تبیان، دستیار زندگی

گزارشی از یک حرکت جهادی در حمایت از فضای سبز؛

وقتی روحانیون به کمک طبیعت می‌آیند

همه ماجرا از کاشتن یک درخت در کنار بزرگراه شروع شد ولی حالا جمع زیادی از طلاب دورهم جمع شده و به فعالیت‌های محیط‌زیستی مشغول هستند. آن‌ها در این زمینه هرکاری می‌کنند. از درختکاری و بیابان‌زدایی تا جمع‌آوری زباله مجموع اقدامات این گروه از روحانیون است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام حسن مرادی
همه ما عاشق طبیعت هستیم ولی این عشق و علاقه نهایت به لایک کردن تصاویر زیبا یا بازنشر کارهای خوب دیگران در حوزه محیط‌زیست است و خودمان کمتر در این مسیر قدم برمی‌داریم. شاید تنها حضور ما در طبیعت به همین تفریح و سفر ختم شود و آن‌هم با شکستن شاخه درخت یا روشن کردن آتش همراه باشد؛ اما بعضی از آدم‌ها رابطه‌ای متفاوت با طبیعت دارند و در مسیر دیگری گام برمی‌دارند.

«حجت‌الاسلام حسن مرادی» یکی از طلبه‌های فعال است که خیلی‌ها او را به فعالیت‌های سازندگی و گروه‌های جهادی می‌شناسند ولی حجت‌الاسلام مرادی در حوزه محیط‌زیست هم فعال است و اینجا هم می‌توان ردپای او و دوستانش را پیدا کرد. او از افرادی است که در این حوزه احساس مسئولیت کرده و به‌قول‌معروف از مرحله حرف زدن فراتر رفته و وارد میدان شده است.

از یک ایده کوچک تا یک کار بزرگ

سال‌هاست که حسن مرادی به همراه دوستان طلبه‌اش مؤسسه جهادی تبلیغی «بلاغ مبین» را راه‌اندازی کرده‌اند اما مدتی است که این طلبه‌ها در حوزه محیط‌زیست هم وارد شدند و با همکاری در گروه «طراوت ماندگار» اقدام به کاشت درختان و بیابان‌زدایی می‌کنند؛ اما این گروه فعال از یک ایده ساده و یک کار کوچک آغاز شده است: «توجه منابع دینی به این امر، در من به‌عنوان یک طلبه علوم دینی انگیزه‌ای برای حمایت از محیط‌زیست ایجاد کرد. ازآنجاکه مدتی هر هفته بین تهران و قم رفت‌وآمد داشتم، احساس کردم می‌توانم درختی داشته باشم و هر هفته در این رفت‌وآمدها آن را آبیاری کرده تا بعدها در پرتو سایه آن مسافران از آن بهره‌مند شوند. چند تا درخت کاشتم. کم‌کم دوستان دیگر هم آگاه شده و به این امر ملحق شدند و شروع به کاشتن درخت در این مسیر کردند. این انگیزه‌ای شد که کار را به شکل جدی‌تر در قالب فعالیت جمعی و تشکیلاتی پیش ببریم تا انشاء الله ثمرات بیشتری داشته باشد.»

حالا مرادی و دوستانش بیش از 1000 درخت در این مسیر کاشته‌اند و هر هفته مشغول نگهداری از این درختان هستند. او می‌گوید: «یکی از کارهایی که ما تا الان انجام داده‌ایم بحث درختکاری است که در اتوبان تهران قم حدود 1000 درخت کاشته شده و هفتگی آبیاری می‌شوند. در قم در ایام هفته درختکاری فراخوانی زده می‌شود و از کلیه طلاب دعوت می‌شود تا در بحث درختکاری با ما همکاری داشته باشند.»

حمایت از محیط زیست

برای درختان دنبال حامی هستیم

البته آن‌ها خود را به این درخت‌های حاشیه آزادراه محدود نکرده‌اند و ایده‌های بزرگ‌تری در سر دارند: «از برنامه‌های آتی ما این است که در اتوبان تهران قم فاصله بین تیرهای برق را که حدود 50 متر است با هماهنگی مسئولین امر به خانواده‌هایی که در این اتوبان رفت‌وآمد زیاد دارد، به‌عنوان حامی به آن‌ها واگذار کنیم که این خانواده‌ها حواسشان به آن محدوده باشد تا محل جمع‌آوری زباله نشود و زباله‌هایی که در آن قسمت وجود دارد را جمع‌آوری کنند.»

گروه تخصصی محیط‌زیست بین روحانیون

پارک ولایت در قم سال اول با مدیریت شهید تقی پور درختکاری شد که بعدها به نام او نام‌گذاری شد و سال بعد هم توسط دوستانش ادامه پیدا کرد. امسال هم درختکاری در یکی از بوستان‌های قم با حضور بیش از 70 نفر از دوستان طلبه او برگزار شد؛ اما بخش زیادی از این اقدامات توسط گروه طراوت ماندگار انجام می‌شود.

مرادی در رابطه با حوزه فعالیت این مرکز ادامه می‌دهد: «طراوت ماندگار از سال 94 با تلاش گروهی از طلاب حوزه علمیه قم با مسئولیت حجت‌الاسلام شهید محمود تقی‌پور، یکی از رزمندگان ایرانی لشکر فاطمیون که در سوریه به دست تکفیری‌ها به شهادت رسید، به‌طور تخصصی در زمینه محیط‌زیست فعالیت خود را به شکل عملی آغاز کرده است. کار اصلی این گروه روی اصول زیست‌محیطی است؛ یعنی چطور در طبیعت زندگی کنیم که کمترین آسیب را وارد کرده و بیشترین استفاده را ببریم. کار ما هم از کارهای به‌ظاهر ساده و پیش‌پاافتاده شروع می‌شود تا برنامه‌های جدی و بلندمدت. مثلاً به مناسبت‌های مختلف در مناطق دیدنی و تفریحی حضور پیدا می‌کنیم و چون اغلب مردم برای گذراندن اوقات فراغت به آنجا سر می‌زنند، متأسفانه بیشتر اوقات پر از زباله است. به همین جهت ما دست‌به‌کار شده و به پاک‌سازی آن مناطق می‌پردازیم. در ادامه با ایجاد کمپین‌هایی بحث ترویجی و بیان احادیث و روایاتی که در زمینه محیط‌زیست است را به شکل بروشور در اختیار مردم قرار می‌دهیم.»
درختکاری

ایستگاه صلواتی برای محیط‌زیست

آن‌ها ایده‌های متفاوتی هم در اجرای ایستگاه‌های صلواتی دارند. مرادی در رابطه با این ایده می‌گوید: «در زمینه عملیاتی هم یک ایستگاه صلواتی درست کرده و به مردمی که می‌خواهند به ما در تمیز کردن منطقه کمک کنند، کیسه‌زباله می‌دهیم. به تجربه‌دیده‌ایم مردم که اول کار متعجب شده بودند، خیلی از این حرکت استقبال می‌کنند. یکی دیگر از طرح‌هایی که داریم این است که در دو عوارضی که ابتدا و انتهای تهران قم است کانکس‌هایی گذاشته شود تا خانواده‌هایی که می‌خواهند وارد اتوبان شوند تبلیغاتی شود تا کیسه‌زباله‌ای در اختیارشان قرار داده شود و به خانواده‌هایی که وارد اتوبان می‌شوند نایلون زباله داده‌شده تا خانوادگی فرصت و زمانی بگذارند زباله‌ها را جمع‌آوری کنند و زباله‌ها را کانکسی که سمت دیگر اتوبان است تحویل دهند و در مقابل هدایایی که جنبه فرهنگی داشته به بچه و کودکان داده شود.»

حجت‌الاسلام مرادی در پایان از دغدغه‌هایش و انتظارات خود می‌گوید: «یک عزم عمومی می‌طلبد تا با مشارکت همه مردم جلوی این آسیب‌ها گرفته و با آن‌ها مقابله شود. از طرفی نیز لازم است در کتب درسی و برنامه‌های رسمی نظام، مسائل محیط‌زیستی به‌عنوان یک فرهنگ، بیشتر انعکاس داده شود. مجموعه ما مخصوصاً از دوستان طلبه و البته غیر طلبه نیز در راستای ترویج درختکاری دعوت به همکاری می‌کند بدین‌صورت که علاقه‌مندان با مراجعه به سایت بلاغ مبین می‌توانند اطلاعات لازم را دریافت کنند.»