وقتی دوره استرس رفع شد و شرایط به حالت عادی بازگشت باید وزن به حالت عادی برگردد. درصورت ادامه‌ی کاهش وزن با پزشک مشورت کنید.


- سرطان: سلول‌های سرطانی انرژی بیشتری را از بدن جذب می‌کنند و مواد شیمیایی را تولید می‌کنند که باعث تغییر نحوه گوارش مواد غذایی می‌شود. سیستم ایمنی بدن باید بیشتر فعالیت کند. این شرایط شما را خسته‌تر می‌کند و بدن کالری بیشتری می‌سوزاند و وزن از دست می‌دهید.

- بیماری مزمن انسدادی ریه: برای دریافت اکسیژن بیشتر باید بیشتر هم نفس بکشید و این باعث افزایش مصرف کالری و خستگی خواهد شد. از طرفی اشتهای خود را نیز از دست می‌دهید که منجر به کاهش وزن می‌‌شود.

- نارسایی قلبی: اگر قلب نتواند خون و اکسیژن را به اعضای بدن برساند، سیستم گوارش به‌اندازه‌ی کافی خون دریافت نمی‌کند. در این صورت بدون اینکه غذایی مصرف کرده باشید، احساس سیری می‌کنید و درد معده نیز شروع می‌شود. در این شرایط، روده‌ی کوچک دچار انسداد خواهد شد و نمی‌تواند مواد مغذی را جذب کند. پزشک به شما توصیه می‌کند که مصرف نمک را کمتر کنید و برای پاک‌سازی بدن از مواد زائد، داروهای ادرارآور تجویز می‌کند.

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره سلامتی مرکز مشاوره تبیان