تبیان، دستیار زندگی

پیشنهادهایی برای پر کردن اوقات فراغت

آخر هفته با من بخوان!

تازه‌ترین قطعه علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی با شکل و شمایلی متفاوت‌تر از آثار پیشین این هنرمند در دسترس مخاطبان قرارگرفته است و می‌توانید آن را در اینترنت جست‌وجو کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قربانی و ناظری

این هفته هم چند پیشنهاد برای آخر هفته‌تان داریم؛ از کتاب تا فیلم و موسیقی.

موسیقی

تازه‌ترین قطعه علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی با شکل و شمایلی متفاوت‌تر از آثار پیشین این هنرمند در دسترس مخاطبان قرارگرفته است و می‌توانید آن را در اینترنت جست‌وجو کنید. این قطعه «نیست شو» نام دارد و از پروژه «با من بخوان» به آهنگسازی حسام ناصری منتشرشده است. در این قطعه که بر اساس آواز «جام صبوحی» آلبوم «فروغ» ساخته‌شده است، سامان صمیمی نوازنده کمانچه، میلاد محمدی نوازنده تار، آرش پاکزاد میکس و مستر و مؤسسه «آهنگ اشتیاق» ناشر، گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

آلبوم موسیقی «آرش کمانگیر» بر اساس منظومه آرش کمانگیر سیاوش کسرایی، صدای شهرام ناظری و آهنگسازی پژمان طاهری پس از مدت‌ها در دسترس علاقه‌مندان موسیقی قرارگرفته است. به گفته محمدحسین توتونچیان مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری ققنوس «آرش کمانگیر» یک اثر ارکسترال محسوب می‌شود که بر اساس شعری از سیاوش کسرایی توسط پژمان طاهری آهنگسازی شده است. «آرش کمانگیر» هفت قطعه به نام‌های «شب»، «قصه»، «امید»، «آهنگ دگر»، «بدرود»، «آرش» و «سوگ» را شامل می‌شود. این اثر به‌زودی طی مراسمی شایسته رونمایی خواهد شد.

گالری

امروز نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «پرواز رنگ‌ها» در موسسه صبا بر پا می‌شود. گروه هنری ویولت این نمایشگاه را با همکاری انجمن هنرهای تجسمی تهران و انجمن علمی پژوهش‌های هنری ایران برگزار می‌کند. آیین گشایش نمایشگاه پنج‌شنبه 16 اسفندماه از ساعت 16 تا 19 در نگارخانه استاد فرشچیان و لرزاده مجموعه صبا برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه تا 23 اسفندماه فرصت خواهند داشت همه‌روزه از ساعت 10 تا 18 به‌جز روزهای تعطیل به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان طالقانی خیابان برادران شهید مظفر پلاک 125 موسسه صبا نگارخانه استاد فرشچیان و لرزاده مراجعه کنند.

 

کتاب

کتاب پایان یک نقش اثر جلال توکلی، به بحران صهیونیسم و مسائل و مشکلات میان آن‌ها علی‌رغم ظاهر موفقی که دارند اشاره دارد؛ مشکلاتی که صهیونیست‌ها همواره تلاش می‌کنند مخفی نگه‌دارند تا ظاهر موفقی از خود نشان دهند. این کتاب می‌تواند در آگاهی و شناخت مردم ایران و جهان نسبت به جنایات صهیونیست‌ها مؤثر باشد و در قالب داستان، مخاطب را با بسیاری از وقایع تاریخی آشنا کند. این رمان تاریخچه مختصر و مفیدی درباره رژیم صهیونیستی است. توکلی در «پایان یک نقش» درباره بحران هویت مردم اسرائیل حرف می‌زند و از این طریق سعی دارد نگاه انسانی‌تری به مردم اسرائیل داشته باشد و آن‌ها را قربانیان دروغ‌های صهیونیسم معرفی کند.‌

«اکنون» فاضل نظری شامل ۴۰ غزل با مضامین عاشقانه و عارفانه است که در آستانه ۴۰ سالگی شاعر آن منتشر شده است و حال و هوایی شبیه به اشعار مجموعه‌های «گریه‌های امپراطور» و «ضد» از او دارد. فاضل نظری پیش‌ازاین با انتشار پنج دفتر شعر بیش از ۵۰۰ هزار نسخه از آثار خود را به مخاطبانش تقدیم کرده است.

دریکی از غزل‌های این دفتر شعر می‌خوانیم:

مرا تو راحت جانی و من تو را نگران
گناه کیست که من با توام تو با دگران

اگر بهشت بهایش تو را نداشتن است
جهنم است بهشتی که نیستی تو در آن

به جست‌وجو جوی تو در چشم خلق خیره شدم
غریبه‌اند برایم تمام رهگذران

 نهان چگونه نگه دارمت ز چشم رقیب
چقدر راهزن اینجاست بین همسفران

 عجب ز عشق که هر کس روایتی دارد
از این گذازه آتشفشان در فوران

خموش باش که با دیگران نمی‌گویند
رموز تجربه وحی را پیامبران

شبکه نمایش خانگی


فیلم «هزارپا» وارد شبکه نمایش خانگی شده است. این فیلم را ابوالحسن داودی ساخته و رضا عطاران به همراه جواد عزتی بازیگران اصلی‌اش هستند. فیلم با 38 میلیارد تومان رکورد فروش سینمای ایران را به نام خود ثبت کرده است. قصه فیلم در لحظاتی دچار افت می‌شود و بیننده را خسته می‌کند اما در قیاس با دیگر فیلم‌ها «هزارپا» قصه‌ای روان‌تر دارد. امتیاز دیگر، جانمایی درست قصه‌ها است که در یک‌سوم پایانی هر آنچه کاشته شده برداشت می‌شود. فیلمنامه «هزارپا» به‌قدری سرگرم‌کننده است که برای خنداندن مخاطب نیاز به شوخی‌های منشوری ندارد. بااین‌حال سازندگان به سیاق فیلم‌هایی که به هر طریق می‌خواهند مخاطب را بخندانند دست روی چند شوخی جنسی کلامی گذاشته‌اند و این پاشنه آشیل فیلم است.
 

تلویزیون


شبکه نمایش ساعت 13 روز جمعه فیلم سینمایی «دلبری» دومین ساخته سید جلال اشکذری را پخشمی کند. «دلبری» ملودرامی اجتماعی است و روایت تازه‌ای از دفاع مقدس را بیان می‌کند. قصه آن درباره زنی به نام طوبی است که در شب مراسم عروسی خواهرزاده‌اش اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد. هنگامه قاضیانی نقش اصلی را بر عهده دارد.

ساعت 8 روز جمعه سینمایی «یک هفته با پدربزرگ و مادربزرگ» به کارگردانی اندی فیک من را پخش می‌کند. در خلاصه فیلم این‌طور آمده است: سه فرزند بازیگوش خانواده که لحظه‌ای از به هم ریختن خانه غافل نمی‌مانند؛ به دلیل سفر ناگهانی پدر و مادرشان، نزد مادر و پدربزرگشان می‌مانند. آن‌ها با شیطنت‌هایشان مادر و پدربزرگشان را نیز به تکاپو وادار می‌کنند که این موضوع هیجانی تازه به زندگی آن‌ها می‌بخشد. درنهایت نیز به دلیل رسانه‌ای شدن شیطنت کودکان، والدین هر چه سریع‌تر از سفر بازمی‌گردند تا در کنار فرزندانشان باشند.