تبیان، دستیار زندگی

تعطیلات نوروز از کتاب‌خوانی غافل نشویم

10 کتاب برای کوله‌پشتی نوروز کودکان/ برای کوله‌پشتی سفر کودکتان چه کتاب‌هایی را در انتخاب کردید؟

اگر قصد مسافرت خانوادگی در ایام نوروز را دارید، کودک خود را چگونه در طول سفر سرگرم می‌کنید؟ حتی اگر قصد سفر ندارید آیا برای ایام نوروز برنامه ویژه‌ای برای کودکان خود تهیه دیده‌اید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه مقدمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب کودک

بیشتر خانواده‌ها در ایام نوروز برای سفر، گشت‌وگذار در طبیعت و سر زدن به اقوام دور و نزدیک برنامه‌های ویژه‌ای دارند. اما سفر رفتن با کودک خردسال اصول و قواعد خاص خود را دارد و توجه به این قواعد به آرامش کودک و والدین در سفر کمک می‌کند. بیشتر مادران با نیازهای فیزیکی کودک خود آشنایی دارند و مثلاً می‌دانند کودک سه‌ساله‌شان چند ساعت سفر جاده‌ای یا سفر هوایی را تحمل می‌کند یا کودک شش‌ساله‌شان اگر در شب سفر کند بهتر است یا در طول روز.

اما اینکه کودکِ خود را در سفر با چه چیزهایی مشغول کنیم ازجمله مواردی است که ذهن مادران را به خود مشغول می‌کند. اگر قصد مسافرت خانوادگی در ایام نوروز را دارید، کودک خود را چگونه در طول سفر سرگرم می‌کنید؟ حتی اگر قصد سفر ندارید آیا برای ایام نوروز برنامه ویژه‌ای برای کودکان خود تهیه دیده‌اید؟

شاید کتاب اولین مورد لیست سرگرم‌کننده هایی است که هر مادر قبل از سفر در نظر می‌گیرد. اما امسال برای کوله‌پشتی سفر کودکتان چه کتاب‌هایی را در نظر گرفته‌اید؟

کتاب «ننه سرما و عمو نوروز»

این کتاب از مجموعه کتاب‌های «بخون و بچین» هم محتوای مناسب ایام نوروز دارد  و کودکان را با آئین‌های سنتی و باستانی آشنا می‌کند، هم شامل پازل است و کودک در حین شنیدن شعرهای کتاب می‌تواند تصویر مناسب آن را به‌صورت تکه‌های پازل کنار هم قرار دهد، ازاین‌رو به نظر می‌رسد گزینه مناسبی برای سرگرمی به‌حساب می‌آید. این کتاب را نشر آریا نوین منتشر کرده است.

ننه سرما و عمو نوروز

روانشناسان توصیه می‌کنند قبل از سفر با کودک خود درباره سفر، مقصد، شرایط و هدف آن صحبت کنید. برای کودک بگویید به چه شهری و با چه وسیله‌ای سفر می‌کنید و او را با لذت‌های سفر آشنا کنید.

کتاب «جغلی می‌خواد سفر بره»

این کتاب از مجموعه «شعرهای آموزشی شیطونک» پیشنهاد خوبی است برای آشنایی کودکان با سفر. در این کتاب جغلی سوار بر قالی سلیمان به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کند و از اماکن دیدنی و سوغاتی‌های آن سخن می‌گوید. این کتاب را نشر درایت منتشر کرده است.

جغلی می خواد بره سفر

کتاب «اردک و غاز به سفر می‌روند»

این کتاب از مجموعه 7 جلدی «کتاب‌های کوچک از غاز و اردک» است که شهره جهانی دارد و جایزه‌های ارزشمندی را در دنیا از آن خود کرده. از ویژگی‌های این مجموعه بازآفرینی برخی داستان‌ها است  که با فرهنگ ایرانی سازگاری ندارد، مثلاً موضوع کریسمس با عنوان «درخت ما عروس شده» به موضوع زمستان پرداخته یا موضوع عید پاک با عنوان «ما می تونیم، ما می تونیم» با موضوع توانایی‌های کودک بازسرایی شده است، اما در «اردک و غاز به سفر می‌روند» شخصیت‌های داستان تصمیم می‌گیرند باهم به سفر بروند و در سفر اتفاقات جالبی را تجربه کرده و دوستان جدیدی پیدا می‌کنند. این کتاب روابط کودکانه را در قالب سفر به تصویر کشیده است و به نظر می‌رسد، گزینه مناسبی برای سفرهای نوروزی باشد. این مجموعه را انتشارات گیسا منتشر کرده است.

اردک و غاز به سفر می روند

کتاب «بهار»

این کتاب از مجموعه 4جلدی «فصل‌ها» است که باهدف معرفی ساده چهارفصل برای کودکان تألیف شده. عناوین این مجموعه شامل: «بهار»، «تابستان»، «پاییز» و «زمستان» می‌شود. در این مجموعه اطلاعات مفیدی درباره رنگ‌های غالب هر فصل، نوع لباس‌هایی که باید استفاده شود و بازی‌های مناسب آن فصل به بچه‌ها داده می‌شود. این مجموعه را انتشارات طبیب با همکاری نشر تیمورزاده منتشر کرده است. 

بهار


دیدوبازدیدهای نوروز زمانی است برای مواجهه کودکان باتجربه‌های متفاوت اجتماعی، پس فرصت مناسبی است برای آموزش مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی.

مجموعه کتاب‌های «فرانکلین»

این مجموعه که شامل بیش از ده عنوان کتاب از ماجراهای مواجهه فرانکلین با شرایط مختلف است، راه‌حل‌های مناسبی برای مشکلاتی که هر کودکی با آن روبروست پیشنهاد می‌دهد. فرانکلین برای اغلب موقعیت‌هایی که یک کودک ممکن است درگیر آن بشود، کتاب و داستانی دارد. مثلاً: «فرانکلین رئیس می‌شود»، «فرانکلین و هدیه‌ی سال نو»، «دوست جدید فرانکلین»، «فرانکلین و بازی کامپیوتری»، «فرانکلین گم می‌شود»، « فرانکلین نامرتب است» و ...

اگرچه به جهت عدم بومی‌سازی در برخی موضوعات داستانی کتاب مثل « فرانکلین و جشن هالووین»، « فرانکلین و روز دوستی» و «فرانکلین و روز شکرگزاری» به ناشر و مترجم اشکال وارد است، اما در مجموع آموزش‌های رفتاری مناسبی در سایر داستان‌های کتاب به کودک داده می‌شود.

فرانکلین

کتاب «کلاس کوچولوها»

این کتاب شامل 8 داستان است که در هر یک از داستان‌ها شخصیت‌هایی چون شیر، زرافه و کوالا با مشکلات گوناگونی مواجه می‌شوند. برخی عناوین داستان عبارتند از: «ببر کوچولو به داد بچه‌ها می‌رسد»، «زرافه کوچولو دوستان تازه پیدا می‌کند» و «فیل کوچولو کاری می‌کند که نترسد». نقطه قوت کتاب راه‌حل‌های ساده و مؤثری است که حیوانات با کمک هم و از طریق آن‌ها بر مشکلات غلبه می‌کنند.  این کتاب را نشر بنفشه منتشر کرده است.

کلاس کوچولوها

کتاب «شانه یواشکی خندید و 6 قصه دیگر»

این کتاب از مجموعه «کتاب‌های نارنجی» شامل 7 داستان کوتاه است. عنصر تخیل در داستان‌ها بسیار پررنگ بوده و داستان‌ها تلاش دارند پیامد رفتارهای نادرست را به کودک نشان دهند. عناوین برخی از داستان‌ها عبارتند از: «مرد بندباز و بوی صابون عطری»، «یک حوله برای چند نفر» و «شانه یواشکی خندید ». به نظر می‌رسد این کتاب کمک مناسبی است تا والدین قوانین اخلاقی حاکم بر روابط انسانی را با زبانی ساده به کودک آموزش دهند. این کتاب را نشر قدیانی منتشر کرده است.

شانه یواشکی خندید و 6 قصه دیگر

کتاب «بیا تا کنیم»

این کتاب از مجموعه «کتاب کار کومن» یک پیشنهاد مناسب برای سرگرم کردن کودکان است. در این مجموعه کودکان به جهت مشارکت در انجام فعالیت‌هایی چون تا کردن، بریدن چسباندن و رنگ کردن مهارت‌های دست ورزی را تمرین کرده و از آن بسیار لذت می‌برند. این مجموعه شامل پنج کتاب با عنوان‌های «بیا کاغذ ببریم»، «بیا تا کنیم»، «بیا رنگ کنیم»، «بیا بچسبانیم» و «بیا کاغذ ببریم» با اهداف افزایش مهارت در حرکات ظریف، پیشرفت در کاربرد قیچی و پرورش شکل‌شناسی کودکان تألیف شده است. «بیا تا کنیم» کتابی مناسب است که با آن می‌توان کودکان را چه در سفر و چه در میهمانی سرگرم کرد. این کتاب را انتشارات نردبان منتشر کرده است.

بیا تا کنیم

کتاب «کجا بگم ببخشید»

این کتاب از مجموعه کتاب‌های 12 جلدی «مهارت‌هایی برای زندگی بهتر» است که در آموزش مهارت‌های رفتاری‌ای چون: «نه گفتن»، «عذرخواهی کردن»، «درک احساسات دیگران»، «تحمل شرایط سخت» و ... بسیار مفید است. برخی عناوین مجموعه عبارتند از: «می تونم، نمی تونم»، «می‌ترسم، نمی‌ترسم»، «کجا بگم نمیشه»، «کجا تحمل کنم» و «کجا بگم حق با منه». کتاب «کجا بگم ببخشید» در تلاش است تا به کودک بیاموزد بعد از انجام خطا باید عذرخواهی کرد. این مجموعه را انتشارات با فرزندان منتشر کرده است.

کجا بگم ببخشید


کتاب «بیا برویم خانه خرس کوچولو»

این کتاب از مجموعه داستان 5 جلدی «قصه‌های خرس کوچولو و خرس بزرگ» است. آشنایی کودکان با آواها، آموزش مهارت‌های زندگی، تقویت استقلال و روحیه جستجوگری و رشد شناختی در کودکان ازجمله اهدافی است که در متن ساده و روان این مجموعه 5 جلدی دنبال می‌شود. این مجموعه به توصیه کارشناسان مناسب کودکان تک والد است. کتاب «بیا برویم خانه، خرس کوچولو» ضمن پرداختن به موضوع آشنایی با آواها و احساس امنیت به‌خوبی احساسات شخصیت‌ها را نشان می‌دهند. این مجموعه را انتشارات موسسه نشر افق در قالب کتاب‌های فندق منتشر کرده است.

بیا برویم خانه، خرس کوچولو