تبیان، دستیار زندگی

روایت «احسان بی آزار» از منبر دینی تا کار جهادی؛

با هزارتومان کارهای بزرگی کردیم

شروع داستان از زلزله کرمانشاه بود اما کم‌کم افراد زیادی به شکل حقیقی و مجازی دورهم جمع شدند و در راستای کمک به نیازمندان و محرومین فعالیت‌هایی انجام می‌دهند؛ از کارهای عمرانی و فرهنگی در کرمانشاه تا حل مشکلات آب خرمشهر و آبادان و ساختن خانه‌های 70-80 متری برای خانوارهای بی‌هویت و محروم سیستان.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت «احسان بی آزار» از منبر دینی تا کار جهادی؛

وقتی سخن از احسان نیکوکاری و کمک به نیازمندان می‌شود، ذهن اکثر ما آدم‌ها به سمت صندوق‌های صدقه و کمک به تکدی‌گران خیابانی می‌رود. در همین فضا هستند افرادی که با نگاه وسیع‌تری به موضوع کمک به نیازمندان نگاه می‌کنند. گروه پویش «هر هیئت، یک‌خانه» از همین دست آدم‌ها است. کسانی که جدای هر منصب و موقعیت اجتماعی سخت در تلاش هستند که باری را از دوش هم‌وطنان خود بردارند.

«حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی» یکی از منبری‌های فعال جهادی است که ازقضا ورزشکار حرفه‌ای در رشته بوکس است. او  از افرادی است که با دیدن شرایط سخت مردم زلزله‌زده کرمانشاه و محرومیت‌های شهرهای خوزستان و آبادان و همچنین خانواده‌های بی‌هویت و بی‌سرپناه سیستان سکوت و کم‌کاری را جایز ندانست و از طریق منبرهایی که در مناسبات مختلف می‌رود و فضای مجازی، از مردم در هر سن، با هر سطح درآمد و منصب اجتماعی و همچنین از هیئتت مذهبی خواست تا با شرکت در این طرح مانند همیشه در یاری‌رساندن به مردم نیازمند شرکت کنند.

او در رابطه با شروع کار خود می‌گوید:« کار اصلی که ما انجام دادیم این بود که کارهای خیری که به شکل انفرادی و پراکنده در مسیر کمک‌رسانی به طبقات محروم انجام می‌شد و روحانیونی که بی‌ادعا، آرام و بی‌سروصدا کار می‌کردند را ساماندهی و به شکل واحد درآوردیم. من اعتقاددارم برکت کار جمعی و تأثیرگذاری آن بیشتر از کار انفرادی است.»

ما از مردم درخواست کردیم که به ما کمک کنند. هیئت‌ها را متمرکز کردیم تا برای کسانی که جز خدا کسی را ندارند خدمت‌رسانی داشته باشیم. با راه‌اندازی پویش «هر هیئت، یک‌خانه» و جمع‌کردن هیئت‌ها، با مبلغ 25 میلیون در حال آماده‌سازی خانه‌های 70-80 متری با 25 میلیون خانه‌های 70-80 متری آماده می‌کنیم که با استاندارد خوبی در سیستان به مردم تحویل می‌دهیم


برای اهداف بزرگ، باید از کارهای کوچک شروع کرد

شاید روزهای اولی که بی‌آزار و دوستانش فکر رفع گرفتاری‌ها و نابسامانی‌های موجود در شهرهای زلزله‌زده و محروم کشور داشتند، فکر نمی‌کردند روزی بتوانند این‌همه حمایت مردمی را با خود همراه کنند و خدمات بزرگی را ارائه دهند. خدماتی که شروعش در کرمانشاه در حوزه فرهنگی اتفاق افتاد. احسان بی‌آزار در این رابطه می گوید: «روستایی که در کرمانشاه ابتدائاً در آن وارد شدیم، تحت تأثیر داعش قرارگرفته و عده زیادی هم در آن کشته‌شده بودند. ما توانستیم به لطف خدا و برنامه‌های فرهنگی و خدمات‌رسانی که با هماهنگی هلال‌احمر در جهت توزیع 313 کانکس و چندین تن گوشت و حدود 500 کولر و 1000 بخاری که همه آن‌ها همه از طریق کمک‌های مردمی تهیه‌شده بود، انسجام خوبی به منطقه داده و رابطه عاطفی خوبی با اهالی آن برقرار کنیم به‌طوری‌که همانانی که در ابتدا چشم دیدن ما را نداشتند، امروز در موقع خداحافظی به همدیگر «یا علی» می‌گویند

کسانی که هیچ‌کسی را جز خدا ندارند

بی‌آزار و دوستانش کار را در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان محدود نکردند. آن‌ها با دیدن موضوع بحران آب و سختی‌هایی که در روستاهای آبادان و خرمشهر مردم با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کردند، علی‌رغم همه مانع‌تراشی‌ها و سلب حمایت‌ها،  در این مسیر نیز با پای دل وارد میدان شدند: «در یک جنبش خودجوش از طریق شبکه‌های مجازی شروع کردیم، در یک‌شب بالای 60 میلیون تومان پول جمع شد. در همان ابتدا با مشورت دوستان برای تأمین آب سالم، منبع‌های پلی‌اتیلن تهیه کردیم.شاید کار مانتواند همه مشکلات آبی منطقه را برطرف کند اما در حد توان و امکان از هیچ تلاش و کمکی مضایقه نکردیم.»

اگر با مردم، شفاف برخورد کنیم، از آن‌ها جان‌فشانی می‌بینیم

ارتباطی که «حجت‌الاسلام بی‌آزار» از طریق فضای مجازی با مردم و هیئتی‌ها بر پایه صداقت و شفاف‌سازی برقرار کرده منجر شده است تا مردم به او اعتماد کرده و در موضوعات مختلف با او همراه شوند. او دراین‌باره می‌گوید:« وقتی مردم صداقت و حقیقت را ببینند همیشه پای‌کار ایستاده‌اند. مردم ما در دنیا نظیر ندارند. من دوستان و همراهان فراوانی در داخل و خارج از ایران در فضای مجازی دارم که نه اسمشان را می‌دانم و نه آن را دیدم . همین افراد به لطف خدا و درعین‌حال صداقتی که با آن‌ها داشته‌ایم به ما اعتماد کرده و ما را در کمک‌رسانی‌ها همراهی می‌کنند. بعد از زلزله سیستان که ما کار خود را به شکل جدی‌تری آغاز کردیم، مردم کمک‌ها و همراهی‌هایشان را از ما دریغ نکردند. از 1000 تومان و 5000 هزارتومانی‌های عاشقانه‌ی پول‌توجیبی بچه‌هایی که محرومیت‌های سیستان و کرمانشاه را دیده بودند داشتیم تا کمک‌های چند صدمیلیونی. اگر عملکردمان درست باشد و شفاف با مردم برخورد کنیم، از مردم جان‌فشانی‌هایی خواهیم دید.»

مردم محرومی که یارانه ندارند

از مصادیق دیگر این حرکت مردمی، مربوط می‌شود به محرومیت مردم سیستان و بلوچستان. به‌طوری‌که حدود 900 روستای محروم در این منطقه کشف‌شده که 30 هزار نفر محروم واقعی، در آن‌ها زندگی می‌کنند که محرومیت آن‌ها در حد فاجعه انسانی است، این‌ها کسانی هستند که هویت و شناسنامه ندارند. از کمترین خدمات شهروندی محروم هستند. نه یارانه می‌گیرند و نه بیمه دارند. و به دلیل این بی‌هویتی حتی کمیته امداد هم نمی‌تواند به آن‌ها خدمت‌رسانی داشته باشد. بی‌آزار در این رابطه ادامه می‌دهد:« ما از مردم درخواست کردیم که به ما کمک کنند. هیئت‌ها را متمرکز کردیم تا برای کسانی که جز خدا کسی را ندارند خدمت‌رسانی داشته باشیم.  با راه‌اندازی پویش «هر هیئت، یک‌خانه» و جمع‌کردن هیئت‌ها، با مبلغ 25 میلیون در حال آماده‌سازی خانه‌های 70-80 متری  با 25 میلیون خانه‌های 70-80 متری آماده می‌کنیم که با استاندارد خوبی در سیستان به مردم تحویل می‌دهیم.»

تعدادی از خانوارها که هویت هم دارند تنها منبع درآمد ماهانه‌شان از طریق یارانه 45500 تومانی است و غیرازآن هیچ درآمد دیگری ندارند. این گروه جهادی توانستند با کمک مردم در گام اول تعداد 1100 بسته غذایی که هرکدام 150 هزارتومان هزینه داشته تهیه و میان این مردم توزیع کنند تا در ابتدا کمی از محرومیت‌های اولیه آن‌ها کم شود. در ادامه نیز آن‌ها را تنها نگذاشته و در مسیر خدمت‌رسانی تلاش می‌کنند.

در هر شرایطی ورزش کردن را ترک نمی‌کنم. خداروشکر در این رابطه هم پویشی راه انداخته‌ایم به نام «ورزش هرروز به عشق یک شهید» جوان‌هایی داشتیم که تحت همراهی با این پویش ترک شراب و سیگار داشتند، ترک قلیان داشتیم.


گره‌گشایی به پولدار بودن نیست

در زمانه‌ای که اوضاع اقتصادی بسیار سخت شده، برای عده‌ای کمک کردن به دیگران معنای جدی خود را ازدست‌داده نداشته و عده‌ای هم‌فکر می‌کنند آن مقداری که برای کمک کردن به دیگران که در توان دارند دیگر مشکل‌گشا نیست.  حاج‌آقای بی‌آزار در رابطه با این نوع طرز تفکر می‌گوید: « اگر بخواهیم به موضوع کمک به دیگران و رفع مشکلات محرومین و گرفتارها فردی نگاه کرده و این امر را به حیطه انفرادی واگذار کنیم، بله،کار خیلی سخت می‌شود. اما اگر این‌طور نگاه کنیم که یدالله مع الجماعه است، قضیه متفاوت می‌شود. 5000 هزارتومان در این شرایط نه کسی را فقیر و گدا می‌کند و نه غنی و ثروتمند. ولی این قطرات در کنار هم می‌تواند خانه‌هایی را آباد کرده وزندگی‌هایی را نجات دهد. مشارکت در کار خیر در زندگی گره‌هایی را باز می‌کند. گره‌گشایی به پولدار بودن نیست. اتفاقاً بیشتر کارهایی که ما داریم انجام می‌دهیم همه از کمک‌رسانی‌هایی است که از قشرهای متوسط رو به پایین جامعه به ما می‌رسد. همین مردمی که خودشان هم در زندگی هزاران مشکل و گرفتاری دارند، در این کار خیر نقش‌آفرینی‌های بزرگی دارند

گاهی در 24 ساعت فقط  2 ساعت می‌خوابم

رسیدن به اهداف و اولویت‌های زندگی، تلاش‌های شبانه‌روزی و پای‌کار بودن می‌خواهد. مدیر این گروه جهادی در این رابطه می‌گوید:«برای اینکه مطمئن باشم کمک‌ها و همراهی‌های مردم یک‌ذره پس‌وپیش نمی‌شود، خودم در همه‌جا لحظه‌به‌لحظه پای‌کار هستم. زحمت دارد، رنج سفر دارد، بی‌خوابی دارد. زمان‌هایی است که در شبانه‌روز فقط دو ساعت می‌خوابم. و این توانایی را مدیون ورزش کردن هستم. در هر شرایطی ورزش کردن را ترک نمی‌کنم. خداروشکر در این رابطه هم پویشی راه انداخته‌ایم به نام «ورزش هرروز به عشق یک شهید» جوان‌هایی داشتیم که تحت همراهی با این پویش ترک شراب  و سیگار داشتند، ترک قلیان داشتیم. من اگر می‌خواستم عافیت‌طلبی کنم بهترین منبرها در سطح داخل و خارج از کشور برایم مهیا است. می‌توانستم دم به دقیقه منبر بروم، مطالعه کنم، راحت منبر بروم، کاملاً بهترین جاها، منبر اولویت من توی زندگی‌ام بوده ولی الآن شده اولویت دوم. الآن اولویت اول من حفظ انقلاب، باور مردم، توجه و نگرششان به این لباس است. در این شرایطی که دشمن این‌همه ضدتبلیغ روحانیت می‌کند، در همین شرایط که مردم اعتماد می‌کنند، پول می‌دهند، حمایت می‌کنند، معلوم است مردم از ما نه خیلی علم می‌خواهند، نه موقعیت، نه امضاء! امروز مردم از روحانیت صداقت می‌خواهند